/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat lukker ikke
Fra : denkrab
Vist : 1441 gange
20 point
Dato : 10-09-07 11:03

Jeg har det problem, at en termostat ikke kan begrænse gennemstrømningen, så der er fuldt blus på konstant, hvis ikke jeg lukker for balofix'en til radiatoren. Så det er enten-eller.

Jeg har tidligere oplevet, at en termostat "hang" og ikke lukkede vand ind (hvilket en vvs'er udbedrede for en lille formue), men er dette samme problem? Og kan jeg eventuelt selv gøre noget ved det?

Med venlig hilsen
Dennis

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-09-07 11:05

Pil termostaten af. Masser den lille pind der stritter ud af selve ventilen. Så plejer det at virke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-07 11:11

Hvad slags termostat.
Gætter på at det er en radiatortermostat.
Er det typen, hvor føleren og ventilen er sammenbygget med indstillingshåndtaget direkte på røret ved radiatoren, eller er det en af de bedre med fjernføler. ???

Kommentar
Fra : denkrab

Dato : 10-09-07 11:16

Citat
Hvad slags termostat.
Gætter på at det er en radiatortermostat.
Er det typen, hvor føleren og ventilen er sammenbygget med indstillingshåndtaget direkte på røret ved radiatoren, eller er det en af de bedre med fjernføler. ???

Tak, begge to, for de hurtige svar. Ja, det er en radiatortermostat, hvilket jeg selvfølgelig burde have skrevet.

Det må være den førstnævnte type, da der ikke er nogen fjernføler.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-09-07 11:58

Enig med snedig.
Det plejer at virke på mine gamle termostater, jeg har begge typer.

- Anden

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 10-09-07 12:07

Hvis du ikke får clipset håndtaget lige på og helt ind på plads, har du problemet.
Det samme er tilfældet, hvis der er sket noget med rumføleren inden i håndtaget. Tag håndtaget af ventilen, indstil til "3" og mål hvor langt der er fra kanten ned til centerpinden.
Dernæst skal du låne fruens hårtørrer og giv følerhåndtaget en lun brise i nogen minutter.
Mål igen hvor langt der er fra randen og ind til centerpinden. Hvis den ikke har bevæget sig mærkbart nærmere kanten, skal håndtag med føler skiftes.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : denkrab

Dato : 10-09-07 12:57

Mange tak til alle venlige eksperter Jeg er helt ny bruger og er meget positivt overrasket over de hurtige og gode svar.

Mvh.
Dennis

Godkendelse af svar
Fra : denkrab

Dato : 10-09-07 12:57

Tak for svaret pbp_et.