/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Relationer til navnet ARPE
Fra : Mette_arpe
Vist : 3426 gange
100 point
Dato : 03-09-07 19:49

Ja, jeg leder stadig efter folk, som er født Arpe - eller på anden måde har relation til navnet.

Både nye og gamle..............ALT har interesse.

Kan bidrage med meget selv!! Har forsket i slægten siden 1997, så har efterhånden fået skrabet en hel del sammen.

Er bekendt med alle oplysninger, som ligger på nettet - nogle har jeg sågar selv lagt der

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:10

Så har du vel alle disse gamle Arpe? Både dem fra Augustenborg?? og Bække???
"
HANSEN ARPE, August Ferdinand    Bir   1836   Denm   Sond   August
Fa:   Hans ARPE
Mo:   Elsabe GOTTSCH
HANSDATTER ARPE, Julie Marie Ulrike   Bir   1839   Denm   Sond   August
Fa:   Hans ARPE
Mo:   Elsabe GOTTICH
HANSEN ARPE, Christian Sophus August   Bir   1843   Denm   Sond   August
Fa:   Hans ARPE
Mo:   Elsabe GOTTSCH

ARPE, Marie Vilhelmine Dorthea   Bir   1856   Denm   Ribe   Baekke
Fa:   Hendrich Christian ARPE
Mo:   Christiane Margrethe ARPE
ARPE, Henrik Christian   Bir   1873   Denm   Ribe   Baekke
Fa:   Jochum Christian ARPE
Mo:   Mette Johanne HANSEN
"
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:16

Og du ved at den ældste Hans Arpe var dyrlæge? og kom fra Oldesloe i Tyskland??
"
Sønderborg, Als Sønder, Augustenborg, Ort Augustenburg, Schnacks Haus, 1, FT-1845

Hans Arpe 44 Gift Thierarzt Borsbeck Probstei
Elsabe Arpe geb. Gottsch 43 Gift Dessen Ehefrau Wisch Probstei
Maria Dorothea Magdalena Arpe 18 Ugift Kind Oldesloe
Louise Margaretha Arpe 17 Ugift Kind Oldesloe
Johann Heinrich Arpe 12 Ugift Kind Oldesloe
August Ferdinand Arpe 9 Ugift Kind Augustenburg
Julie Maria Ulrika Arpe 6 Ugift Kind Augustenburg
Christian Sophus August Arpe 2 Ugift Kind Augustenburg
"

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:21

Hej Svend,

Mette Johanne Hansen og Jochim Chr. Arpe (han blev kaldt Jokum - men han hed Jochim) er i min egen direkte slægt, så ja dem har jeg :)

De andre - der var nogle nye oplysninger.
Hvorfra har du de oplysninger om ham dyrlægen?? Den er ny for mig!!!

Min egen direkte slægt (boede nær Bække (Asbo) i Jylland) kom fra Schleswig-Holstein-området i tyskland, og emigrerede her til DK. Mangler stadig mange oplysninger - især om andre grene af slægten.

Slægten har ligget lidt på "køl" i halvandet år - mens min yngste var spæd..........så det er først her for nylig, at jeg igen har hevet fat i det..........:)

VH
Mette

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:25

Det er så nok snarere din slægt:
"
Ribe, Anst, Bække, Asboe, et Huus, 21, FT-1870,

Henrik Christian Arpe 49 Enkemand Huusfader Jordbruger Passau Holsteen
Margrethe Dorthea Arpe 50 Ugift Tjenestetyende Maartinsrade Holsteen
Marie Dorthea Villemine Arpe 13 Ugift Datter Bække Sogn Ribe Amt
"
Fra Passau Holsten, Svend
Dyrlægen finder du ganske simpelt i folketællingerne fra Sønderborg...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:30

En tredie slægt er fra Pretz, også Holsten:
"
Ribe, Malt, Brørup, , 1 Gaard, 151a, FT-1880,

