/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløs router pludselig ud
Fra : creamcheese
Vist : 1468 gange
300 point
Dato : 07-09-07 10:24

Min SMC trådløs router virker fint om formiddagen, og så om eftermiddagen virker den ikke...hellere ikke næste dag. Der har ikke været lyn eller stormvejr, alle ledninger er sat til, der er ikke nogen som har rørt med det, lysene er tændt på den, de fleste af dem.....hvad kan jeg gøre? Jeg her slukket og tændt for den igen....nix resultat. Jeg har prøvet at sætte installations CD'en ind, men forstår ikke ret meget af sproget. Jeg bor på landet på Bornholm, og der er ingen andre på 'netværket' end min én computer. Jeg forstår ikke hvordan det kan ske.
Tak for evt. hjæpen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 10:27

Tag strømmen fra adslmodem og router i 10-15 sekunder, sæt strøm til igen, vent et par minutter og prøv, om ikke det virker igen.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 10:34

Det har jeg prøvet, også lige nu, og igen, nothing......

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 10:39

bruger du den trådløs eller m. kabel

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 10:49

Virker den hverken trådløs eller kablet?

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 10:53

Hej Rosco,
Nu er jeg online uden hjælp af min trådløs, dvs med kabel (?), må det være.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 10:56

Har du checket de trådløse indstillinger i både pc og router ?
Password kan finde på at forsvinde fra pc "Microsoft!!"

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 10:56

Du kan ikke være OnLine trådløs med kabel, enten eller.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 11:02

Peet.
En router har stik til RJ kabel

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 11:04

Rocco40-> Det er jeg klar over, jeg sælger nogle tusinde stykker om året.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 11:05

Det kræver dog, at man har tilsluttet med et kabel, og ikke trådløs - eller??????

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 11:09

Hvordan tjekker indstillinger? Jeg tør ikke ændre noget....eller re-set.....

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 11:12

Undskyld peet, jeg håber ikke du tog min kommentar ilde op.
Jeg spurgte for at indkredse om routeren slet ikke fungerede eller det kun var det trådløse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-07 11:20

Citat
Jeg her slukket og tændt for den igen....nix resultat.

Hvis det er på en kontakt du har slukket, så prøv i stedet at tage strømstikket ud af routeren, vent et øjeblik og sæt stikket i igen, men sluk for din computer først. Og tjek lige at ledningerne i routeren er sat rigtigt i.

På den måde har jeg fået det til at fungere.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 11:28

Det tyder på at ddet er det trådløse det ikke virker.

an du gå ind i mappen Netværksforbindelser
Find ikonet for trådløs netværksforbindelse er det aktiveret eller deaktiveret ?

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 11:38

Hej Ans og Rosco,
Ans, jeg her gjort hvad du sige...
Rosco, der hvor der er netværksforbindelser, bl. a. i kontrolpanel, og i bunden af skærmen, vises den trådløs forbindelse, men der er et store rød X og det er de-aktiveret....der skulle være mulighed for at 'reparere' den, men det kan ikke lad sig gøre, jeg har prøvet igen og igen. De kan ikke etablere forbindelse til at udføre noget evt. reparation.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 11:47

Dobbeltklik på den, og aktiver den.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 07-09-07 12:00

Jeeg er desværre nødt til smutte (skal møde på arbejde).
Peet kan helt sikkert hjælpe dig videre.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 12:16

OK Rosco....tak for din indsats....du skrev at det er nok selve apparatet det er galt med.....det ved jeg ikke hvordan jeg kan tjekke ...... for når lysene virker er den jo tændte som 'normalt'. Den forretningen hvor jeg købte den er desværre gået nedenom og hjem. Men heldigvis har jeg stadig min kabel...
god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : cityman4life

Dato : 07-09-07 12:34
Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 12:57

Kære Cityman4life,
Hvad har det video med trådløs problemer at gøre? Jeg kunne ikke finde noget, hellere ikke ved at blad igennem de andre.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 13:00

Gå i kontrolpanel-netværksforbindelser-højreklik på det trådløse kort, foroven trykker du på aktiver.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 13:42

Hej Peet,
OK, det har jeg gjort, men...stadig ikke 'tilsluttet', selvom det er 'aktiveret'.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-09-07 16:14

http://192.168.01 eller192.168.1 eller 192.168.1.1 er adressen til din trådløse router, kan du ikke komme på, er den sikkert defekt.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-09-07 19:19

Hvad mener du med "adressen"? Hvor figurerer den ind? Nå, men det lyder mere og mere som om det er apparatet som er galt med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-09-07 20:11

Din router har jo en IP adresse, lige som alle andre enheder på det globale internet.
Hvis du går ind i din internetbrowser og skriver den IP-adresse som routeren har, vil du få adgang til dens opsætning.
Prøv at benytte en af disse to link, som er de mest brugte adgangsadresser på sådanne routere:
http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1
Du skal så indtaste adgangskode og password, som vil fremgå af vejledningen, eller den som du har valgt at ændre den til.
Nu kan du se dig omkring. Er du i tvivl, så undlad at trykke på OK, eller hvad den nu hedder i din model.
Her kan du også se om dit trådløse AP er aktiv.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 08-09-07 19:52

Hej Peet og Severino,
Tak for forklaringer og god råd. Jeg kunne ikke kom på dine adresser Severino, og den én adresse 192.168.1 (fra Peet) som jeg godt kunne finde, er på tysk. Jeg kan ikke tysk. Iøvrigt, forstår jeg ikke at den adresse kan fortælle mig noget om min trådløs router hvis jeg ikke har den sat til, og jeg kan ikke sætte den til for så kan jeg slet ikke komme på nettet.......det kan jeg jo kun med kabel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-09-07 21:22

