/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepumpe rengøring
Fra : kpm10
Vist : 7926 gange
100 point
Dato : 05-09-07 22:52

Hej

Jeg har en panasonic varmepumpe, som jeg er rigtig godt tilfreds med. Har fået udført service på den nogle gange. Men har efterfølgende snakket med et par stykker der har forstand på det. de sagde begge to uafhængigt af hinanden at det eneste der skulle gøres var at den skulle skylles med rodalon, med en spray, nogen der ved om det er rigtigt og hvilken opløsning det skal være i?

Et service koster alligevel 800kr, ville da gerne være det foruden!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-09-07 07:52

Det sprøjter du bare på i en ren opløsning.

Du skal specielt sørge for at få rengjort køle lamellerne, da det er her svamp o.lign sætter sig.
Fronten som kan blive støvet, skal også vaskes af, da der kan sidde en masse uønskede partikler i støvet m.m. som bliver blæst ud i lokalet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-07 10:04

fortynd Rodalonen til alm desinficering ifølge brugsanvisningen. Tag maske på og smid småbørn og katte ud, når du sprayer. Lad det sidde en kop kaffes tid og vask det af

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-07 08:49

Du kan ukritisk selv rengøre den, men retteligt bør installationen efterses af en fagmand. Panasonic er almindeligvis dækket af 3 års fuld garanti og 5 års kompressorgaranti FORUDSAT eftersyn udført af leverandøren er overholdt. Har du købt den hos en af parallelimportørerne Onzza eller Klimakompagniet kan det være ligemeget. Så er garantien oftest ingenting værd alligevel. Af kendte fejl har der været syngende motorer i indedele der er blevet byttet og fejl i kompressorene i nogle e9 udedele. Men er apparatet indkøbt via den fællesnordiske importør Kinnan, dvs via elselskabet eller nogle fra det danske forhandlernet, burde du ikke have problemer der. Så bliver skidtet bare lavet.

Men rengør du selv. Så bare få lavet eftersynet billigst i regning - på tur.

Hvorvidt rodalon'en tager svampene skal jeg ikke kunne sige, men begrebet "sur-sok" (svampevækst) kender jeg kun fra tøjbutikker og træindustri. Jeg har aldrig hørt om det i hjemmevarmepumper. Så med mindre anlægget lugter, så gør rent i sulfovand. Afprøv afløb. Få en montør forbi og lad ham sætte manometre på og se hvordan den kører.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-09-07 19:23

Tak for det, den er købt via NRGI så det skulle hvis være iorden.

De der har været og lave service på har kun vasket den ikke andet, jo de har da lige taget et kig om der var noget der var utæt, men det gør jeg jo selv alligevel, de trykprøvede den ikke, hvis det er det du mener???

Men alm sulfo vand skulle gøre det????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-09-07 20:01

NRGI er nogle fuskere. Almindeligvis vil det være kotume at sætte manometer på for at se om alt er ok. Hvis de tager næsten en tusse for bare at glo ind i apparatet er det lige smart nok.

Men NRGI henter apparaterne ved Kinnan, så garatimæssigt er du dækket ind. Men ellers, tag kontakt til Jesper Holm www.kinnan.dk og få ham til at anvise et seriøst firma. Rengør selv. Og med mindre skidtet lugter, så lad være med at eksperimentere med kemikalier af forskellig slags. De autoriserede er rasende dyre og hvad de præcist indeholder ved jeg ikke. Men min egen bliver nu bare børstet med lidt sulfovand og skyllet grundigt. Husk udedelen skal også være ren af hensyn til virkningsgraden.

Iøvrigt er svampevækst kun noget du bøvler med hvis du bruger den til køling, snakker vi om ren varmedrift, "bor" der intet i indedelen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-07 18:19

Kolding Kommune har iøvrigt sat en HE9'er op i en børnehave, og følger denne med både elmåler og det hele. Foreløbig ligner det en at mellem det halv og to tredejedele af BYGNINGENS TOTALE forbrug spares. Men HE'eren er også den dyre flagskibsmodel, med en sindsyg høj virkningsgrad.