/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Krydsfiner - limet?
Fra : maler-fidusen
Vist : 2653 gange
30 point
Dato : 04-09-07 11:45

hvad betyder det - er limet det samme som vandfast? og er krydsfinerplader som bruges til tag altid vandfaste eller ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 12:05

Vandfast limet krydsfiner betyder at limen ikke opløses af vand.
Men det er stadig træ som skal behandles mod vind og vejr (især regn og fugt)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-07 20:36

LIMEN rådner ikke under påvirkning af fugt, og den blir heller ikke opløst. Men du skal stadig beskytte fineren, altså de tynde blade af træ. Det er i dagens Danmark/dagens Verden stort set umuligt at opdrive krydsfiner, som ikke er vandfast limet. Men bruger du det udendørs, skal du beskytte det BEDRE end en tilsvarende konstruktion i brædder. Til gengæld får du noget, der er stærkt og tæt (3 kvadratmeter ad gangen), som er gåfast i den halve tykkelse sammenlignet med brædder, og som er ekstremt meget hurtigere at lægge op/sætte op.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-09-07 08:31

Jeg skal bruge dem til at kaninbur som skal stå i carporten men mange skriver ikke om det er vandfast eller lign.? hvordan ved jeg det? hos nogle står der bare limet, andre vandfast og hos nogle slet ikke noget.
Dem de forhandler i Bauhaus og silvan står det ikke noget på? min mand mener ikke de er vandfaste??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-07 10:05

de er vandfaste, regn roligt med det; men der skal overfladebeskyttes lige som alt andet træ under samme omstændigheder

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-09-07 10:25

Jeg har netop talt med Bauhaus som sagde at alle plader idag er vandfaste/limet - at andre bare sælger på at sige de er vandfaste og at alle krydsfinerplader skal males?
men hvad pokker maler man dem så med da kaniner jo ofte gnaver i træet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 30 point
Dato : 05-09-07 12:00

mal ud imod vejret og lad så huset holde så længe det kan for gnaveriet. alternativt kan du beskytte udadgående hjørner med en skinne af vinkeljern eller -aluminium

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-09-07 14:38

Tak for svaret pbp_et. Nu må vi se hvor langt jeg kommer med dette projekt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-07 15:21

held & lykke!