/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
powerpoint, email
Fra : vaxen
Vist : 786 gange
200 point
Dato : 04-09-07 10:04

Hej hej.

Det er lykkes mig at lave et diasshow i powerpoint og nu ville jeg gerne sende det videre til venner og bekendte...
Men - jeg kan da ikke finde ud af at sende det, så det afspiller showet i stedet for at åbne filen i powerpoint.

Hvordan gør man det?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 10:29

Se, nu nåede jeg sørme selv at finde svaret, men nye spørgsmål opstod.

Jeg omdøbte filen fra .PPT til .PPS, men lyden kom ikke lige med...

Hvad gør jeg så?

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 11:33

prøv lige at åbne i powerpoint og redigere så alt er som det skal være - gem så som pps - og når du skal sende den så vælg at sende som vedhæftet fil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 11:34

btw - den skal jo åbne i powerpoint hos modtageren - hvis jeg lige har misforstået noget så overse lige det her

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 12:14

Powerpoint præsentation kan sendes til modtagere som ikke har PowerPoint....som jeg husker det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 12:34

Så skal modtageren installer en powerpointviewer

http://www.softwarepatch.com/software/powerpointviewer.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 12:40

Eller du skal pakke filen som rejsepræsentation i powerpoint (så pakker den vieweren med)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 12:54

Jeg løste selv det første problem ved at omdøbe til .pps - det var heldigvis enkelt.

Næste problem - lyden... i princippet løst ved at pakke som rejsepræsentation, som Refi nævner.

Men - herefter skal den jo sendes. Rejserepræsentationen er en hel mappe (iøvrigt inklusive en wiever, så det skal man ikke tænke på), som jeg så valgte at pakke til .rar-fil.
Men - for det første er det ikke alle, der har udpakningsprogram til hverken .rar eller .zip.
For det andet er der omtrent ti filer i mappen, når den er pakket ud, og det kan være kompliceret for de lidt mindre erfarne pc-brugere...

Nå, så tænkte jeg, at jeg ville lægge den ud på min hjemmeside via Frontpage - og så vender vi tilbage til lyd-problemet.
Det samme hvis jeg skal konvertere til flash - ingen lyd.

Så.....

Jeg har brugt mange timer og er ikke nået en brugbar løsning... Så en mirakelmetode til at få det til at fungere så man ikke skal have det store kørekort i PC-brug for at se præsentationen er virkelig i høj kurs her

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 13:34

Har du kigget i hjælp med søgeord:
rejsepræsentation

Du skal jo starte i filer > rejsepræsentatition > husk lige at navnet ikke må indeholde specialtegn
Og du bliver guidet til færdig resultat

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 13:40

e.c, rejserepræsentationen er skam lavet og er lykkes helt og aldelels - men den er ikke brugbar til at sende til folk, der kun har lidt erfaring med pc...

For at kunne sendes med email skal den pakkes - ikke alle har et udpakningsprogram. Hvis det så lykkes at få den pakket ud, så er der omtrent ti filer i mappen, som vedkommende selv skal navigere rundt i for at finde ud af, hvordan diasshowet startes.

Oven i kommer det, at den pakkede fil faktisk fylder over 5 mb og dermed har en risiko for aldrig at nå frem til modtageren på grund af sikkerhedsindstillinger...

Jeg tror ikke, at email bliver løsningen - så jeg har vendt mit blik mod at få det til at fungere på hjemmesiden i stedet.....

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 14:01

Ja nu prøvede jeg lige at pakke en rejsepræsentatition ud....................uha hvor der kan laves ballade på C: som den ville lægge sig på.

Men jeg har lavet en test i Dream weaver med et enkelt dias.
http://www.hirsenet.dk/power.htm

Jeg vil lige prøve med lidt lyd også.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 14:12

Herligt e.c.!
Jeg vil lige indskyde, at lyden er en mp3-fil, som ikke er integreret i powerpoint. - Det gør en forskel når showet skal afspilles..

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 14:20

Når jeg laver den i dreamweaver så er det den oprindelige PPT fil jeg henter via opret hyperlink og Dreamweaver lægger den selv på plads.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 14:22

Citat
ikke alle har et udpakningsprogram

Det var i "gamle" dage.....

XP har.....

Det besværlige undgår KUN hvis modtageren har enten PP eller PPV.....

Du kan jo ikke åbne en skoda med en volvo nøgle.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 14:23

Citat
Oven i kommer det, at den pakkede fil faktisk fylder over 5 mb og dermed har en risiko for aldrig at nå frem til modtageren på grund af sikkerhedsindstillinger...