Det er ikke alle routere der kan tilgås menuen fra en trådløs forbindelse, det er en slags sikkerhed nogle fabrikanter bruger.
Så du skal ind i routermenuen via kablet til routeren.
Med hensyn til et af de link som peet49 angav, så SKAL ip-adressen bestå af 4 grupper tal, adskilt af et punktum. Hver af disse grupper kan kun være et tal mellem 0 og 255. Her er gruppen 192.168.x.y en af grupperne, der er beregnet for lokalenetværk, og er en af de mest benyttede.
Så prøv igen, at få kontakt med din router via kabel.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-09-07 08:45

På min router kan jeg ændre sproget, se efter om din ikke kan det også, og få den sat til et sprog, du kan læse.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 09-09-07 18:04

Jamen jeg ved ikke om vi snakke samme sprog her...... som Peet sagde 'man kan ENTEN være med Kabel ELLER Trådløs'....og bare for at skære det ud i pap....min router ER min trådløs forbindelse....jeg har bl.a. købte den fordi det er også en firewall for alt indkommende, så vidt jeg har forstået,, nå men........jeg kan ikke sætte en kabel til min router og så prøve den af..... eller jeg ved i hvert fald ikke hvordan jeg skulle bære mig ad med det. (Det er hvad jeg har prøvet hele tiden...en kabel fra routeren til min Speedstream modem (det hedder stadig modem selvom det er ADSL?) og ikke noget kabel direkt indtil komputeren.... Og ...det er den webside som hedder http://192.168.1 som er på tysk, IKKE min egen router. (Og jeg kan se at det er kun 3 grupper tal, og ikke 4 grupper som Severino siger SKAL være....men dem med 4 grupper kunne jeg ikke se...."siden kan ikke vises" er den besked som jeg fik.) Hmmmmmm....

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-09-07 18:20

Jeg skulle mene at default IP adresse til din Router er,

http://192.168.2.1

Derefter skulle du få login vindue i din router.

PS.
Har du evt. en manual til din router. I den ville disse instruktioner være beskrevet.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-09-07 18:22

Hvis du skulle komme så langt er Password, ”smcadmin”

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-09-07 19:02

Men! jeg er stadig af den opfattelse at det er instillingen for trådløs netværk på din pc der er problemet.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 11-09-07 21:31

Hej Rosco,
Jeg har kigget på CD rom'en til den trådløs router igen, og den giver http://192.168.2.1:80, eller 192.168.1:88, MEN jeg kan ikke finde de sider. (Jeg får beskeden "siden kan ikke vises.") Du nævner indstillingen til den trådløs netværk, men hvad udover 'aktiveret' eller 'deaktiveret' kan man klikke på? Jeg har prøvet at deaktivere og så aktivere igen, men den siger at den kan ikke finde noget trådløs netværk i nærheden.
hilsen, creamcheese

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 11-09-07 21:55

oops, jeg glemte et "2" i adressen i min sidste melding....det skulle være 192.168.2.1:88, men jeg kunne alligeval ikke finde den.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-09-07 08:06

Der er jo også en mulighed for, at den trådløse afdeling i routeren har opgivet gejsten, så du kun kan kalde op til router, men ikke til internettet, den trådløse skal frigive en ipadresse for, at du kan fortsætte til internet.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-09-07 11:51

OK, det lyder som om jeg skal nok købe en nye trådløs router. Det er måske meget almindeligt at ting ikke holder mere end et år eller 1½. Ellers, måske kan sådan én testes.....men det koster penge at få en ekspert til at kigge på den, og hvis den er kaput, som alt tyder på.......så er det penge ud af vindue.
Før jeg købte den her router, købte jeg 2 stk. fra TDC som slet ikke duede, og fik til sidste penge tilbage, for at købe en router et andet sted, som eksisterer ikke mere. ØV!!!!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-09-07 12:02
Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-09-07 18:54

Nå, Peet, er det sådan én jeg skal ha? Sådan nogle som du sælger tusindvis af om året? Fungerer den også som firewall? Den ser fin ud, og billig også. Nemt at gå til på den webside, med alt info...jeg kan godt li' at handle med et dansk firma, og hvor der er service på. Det er også derfor jeg købte min computer, router, m,m. fra et lokal firma - can't win 'em all.
Jamen, tak for hjælpen. Hvis der er firewall i den, så er jeg solgt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-09-07 19:14
Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 300 point
Dato : 12-09-07 19:16

se under ZSR1124WE - der er NAT firewall

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 15-09-07 15:37

Tak for svaret peet49. Jeg endte med at købe en router hos den lokale data forretningen. Jeg ringede til det firma du anbefalede, og de sagde at, ham jeg handlede hos havde deres produkter. Det havde han holdt op med.....men jeg købte i hvert fald en nye. Brugte timevis til at installere den, og kunne ikke, så jeg var nød til at kalde en ekspert alligeval for at komme og hjælpe. Han kommer først på mandag, så det bliver spændende. Men tak for de mange breve med vejledning. hilsen, creamcheese

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-09-07 15:40

Selv tak.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 17-09-07 15:32

Resultat af ekspertbesøg: jeg havde kommet til at slukke for min antenna på selve computeren, sansynligvis ved at dobbelklik på ikonet nederst til højre på skærmen....jeg troede at det havde noget med lyd at gøre, og jeg ville skrue ned for lyden på computeren.
Noget så elementært og simpel. Nu har jeg to trådløs routere som duer....den éne holder jeg i reserve.

Kommentar
Fra : peet49