/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til opstart i slægtsforskning.
Fra : febbe
Vist : 1560 gange
50 point
Dato : 31-01-03 23:46

Hej!!!!
Min gamle moder kunne tænke at forske lidt tilbage i sin slægt, og har spurgt mig lidt til råds om mulighederne. Problemet er bare, at jeg ikke har et klap forstand på det. Det eneste jeg kan hjælpe hende med, er lidt computer snilde.
Så kommer spørgsmålet:
Findes der en side, hvor man kan få en indføring for begyndere i slægtsforskning, eller skal jeg fortælle hende, at det er umuligt???
Stor hilsen
Febbe

Accepteret svar
Fra : Johnm

Modtaget 60 point
Dato : 01-02-03 00:38

Hej Febbe

ET udmærket sted at begynde er:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/igang/start.htm

God fornøjelse! - Men pas på, du bliver grebet af det, som vi alle er blevet det!

Vh John Møller

Kommentar
Fra : volden

Dato : 01-02-03 02:04

Hej, Febbe.
Der er mange muligheder. Begynd med at få din mor til at fortælle/skrive alt hvad hun ved og vise dig evt gemte papirer, hendes egen dåbattest o.l. - så har du et godt udgangspunkt.
Lån på biblioteket " Slægtsforskning på pc" udgivet af IDG- 2002, her gives mange kortfattede og gode oplysninger. Kig også efter andre håndbøger om slægtsforskning.
venlig hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-02-03 07:37

Foreningen DIS-DANMARK (Data I Slægtsforskning i Danmark) er oprettet af slægtsforskere der anvender computere, og blandt andet viser man fortegnelser over medlemmer med e-mail og medlemmer med hjemmesider.

Du vil med stor sandsynlighed kunne finde slægtsforskere der bor i nærheden af din adresse (eller din mors), og slægtsforskere er selskabsmennesker, måske ud fra den erfaring at jo flere man er jo mere bliver der at dele.

Og det gode er netop at jo mere man deler jo mere får alle.

DIS-DANMARK udgiver også et medlemsblad, og kontingentet er 125 kr. årligt, men kik nu først på hjemmesiden.

Hvis du beslutter dig for et medlemsskab så får du 4 gange årligt et blad og deri vil du finde både tips og artikler om slægtsforskning.
I sidste nummer medfulgte en CD med Postadressebogen, tidligere er medfulgt hæfte med oversigt over Sogne, Herreder og Amter.

Skulle der være spørgsmål af mere konkret art, ud over tidligere indlæg, så er du velkommen til at skrive til mig, og det er bestemt ikke afhængig af noget som helst medlemsskab af noget som helst.

ejvind@varla.dk

mvh /Ejvind

Kommentar
Fra : karlschlichter

Dato : 15-04-03 11:16

Hej Febbe

Der er næsten intet der er umuligt, når det drejer som om slægtsforskning. Godt nok vil man flere gange støde på problemer, og også nogen gange må erkende, at nu kan vi ikke komme længere tilbage.
Jeg har selv. når jeg har "interviewet" de ældre i familien, brugt deres gamle fotoalbum som grundlag for at få oplysningerne frem. Derved bliver snakken hyggelig, og der opstår hos de ældre mange minder og vi får mange historier, som vi ikke ville få ved en normal snak over de forskellige papirer/dokumenter. (husk at få skrevet navne bag på billederne, når I nu har fat i dem).

Venlig hilsen
Karl Schlichter

Kommentar
Fra : tjekka

Dato : 28-04-03 14:29

Hej JohnM - du må nok være venlig at sætte mig ind i alt dette med indlæg.
Jeg forstår ikke, at der allerede er et svar. jeg har jo ikke stillet noget spørgsmål - så dette er min kommentar.
Jeg er interesseret i at finde nogle af mine forfædre og ville ha' lidt hjælp til at arbejde med family search's bibliotek.

venligst
Tjekka.

Kommentar
Fra : BSkaade

Dato : 21-05-03 09:53

Der er også den mulighed at du samler de data du har om en ane ser helst skal være født før 1891 og går hen på det Lokalhistoriske Arkiv, hvor denne ane kommer fra. Det giver mulighed for evt. billeder og andre oplysninger som ellers kan være svære at få. Tilmed vil de stå dig bi' med hjælp og gode råd

Mvh.
leobi

Kommentar
Fra : tjekka

Dato : 03-06-03 11:47

har fulgt dit råd og har været på landsarkivet.
Jeg har ikke nogle, der kan give mig svar på de personer, jeg ønsker oplysninger om, men jeg har nu meldt mig ind i en lokalhistorisk forening, så jeg kan komme i forbindelse med andre slægtsforskere.

Med venlig hilsen
Tjekka

Kommentar
Fra : berfurth

Dato : 01-08-03 19:57

Jeg søger efterkommere af min familie. Min farmor hed Laura Petrea Erfort, hun er født i Hillerød, blev gift med min farfar Niels M.Nielsen. Men da navnet Erfort er fejlskrevet, Erfurt - Erfurth er det svært at finde frem til familien. Er der nogen der kan hjælpe mig?
Med venlig hilsen
Berfurth

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 15-08-03 22:20

Kig i de brochurer, som aftenskolerne sender ud nu. Der er garanteret noget om slægtsforskning.

Kommentar
Fra : J.brixen

Dato : 01-09-03 21:10

Jeg søger Jacob Moritz Christensen, født 11.8.1841, krigsveteran fra 1864 og tildelt erindringsmedalje, men hans fødesogn er ikke Svostrup som angivet i hans ansøgningsskema. Han bliver gift med Else Jensine Kirstine Hansen 28.11.1867 i Vejstrup, og får sønnen Torkild Graa Christensen, født 16.1.1883, men det er heller ikke i Svostrup. Hvor søren er de henne? Er der en forsker der kan hjælpe mig??

Kommentar
Fra : J.brixen

Dato : 01-09-03 21:11

Jeg søger Jacob Moritz Christensen, født 11.8.1841, krigsveteran fra 1864 og tildelt erindringsmedalje, men hans fødesogn er ikke Svostrup som angivet i hans ansøgningsskema. Han bliver gift med Else Jensine Kirstine Hansen 28.11.1867 i Vejstrup, og får sønnen Torkild Graa Christensen, født 16.1.1883, men det er heller ikke i Svostrup. Hvor søren er de henne? Er der en forsker der kan hjælpe mig??