/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
gæld
Fra : silentgirl
Vist : 953 gange
40 point
Dato : 10-09-07 11:14

hej min samlevende har en gæld til det offentlige om børnepenge. vil hans gæld gå ud over mig økonomisk nu han skal til og søge om kontanthjælp, vi er lige flyttet sammen og er bekymret om jeg vil stå økonomisk dårligere.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 10-09-07 11:24

Citat
vil hans gæld gå ud over mig økonomisk nu han skal til og søge om kontanthjælp, vi er lige flyttet sammen og er bekymret om jeg vil stå økonomisk dårligere.

Sålænge I ikke er gift er der ingen ko på isen.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-09-07 11:27

Hans gæld vil aldrig gå over på dig (faktisk heller ikke selvom I var gift). Men det kan vel meget vel tænkes at det påvirker hans mulighed for kontanthjælp at han nu har en 'forsørger'. Mon ikke det er den samlede husstands økonomi der kigges på?

Godkendelse af svar
Fra : silentgirl

Dato : 10-09-07 11:37

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 11:50

Selv tak...

PS....

Samlevende har IKKE forsørgerpligt overfor hinanden......

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-09-07 12:06

Refi, hvad mener du med at samlevere ikke har forsørger pligt? Så vidt jeg ved bliver diverse udbetalinger(bla førtidspension) udregnet efter hvad ens samlever lever af... Jeg kan dog ikke helt huske hvordan det foregår ved kontanthjælp.

Men jo, der blir da ændringer af økonomien hvis det er det offentlige der forsørger, og man flytter sammen, og endnu flere ændringer hvis man senere blir gift...

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 12:09

Ja - der sker masser af ændringer ved samlevende....

Visse ting er udbetalt efter HUSSTANDSINDKOMST....

Men det har ikke noget med forsørgerpligt at gøre....

Du har IKKE forsørgerpligt hvis I ikke er gift (eller han anden form for kontraktlige forpligtigelser overfor hinanden)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 12:13

Citat
vil hans gæld gå ud over mig økonomisk nu han skal til og søge om kontanthjælp

Det er modparten der her er tale om - ikke den der søger hjælp.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-09-07 12:14

Citat
Samlevende har IKKE forsørgerpligt overfor hinanden......

Næh, ikke forsørgerPLIGT. Men har jeg et godt betalt arbejde, så kan jeg ikke få kontanthjælp selvom min arbejdsgiver ikke har forsørgerpligt.

Jeg troede egentlig det var de faktiske økonomiske muligheder der talte, men jeg har kigget lidt videre - det ser ud til at refi har ret - se http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=985

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 12:36

Kontanthjælp har ALLE - uden forsørger - ret til......

En samboende er IKKE forsørger

Og det kommer ALDRIG til at berøre den samboendes økonomi....

Bortset fra at den anden part måske ikke længere bidrager med det samme beløb

Det kan tværtimod have en positiv indvirkning på evt. boligsikring...

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-09-07 12:45

Men om spørgeren også er på vognen af dem kommunen forsørger, er der ikke skrevet noget 0m, så vidt jeg kan læse... Og er hun på en af kommunens udbetalinger(ved ikke hvilken) så kan en sammenflytning mmed endnu en kontakthjælpsmodtager da godt påvirke hendes økonomi? Eller?

Da jeg var på kontanthjælp var kommunen meget intr i om jeg boede sammen med nogen...

Men nej, vi er helt enige, hun overtager ikke hans gæld ved at de flytter sammen:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 12:47

Citat
Da jeg var på kontanthjælp var kommunen meget intr i om jeg boede sammen med nogen...

Det er KUN af hensyn til evt. extra tilskud...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 12:51

Citat
Men om spørgeren også er på vognen af dem kommunen forsørger, er der ikke skrevet noget 0m

Det ændrer ikke noget

De er TO INDIVIDER i kontanthjælpssammenhæng....

Det er KUN div. extra tilskud der kan blive tale om ændres....

Og er modparten også på kontanthjælp kan det kun blive i positiv retning.....

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 10-09-07 13:12

Okay. Tak for udredningen, refi:)

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 10-09-07 13:49

Det er kun ham der skal have kontant hjælp jeg arbejder, som svar på det jeg ikke skrev noget om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:50

Det bliver du ikke straffet for

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:52

Men modtager du/I boligsikring skal du lige være opmærksom....

Det KAN udløse mere.....

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 10-09-07 13:58

boligsikring tror jeg slet ikke vi er berettiget til det var jeg ialtfald ikke inden vi flyttede sammen, den eneste ændring er at vi er flyttet i rækkehus hvor huslejen er 800 kr mere, så tror nu ikke vi er berettiget stadig til det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 14:03

Nej - det kan nok ikke give noget

Han må hurtigst muligt se at komme i arbejde....

Der er nok af det for dem der VIL....