/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund slikker såret op
Fra : SDL
Vist : 4332 gange
200 point
Dato : 05-09-07 11:15

Vores labrador er blevet opereret og kan så efterfølgende ikke blive fra såret. Vi har prøvet gennem længerer tid med en stor skærm, men det duer ikke i længden. Det er ikke så godt med små børn og en hund med skærm
Jeg mangler derfor en god løsning til, hvad og hvordan vi kan "pakke" benet ind i noget, så han ikke kan komme til det. Noget der let kan komme på og af, når han skal udenfor i regnvejr eller der bare lige skal lidt luft til. Vi har prøvet med en almindelig sportsstrømpe, men den glider temmeligt nemt af.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 05-09-07 12:20

Hejsa
Alt efter hvor højt det er oppe på benet, så ved at man kan købe en "læder-sok" med velcrolukning.
Jeg er ikke klar over hvor "lange" de findes, men da et forsøg værd at smutte ind til dyrehandleren og kigge.
God bedring med hunden
Melbit

Kommentar
Fra : SDL

Dato : 05-09-07 12:24

Tak! men vores dyrlæge kender den ikke - såret sidder under "knæet" - er der nogen der kender til hvor den kan købes?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 12:29

Dyrlægen må først se på såret igen...
Hvis I har prøvet med skærm gennem længere tid og såret ikke er helet, så er der noget galt.
Det kan være, der sidder en lille stump tråd under huden, der bliver ved med at genere.

Hvad er hunden opereret for?

Der findes en slags skumgummi-krave, som ikke er så generende for hund og omgivelser som en skærm. Hvis du kunne få fat i sådan en så kunne det være en løsning...

Jeg leder lige...

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 05-09-07 12:33

Vil da tro en god Bonnies har en sådan. Vi købte til vores den bette i en X Bonnies.
Men den skal ikke være på konstant - for såret skal jo også have luft. Du bliver nok nødt til at skifte lidt mellem "sok" og skærm.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 12:45
Kommentar
Fra : SDL

Dato : 05-09-07 13:04

Han er opereret får en knude i låret, helt inde ved lårbenet!
Huden var helet fint op, var blevet mørk og fin. Men han slikker stadig i det???
Der er en lille lidt hård knude, irritation af huden efter længere tids slikken i såret - måske.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 05-09-07 13:16

Har hunden "bare" haft sokken på eller har den været sat fast med tape. Papirsplaster rulle - det til følsom hud - ødelægger ikke pelsen og er nem at sætte på og tage af.
Ellers vil jeg foreslå du laver nogle "bukser" eller en "heldragt" så afskærmningen sidder fast oppefra og så lukke nedefra med papirsplaster.

De hundesokker jeg kender til egner sig bedst til at beskytte potesår, men det er de også gode til og de er rimelig vandtæt, hvis hunden altså ikke sår i vand så det løber ovenind. De er ikke så lange at de vil beskytte et sår længere oppe.
mvh estrid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 13:17

Hvis det er mere end en uge siden, at stingene er blevet fjernet, så synes jeg du skal snakke med dyrlægen. Det KAN jo være knuden der er kommet tilbage.. Og så er det nok bedst at få gjort noget ved det i en fart..

Blev knuden undersøgt mikroskopisk ved operationen? Har dyrlægen ikke sagt, om det var en godartet knude eller om det var kræft?

Hvor gammel er han?

Hvis han skal opereres igen, så kan det være, at du skal anskaffe sådan en oppustelig krave.
Sådan en vil jeg i hvert fald selv anskaffe til Silke når hun skal steriliseres.

Kommentar
Fra : SDL

Dato : 05-09-07 13:58

Han er 7 år og det var heldigvis en godartet knude. Det der er kommet i huden er nærmere hård hud eller sådan noget. Eller der sidder noget ?????
Jeg havde ellers opgivet vores nuværende dyrlæge lidt, men I har skubbet på, så han ringer i morgen når han er tilbage.
og Estrid det med papirstapen er måske en god midlertidig løsning - tak!
og Birgitta du har fået mig til at kontakte dyrlægen igen så det er vel OK

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 14:21

Det er fint. Bestemt!

