/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fest Ascens
Fra : Varla
Vist : 798 gange
100 point
Dato : 05-09-07 20:56

Jeg har med årene fået et problem som jeg desværre ikke kan huske hvad er, men i hvert fald kan jeg ikke finde ud af hvad ordet/ordene "Fest Ascens" betyder.
Det er et kirkeligt udtryk, og det er den dag præstens søn bliver døbt, nemlig "FEST ASCENS 1746"

Desværre har jeg endnu ikke kunnet hvilken dato det faktisk er. Er der nogen som ved det ?

Det eneste jeg har fundet ud af er at det åbenbart er en forskydelig dag, og det synes at være i foråret, så på en eller anden måde må dagen være kædet sammen med Påsken, om det så er før eller efter, ja det ved jeg heller ikke, men jeg tror det er efter.

Jeg har kikket både høj og lavt, og ledt efter mine ordbøger, men der en ordbog som jeg ikke kan huske hvor jeg har lagt den, men jeg kan huske at jeg i sin tid købte to for at jeg altid kunne finde den ene. Den er også væk.

Så hjælp mig inden jeg glemmer spørgsmålet...

Ejvind

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 05-09-07 21:05

Det må være da Jesus farer til himmels.

http://family.webshots.com/photo/1003584257000102091etrnqAabqX

Eyvind.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-09-07 21:09

Fest(um) betyder kirkelig festdag og ascensio betyder himmelfart, så det må være Kristi Himmelfartsdag.

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 05-09-07 21:31

Tak for svaret e.c.
Det var lige det jeg manglede, og du svarede 4 minutter før....

Mange hilsener fra

Ejvind (med J)

Kommentar
Fra : cityman4life