/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Planter og hæk til grunden...
Fra : Rodrigo
Vist : 3043 gange
50 point
Dato : 31-01-03 22:02

Hej
Jeg mangler en masse små+store -buske/planter/hæk man evt. selv kan lave her i år,,, (stiklinger/klip fra anden busk, gerne fra stesse grønne planter ) Jeg skal så bruge dem til næste år til udplantning på en meget stor ny bygge grund. ( jorden er af god muld )

Nogen der har en idee hvilken slags man kan klippe "græne" fra, og plante i jord så de slår rod hurtige og nemt ? enten i potter, eller uden for.

Hvis nogen kender et link til en side om dette, så er det meget velkomme

Kommentar
Fra : summer

Dato : 31-01-03 22:07

Stedsegrønne Liguster, er noget af det nemmeste at få til at gro. Stiklinger og grene er meget villige til at slå rødder.

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 31-01-03 22:13

Hej! og tak for svar... så skal jeg bare lige finde en med en masse Liguster

skal de bare stikkes i jorden udenfor når det bliver lidt varmer, og så vandes eller skal de i potter til at starte med ?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-01-03 22:14

vil osse anbefale liguster - nemt hurtigt og ikke særligt dyrt

Vil i hvert fald nu jeg er her fraråde dig vildroser, det har vi rundt om vores have og det går helt amok, i højsæsonen ( mellem 2 klipninger ) skyder den 1,5 - 2 meter grene, det er ikke os men ham der boede her for mange år siden der fik den ide .... og det var ikke en genial ide - og da vores have er ret stor og hækken over 20 år gammel virker det lidt uoverskueligt.

nå, men det var et sidespring - mest om hvad du IKKE skal vælge....

vælger du liguster, kan det erhverves for små penge på en planteskole og alt efter hvor højt det skal være fra starten - jo mindre jo billigere - og da den vokser ret hurtigt... er det nemt at have med at gøre.

Fnoller

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-01-03 22:16

lidt om etablering af liguster

http://www.fynsgade.dk/have/liguster.html

Liguster fåes på stort set alle ( større ) planteskoler

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-01-03 22:19

Naj den skal du næsten have oss`- et forum for liguster-mennesker ( Havenyt generelt ) men her kan du få alt og vide om liguster, og tilmed stille spørgsmål : http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/217.html

Fnoller

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 01-02-03 00:10

Jeg mener at der en plante der ser lidt ud som en "rhododendron" lidt samme store blade som også er stessegrøn, nogen der ved hvad den hedder ? den skulle gro hurtige og nem at holde...

tak for alle de svar

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 01-02-03 00:24

Ja jeg har et par planter i haven ( ikke som hæk, men bare i et hjørne ) af den du taler om der ( formoder det er den ) men om jeg kan huske hvad den hedder - næ nej

det var da irriterende -

Kommentar
Fra : summer

Dato : 01-02-03 13:35

Du behøver ikke en gang købe dem. Vent til Juni hvor alle klipper Ligusterhæk. Så samler du alle de fine lange afklip og stikker dem i jorden og vander godt. Du kan også sagtens gøre det og det er næsten bedst - hvis du kan få fat i stiklinger/grene nu, kan du indtil foråret nærmer sig, sætte dem i nogle spande med jord - indendørs, og så senere sætte dem ud i solen. Prøv at snuse lidt. Mange klipper deres hække ned nu.

Jeg lavede 200 planter til en for 2 år siden. Han ville så ikke have dem alligevel, så de røg bare kværnen.
Dem kunne du jo lige så godt have fået.

Held og lykke
summer

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 01-02-03 22:45

Laurbærkirsebær busken ! det var den jeg søgte så mangler man lige en der har formeget af den plante Nogen der ved en bunddække plante som man kan stiklinger fra på samme måde og gro hurtige ?

Jeg fandt denne tekst... om Laurbærkirsebær busken....
***********************************
En hæk af laurbærkirsebær,,, Hvis man skal formere laurbærkirsebær og vil have ensartede planter, skal man bruge den samme plante som udgangsmateriale. Hvis du har en storbladet, skal du tage stiklinger fra den. Den meste sikre måde at lave den type stiklinger på er, at lave halvmodne stiklinger, det vil sige stiklinger som er ved at blive træagtige, men som alligevel er lidt bløde. Den del af stiklingen som skal i jorden skal være forholdsvis fast, medens toppen med blade skal være mere blød. Man kan lave stiklingerne i bænk, plasttunnel eller væksthus. De stikkes i en porøs jord og det er vigtigt, at de ikke bliver for fugtige, og at der er udluftning. Stiklingerne må naturligvis heller ikke tørre ud. De kan godt tage lang tid om at få rod, og vil som regel ikke være klar til oppotning før om foråret.
***********************************