/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
akvariefisk dør
Fra : janik
Vist : 2287 gange
100 point
Dato : 02-09-07 20:02

Jeg har fået et 180 l akvarie med lavasten.
Jeg købte ny pumpe og varmelegeme, alt gik som det skulle men efter
14 dage døde fiskene over et par dage .
Hvad kan der være sket og hvad gør jeg for at det ikke sker igen.
Skal jeg tømme al vandet ud og koge stenen skal lige siges
at jeg er ny på dette felt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-07 20:20

Der kan altså være sådan ca 117 årsager til, at fiskene døde.

Nogen få:

Sygdomme
overfodring
for meget varme
for dårlig gennemluftning
giftstoffer fra sten/bundlag

Var der noget at se på fiskene (pletter, svamp el.lign)

Hvor varmt var vandet

Hvor meget foder gav du

Blev sten og bundlag kogt inden det kom i akvariet

Hvilke fiskearter var det

Hvor længe stod akvariet færdigt inden du kom fiskene deri

o.s.v.

Mange oplever som du, at de første hold fisk bare dør.

Når et nyt akvarie startes op, bør det stå færdigt med sten, planter, pumpe, den rette temperatur inden der puttes fisk i.

Man bør ikke blande for mange fiskearter, men gå efter nogen der egner sig til at være sammen, både af hensyn til adfærd, men også krav til vandmiljø, temperatur o.s.v.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 02-09-07 20:22

Forresten:

Ja du bør tømme akvariet fuldstændigt, gøre det grundigt rent, både akvarie, sten, bundlag filtre o.s.v. da der kan ske at være smitte eller bakterier i det.

Byg det så op igen og vent de 14 dage som tidliger nævnt inden der kommes fisk i igen.

Start med kun få fisk og se hvordan det går i et stykke tid.

Godkendelse af svar
Fra : janik

Dato : 02-09-07 20:38

Tak for svaret dova.
Ja jeg ved godt at der kan være 117 ting så det vist en omer

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 03-09-07 17:42

www.akvariesiden.dk
mvh jens slettegaard