/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hybenmarmelade
Fra : hovsada
Vist : 1008 gange
50 point
Dato : 09-09-07 13:29

har plukket en masse modne hyben- efterlyser en nem måde at "udkerne" på !

tænker på frysning - bagning(udtørring) inden ! ...eller andet ...inden jeg selv eksperimenterer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-07 15:03

Frysning gør det nemmere.

Jeg fryser dem ned, og så tager jeg kun op, hvad jeg skal bruge, -skærer dem over og kradser kernerne ud med en lille smal teske ("vejeske"). Mikrobølger skallerne møre i ganske lidt vand, maser dem gennem en grov sigte.. Og blander med sukker og evt citron, -efter smag..

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-09-07 15:48

Det er et bøvl men et bøvl der er resultatet værd

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-07 15:53

jah, der er ikke nogen nem løsning...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 09-09-07 16:10

Gik alligevel igang med at eksperimentere- de er ret modne (røde ..ikke orange) skar dem halvt over og lagde dem på bagepapir i 100 gr varmluft ovn- nu efter 1 time kan jeg se at frøene fylder mindre og triller ud, når jeg roder i dem ! har sat temp ned til 5o og gir dem en time mer med let åben låge.

Købte nogle tørrede på en helsemesse, der bare skulle koges med vand,citron og sukker. Marmeladen blev meget lækker og holdt sig fint i køleskab, den korte tid ,inden den var spist.

Håber at kunne ende med et lignende resultat og opbevare dem tørret indtil brug.

Vender tilbage med resultat....

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 10-09-07 21:54

Det virker perfekt !

efter anden tørring var hybenskallerne gummiagtige og kernerne løse og hårde- "æltede" dem i en frostpose(kraftig plast) og det løsnede 95% af kernerne , som kunne hældes ud af hul i posen.
En eksta tørring 75 gr./½ time og skallerne var hårde nok til at løsne resten ved æltning.

Efter at have stået til opblødning i vand natten over- et let opkog med samme vægt sukker, som tørre kerner + citronsaft og vand efter smag !

Det smager himmelsk i pandekager bl.a. - plukker alt hvad jeg orker i morgen. !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-09-07 14:10

Nøj... --Jeg skal vist osse se at komme ud og plukke.....

Annuller spørgsmålet
Fra : hovsada

Dato : 15-10-07 16:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

eksperimenterede selv videre....