Har du kikket på mit link?

Hvis det kun er arvæv, der irriterer ham, så skal det måske bare have ro..
Eller der skal måske en lille operation til, -hvis der f.eks. sidder en lille smule tråd.. Og så kan det være godt at have en oppustelig krave klar til ham når han kommer hjem igen..

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-09-07 14:47

kan han ikke få en mundkurv på i nogle dage? ved godt det er "lidt" synd men det er jo heller ikke godt at såret ikke får fred...
Nej hvor lyder det ondt... men en ide nu skærmen ikke er en løsning

Kommentar
Fra : SDL

Dato : 05-09-07 14:57

Jeg har tidligere forespurgt dyrlægen om en mundkurv, men problemet er, at en mundkurv han ikke kan få tungen ud af, kan han i værste tilfælde heller ikke kaste op i og da han skal være alene noget af dagen er den situation ikke så heldig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 15:31

Altså kik nu lige på det link!

http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=195210&ProductName=Halsring+til+beskyttelse+af+s%E5r&GroupName=Tilbeh%F8r+til+hunden&GroupGuid=22

IKKE en skærm. IKKE en forbinding.

Og den ser lidt tåbelig ud på sådan en lille terrier..

Men den er sikkert fin til en lab eller en golden..

Kommentar
Fra : SDL

Dato : 05-09-07 15:39

Ja ja da - det har jeg så gjort ;))
Jo - bestemt det skal prøves, men først dylægen.
Problemet er også, at såret sidder nederst på bagbenet! og han kan derfor strække det frem og nå det. Jeg er lidt i tvivl om den er stor nok, men det skal prøves senere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 15:46

Den findes jo i forskellige størrelser.
Den der er på billede hedder xs til hunde under 20 cm.

Den største XL er til hunde over 57 cm. Den største koster 199 kr.

Jeg regner med at Silke skal have en i str. L for hunde mellem 46 og 56 cm.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-07 17:26
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 17:33

Alså... mulberry... hvad er der galt med MIT link?

Jeg har linket til det billede TO gange nu...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-07 17:35

Her er noget, eventuelt kunne bunden klippes af så den kan sidde højere oppe hvis nødvendigt.
Er det ikke mulig at bruge alm. elastikbind.
Jeg mener at engang at have set noget der kan smøres på netop for at hunden ikke vil slikke på det, prøver at lede...
Iøvrigt er det godt at smøre aloe vera gel på så heler det hurtigere.
http://www.dogcity.dk/index.php?cPath=46_294_111

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 05-09-07 17:37

Hunde er generelt billigere i nyanskaffelse end i reparation.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-07 17:58
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-07 17:59

Citat
Alså... mulberry... hvad er der galt med MIT link?

Det er altså et smadder godt link...som jeg så bagefter

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-09-07 18:00
Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 05-09-07 18:11

jtlaursen, nu er det jo ikke nyanskaffelse, spørgsmålet går på..

De fleste gode ting er dyre i drift, -uanset om det er biler, børn eller hunde...

Og det er stadig billigere at få repareret på SDL's hund end at få den aflivet og betale for en ny...

Nye hunde er endnu dyrere i drift..

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 06-09-07 10:22

Hey igen.......... Kom lige til at tænke på, at vi havde problemet med "pote-slikkeri" købte vi noget der hedder >ANTI-SLIK< fra KW. Det er ikke skadeligt, men smager rigtig grimt for hunden.
Selvfølgelig skal du være sikker på at der ikke er noget alvorligt galt inden du benytter det.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 06-09-07 10:23

Ups Glemte lige et flueben

Godkendelse af svar
Fra : SDL

Dato : 10-09-07 11:59

Tak for svaret Birgitta.
og tak for alle de andre indlæg ;))
Vi har nu lavet en slagplan i samråd med dyrlægen og håber så på, at vi kan komme dette til livs snarest muligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-09-07 13:23

Nårh... Tak for accepten af mit svar. Og god bedring med ham..