/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dækker forsikringen mon..
Fra : tiemaster
Vist : 9968 gange
50 point
Dato : 03-09-07 19:04

hej min søn på snart 3 år kom til at ødelægge mine briller da vi legede.. mit spørgsmål er nu dækker min egen forsikring det??? har topdanmark..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-07 19:18

Nej, ikke hvis det er den almindelige familie/indboforsikring du tænker på.

Men hvis du har en speciel forsikring på brillerne, mod skader af alle slags, så ville den dække.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-07 19:32

Børn i leg
Når børn leger, går det sjældent stille for sig og uheld kan hurtigt ske. Briller kan blive knust og ting kan gå i stykker. Men det er efterhånden fast retspraksis, at der meget sjældent gives erstatning for den skade, et barn forvolder på et andet barn under fælles leg og med ufarligt legetøj. Ved almindelig leg er der ingen erstatning, og selv farlig leg giver oftest kun halv erstatning. Hjemmenes familieansvarsforsikring kan eventuelt erstatte skaden

herfra http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=HvisLivBoernSkader

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-09-07 19:35

hvis du er medlem af et lo-forbund kan din fritids-ulykkesforsikrings i forbundet løse dit problem,

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 03-09-07 19:37

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-07 19:40

Selv tak... du må skynde dig på udsalg

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-09-07 19:49

Citat
hvis du er medlem af et lo-forbund kan din fritids-ulykkesforsikrings i forbundet løse dit problem,

Det er dog utroligt hvad de dæmagoger i fagforeningerne kan bilde folk ind.
Her er et eksempel på hvad der kan dækkes:

http://kortlink.dk/47dr
Citat
En ulykkesforsikring dækker i tilfælde af død eller varigt mén som følge af et ulykkestilfælde.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-09-07 04:43

nå ja det hedder fritids-ulykkesforsikring jeg undskylder den manglende del af ordet, men alligevel
når den dækker for et ur gælder den også for et par briller.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-09-07 06:33

Ulykkesforsikringer (heltids- eller fritids-) dækker hverken ure eller briller. Vis mig forsikringsvilkår hvor der står noget andet.

Hvis et barn sluger et ur og dør af det, så er der erstatning for barnets liv (hvis det har en ulykkesforsikring), ikke for uret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-09-07 07:14

En ulykkesforsikring dækker en nøgen prson - og intet andet!

Ens egne briller er ikke dækket af nogen alm. forsikringer. En andens ansvarsforsikring kunne dække. Når man leger med sine børn - eller hvad man ellers fortager sig, lægger brillerne fra sig på en stol er ens eget ansvar - og man må derfor selv betale. Mange har gennem tiden anmeldt en skade, hvor et mindårigt barn fx har hevet brillen af "bestefar". Det burde alle voksne vide, derfor skal man tage sine forholdsregler.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-09-07 08:48

Ja, så fik vi vist kvalt LO.

tiemaster >> Det er normalt ikke dækket af nogen af standard-forsikringerne. 'Anden pludselig skade' eller 'Anden skade' - der ofte er med i bygningsforsikringen er dog i sjældne tilfælde med i indboforsikringen (Privat- , familie- eller hjem- forsikring eller hvad den kaldes), men hvor det er tilfældet, så ofte med selvrisiko.

Der er ingen vej udenom: Læs selv din forsikringsbetingelser eller ring til Topdanmark.

Kommentar
Fra : kanjegmon

Dato : 21-08-09 11:26

Hej Tiemaster

Det er din indboforsikring der skal dække den slags skader. Jeg arbejder hos et forsikringsselskab (Købstædernes Forsikring - www.kab.dk), og vores indboforsikring dækker hændelige uheld, som f.eks skader på briller, som du beskriver. Jeg kender dækningen som ’anden skade’, men jeg har også set en lignende dækning hos andre selskaber. Det er dog normalt en tillægsdækning til indboforsikringen, der typisk hedder ’pludselig skade dækning’, og den dækker ikke helt så mange forskellige uheld som ’anden skade’.

Faktisk kan man også, hos nogen selskaber, tegne en særlig brilledækning i forbindelse med sin ulykkesforsikring, men den dækker kun tilfælde hvor brillerne er gået i stykker i forbindelse med en ’ulykke’, som f.eks. hvis brillerne bliver slået af dit hovede.

Der er selvfølgelig også den mulighed, som jeg har set nævnt i et af de andre svar, at tegne en all-risk forsikring hos en brilleforhandler. Den er dog forholdsvis dyr, og dækker kun én brille. En indboforsikring med ’anden skade’ dækker alle briller i husstanden, sammen med alt dit andet indbo, næsten uanset hvordan det går i stykker.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-08-09 11:38

Jamen, hvad nu hvis brillerne bliver permanent uarbejdsdygtige. Dækker en ulykkesforsikring ikke tabt arbejdsevne?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-09 17:54

men med tiemaster Annullerede 40 - skal vi nok helle ikke forvente, at det bliver lukket i!