Det skyldes vieweren er med....

Men bortset fra det FYLDER musikken jo

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 14:25

Lydfiler skal være af typen WAV i powerpoint
Så du skal bruge en > converter mp3 til wav <

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 14:36

Hvilken forskel gør det at konvertere?

Det går jo ganske fint med at afspille lydfilen sammen med præsentationen - den vil bare ikke medsende den i en e-mail... - men det vil den måske, når den er konverteret?

Angående den pakkede fil... Tja, det kan godt være, at XP skal kunne det, men det er åbenbart ikke så automatiseret at det sker helt af sig selv.... Jeg har sendt den pakkede fil til en forsøgsperson, som ikke er i stand til at åbne den uden et udpakningsprogram...

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 14:40

Det kommer jo an på HVAD du har pakket den med - du skal jo også bruge XP ellers hjælper det jo ikke.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 14:42

Når filen er færdig - højreklik og "send til" zip komprimeret mappe.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 14:45

Læg den på en hjemmeside - så kan alle med en browser se vidunderet.

Og så gav du mig lige et skub til at lægge nogle lovede billeder på nettet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 14:51

Well..

Jeg står stadig tilbage med lydproblemet..

Har nu konverteret til wav og har det samme problem som ved mp3...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 14:53

Jammen wav kan da sættes ind i powerpoint

lyde > andre................

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 14:55

Jow jow, det kan sagtens sættes ind. Det kan Mp3 også - men den henter informationerne fra kilden, der ligger på min computer og integrerer det ikke i powerpointet...
Når jeg så sender filen videre, så er der ingen lyd med... Den hygger sig stadig på min puter..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 14:57

FOR HULANS DA!!!

NU lykkedes det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 15:00

Fik du trykket på den rigtige knap....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 15:03

Et eller andet gik rigtigt for sig

Ihvertfald er det nu lykkes at sende en enkel lille .pps-fil med email...
MED lyd - men med lidt problemer med fremføringen af dias... Pyt med det, der kan bruges mus....

Puuuhhhh......

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 15:08

Citat
MED lyd - men med lidt problemer med fremføringen af dias... Pyt med det, der kan bruges mus....

Katten er nok blevet hjemme

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 15:10

Jeg får et føl på tværs - nu har jeg sendt skidtet ud af huset - og så vil den ikke afspille lyd...

Mon ikke det snart er tid til pause inden det hele ryger ud af vinduet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 15:35
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 15:45

Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen, e.c?

Den ligger der ganske som den skal, men kan bare ikke høres uden for mine fire vægge, tilsyneladende

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 15:47

Ok - men du skrev

men med lidt problemer med fremføringen af dias... Pyt med det, der kan bruges mus

Så jeg troede du manglede automatisk fremføring af dias.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 16:14

Åhhhh - sjovt nok så løste det problem sig selv igen... Jeg tror sgu der er parasitter i min puter eller sådan noget )

Men - stadig ingen lyd, når jeg sender ud af huset... Men fin lyd på både min egen og min mands computer... Fatter ikke en brik....

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 16:16

Så er lyden jo ikke med i den fil du sender.....

Du linker bare til den.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 16:18

Lav det hele i PhotoStory eller Moviemaker - så er du ude over problemet......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 16:31

*SUK*

Jeg tror jeg skal kigge videre i morgen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-07 16:56

Som refi siger mowie maker:
http://www.hirsenet.dk/power.htm

Det er JPG billeder som er sat ind og lidt mp3 musik

Dette vil ikke ligge ret længe.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-07 17:28

*SUK* - igen

Jeg er et stædigt menneske - lige nu handler det ligeså meget for mig om at finde en løsning som at få produktet ud

Jeg vil gerne lære - og derfor bliver jeg pænt hængende indtil jeg har en løsning..

Og nu er den jo færdig, med tekster til hvert billede og alt, hvad der dertil hører - så vil jeg hellere gør det færdigt der i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest... (Og så opstår der måske bare nogle andre problemer i forsøget på at få det på samme måde..)

Men takker for forslagende

Jeg lurer videre i morgen... Jeg VIL og SKAL have det til at lykkes.. Må bare lige have en tankepause

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 17:44

Nu er powerpoint jo ikke BEREGNET til at lave den slags - selvom den kan.....

Når du så ovenikøbet vil sende den som mail - så begynder du at strabbadsere dens formåen.....

Brug nu et program der er beregnet til det i stedet