Marie Kirstine Koed, født Madsdatter 51 Enke Husmoder, Ejerinde af Gaarden Læborg
Jørgen Olesen Koed 30 Ugift Hendes Søn (Bestyrer) Her i Sognet
Iver Sørensen Koed 15 Ugift Hendes Søn Her i Sognet
Marie Kirstine Koed 17 Ugift Hendes Datter Her i Sognet
Henrik Christian Arpe 33 Ugift Træskomager Pretz, Holsten
"
Lidt usikker, Svend

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:30

Hej igen,

Jeps de øverste er min slægt :) Har sågar den nøjagtige adresse hvor deres gamle "gård" ligger - endda med matrikelnummer og det hele :)

Pudsigt at resten af børnene slet ikke er nævnt - for de havde .............. (gider ik lige finde papirerne lige nu) vist nok 3-4 børn med sig fra tyskland og til Asbo - og fik så 1-2 mens de boede der.

Noget af den gren flyttede senere hen til Sjælland, hvor der stadig er noget af andre grene derovre.

Sindsygt spændende når man får nye oplysninger - men hold da kaje hvor er det svært at holde styr på folk når de giver deres børn stort set samme navne...................!!!

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:33

Forsker du selv i slægten og/eller har du relation til navnet Arpe?????????

Hov glemte at oplyse at jeg endnu har tilgode at gå på arkiver, kigge i kirkebøger m.v. men vil godt have fat i så mange af de nulevende Arpe´r som muligt - for jeg VED at flere har forsket i slægten, også været på arkiverne m.,v. men det er lige med at finde frem til dem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:35

Her har du din UhrUhrVater fra Kiel...
"
Holsten, , Kiel Købstad, 1. Quartier, Prühn 093, 183, Vz-1803,
Hans Arpe 52 Verheir. Hausvater Gastwirt
Beecke Arpe geb.: Arpe 42 Verheir. Dessen Frau
Jochim Arpe 20 Unverheir. Ihr Sohn Zimmergesell
Claus Arpe 14 Unverheir. Ihr Sohn
Siecken Arpe 30 Unverheir. Schwester der Frau
"
Blandt 254 fundne Arpe i Holsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:43

Der er dog flere Jochim Arpe fra dette område:
"
Holsten, , Schönhorst Gut, Hof, Gut Schönhorst, Ksp. Schönkirchen, Hof, 10 F10, Vz-1803,
Johann Rudolph Arpe 34 Verheir. Mann Inste und Deputat Knecht
Catharina Margretha Doose 26 Verheir. dessen Frau -
Eggart Friederich Arpe 5 Unverheir. Ihr Kind -
Johann Nicolaus Jochim Arpe 2 Unverheir. Ihr Kind
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:45

Og endelig ham her:
"
Holsten, , Schönhorst Gut, Dorf Schönhorst, Gut Schönhorst, Ksp. Schönkirchen, Dorf Schönhorst, 12 F12, Vz-1803, C6212
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Cay Friederich Arpe 44 Verheir. Hausvater Hufener
Anna Magdalena Rebehn 43 Verheir. dessen Frau -
Catharina Dorothea Margretha Arpe 14 Unverheir. Ihr Kind -
Wiebcke Catharina Magdalena Arpe 9 Unverheir. Ihr Kind -
Margretha Dorothea Arpe 4 Unverheir. Ihr Kind -
Detlef Hinrich Arpe 28 Verheir. - Dienstbote
Carl Ludewig Rebehn 21 Unverheir. - Dienstbote
Christoph Matthias Rebehn 13 Unverheir. - Dienstbote
Hans Jochim Arpe 24 Unverheir. - Dienstbote
Carl Ewaldt Köpcke 15 Unverheir. - Dienstbote
Ida Lucia Doose 14 Unverheir. - Dienstbote
"
Hilsen igen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 20:52

Jeg er på ingen måde beslægtet med dine Arpe, finder bare slægtninge på nettet for sjov...
Svend, der iøvrigt bor i Sønderborg, hvor Henry Arpe også bor med kone og to børn.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:55

Jeg har først for nylig fået indirekte kontakt med dem i Sdr.jylland - via en anden gren af familien på Sjælland, og der får jeg nok snart nogle oplysninger.
MEN du er mere end velkommen (hvis du kender Henry??) til at bede vedkommende kontakte mig således, at jeg kan få dem puttet ind i vores slægt og finde ud af hvor de "binder sig på" henne af.

Bukker og takker for dine oplysninger..............en del af dem kender jeg til, men der er da også nye for mig :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 21:08

For fuldstændighedens skyld er der også nogle Arpe i Slesvig...
her en Hans:
"
Sydslesvig, , Erfde, Tielen, , 55, FT-1803,

Dethlef Arpe 36 Verheir. Hausvater Inste und Tischler
Margaretha Peters 40 Verheir. Hausfrau
Claus Peters Arpe 7 Unverheir. ihre Kinder
Hans Arpe 4 Unverheir. ihre Kinder
"
Nej jeg kender ikke Henry, der er maler og står i telefonbogen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-09-07 21:11

ifølge krak er der 117 nulevende Arpe i Danmark...
God fornøjelse, Svend

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 04-09-07 13:49

Hej Svend,
Tak for alle oplysningerne.

Jeps den med krak og degulesider kender jeg - mange af dem er dog gengangere........(jeg har haft fat i næsten alle sammen...........dvs. medmindre de er rimelig nye) - det var via krak osv jeg finder frem til folk og skriver til dem........håber at få kontakt med flere.
mange af dem svarer dog ik når man skriver - det må ligge i generne at være lidt sær

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-09-07 16:33

Arp havde jeg som spæd. Håber at det var en oplysning du kan bruge videre frem, held og lykke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-07 18:14

I stedet for breve med dyr porto...
Følgende har E-mail hos TDC
"
Familien Arpe Larsen - København K
Hanne Arpe - Falkenborgskolen
Ib Arpe - Ringsted
Jesper Lind Arpe - Hørsholm
Jørgen Arpe - Kalundborg
Jørn Arpe Munksgaard - Alssundgymnasiet Sønderborg
Karen Arpe - Dyssegård
Kenn Arpe - Vejen
Kenny Arpe - Sønderborg
Kirsten Arpe-Hansen - Hornbæk
Klaus Arpe - International Health Insurance danmark a/s
Marie-Louise Hyre Arpe - København K
Mark Arpe Mortensen - Social- og Sundhedsskolen Syd
Michael Arpe - Ballerup
Michael Arpe - København K
René Arpe - Frederikssund
Rene Arpe Mortensen - Århus Købmandsskole - Handelsgymnasiet
Svend Erik Arpe - Jordrup
Torben Arpe - Jerslev Sjælland
"
For nogle år siden fandt jeg på tilsvarende måde alle godt 100 nulevende Giversen familier,
samlet i et Mega Slægtstræ med forfædre tilbage til 1643...

Nok lidt sværere for dig med de Tyske (Holstenske) rødder,
og jeg er bange for der er flere Arpe slægter?

Naturligvis ikke nogen forbindelse til hudsygdommen arp; skam dig jtl...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : oam

Dato : 04-11-07 01:30

Hej Mette

For omkring 8 år siden, tror jeg nok, skrev vi sammen om vore forfædre, og i den forbindelse vi jeg blot nævne, at du fortsat kan kontakte os, da vi nok har yderligere informationer om Arpisterne på Marius-siden (1880),
Mvh
Ole Arpe Munksgaard
Mågevej 8, Langø
4900 Nakskov
54 94 81 43 el 40 41 54 72

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 09-11-07 20:38

Hej Ole,

Tusind tak for henvendelsen! Ja det skal nok passe med omkring 8 år siden.
Har du evt. en emailadresse jeg kan bruge?? (det er lidt lettere).
Du kan evt. sende den i en privat besked herinde.

Jeg er stadig meget interesseret i hvad der har med slægten at gøre. Den udvider sig jo stadig hele tiden (heldigvis).

Venlig hilsen
Mette