/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn
Fra : jko
Vist : 2812 gange
100 point
Dato : 31-01-03 14:31

Hej ....
Hvor mange watt skal/bør man ha' pr m2 for at man kan sige at brændeovnen kan opvarme huset tilstrækkeligt ???
F.eks. hvis en ovn yder 5 KW og man har et hus på 80 m2 giver det 62,5 W/m2 - er der nogen tommelfingerregel
for dette forhold ???

Mvh
jko

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-01-03 16:11

Jeg holder med 3773 - en brændeovn kan meget nemt blive for stor. Så er den ikke til at styre, og man kommer nemt til at kvæle den, eller det bliver for varmt i det rum hvor den står.
Emesen.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 06-02-03 14:09

Hej 3773
Jeg ser frem til at læse dit tip mht. varmeflytning fra brændeovn - hvor bliver det af ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-03 14:31

http://www.kandu.dk/dk/tip/2996 der kan du se den. Men skriv lige igen jko, hvis du har mod på sådan en installation - den er lidt sværere en "bare lige". Men jeg har set den fungere og det var utrolig flot lavet den jeg så. Skal du bare have puffet lidt rundt med varmen er en af de der "sydlands - propeller" faktisk rigtig gode. Trælastens varmeflyttere er der vist ingen andre end trælasten, der syntes er gode (og det er for deres pung, det er godt). Insisterer folk kan vi nemt sælge dem det samme, til en helt anden pris, men vi fraråder altid at begynde på den slags.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 06-02-03 14:50

Hej 3773
Ellers tak - det har jeg IKKE mod på !
Jeg har set at man kan få brændeovne med 2 indbyggede blæsere på 2*15 W - er der nogen der har erfaringer med dette - virker det ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-03 15:25

Yes det er ikke dårligt. Min broder har sådan en - det er godt nok en såkaldt pejseindsats, men det kører rigtig godt. Jeg fik en reklame den anden dag fra en af trælasterne med en lille VARDE Ovn, med konvektion, støbejernslåge med glas, formedelst vistnok omkring de kr 3500,- Der får du virkeligt noget for skillingerne. Den er heller ikke for stor. Silvan har også nogle der ligger i samme prisleje. Disse kører også rigtig godt. Jeg har selv en af de firkantede ganske billige fra Silvan. Den købte jeg på bud for 2995,- Købet var et regulært impulskøb, da jeg i forvejen havde en dejlig Hess ovn. Efter udskiftningen faldt mit træforbrug med anslået 25 - 40%. Samtidig er den meget mere hyggelig (glaslågen). Varmen er mere jævn og lækker (konvektion istedet for strålevarme).

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 26-03-03 09:32

Mine erfaringer med brændeovn, (hvor huset er elopvarmet i alle lofter) Elvarmen bruges næsten ikke mere på grund af priserne, men systemet er helt ok.
Jeg har en meget stor brændeovn, med vandtank tilsluttet centralvarmeanlæg, hvor der er radiatorer i alle værelser,en Akkumuleringstank på 500 l til overskudsvarmen, med en varmvandsbeholder på 250 l opvarmet fra pejsen. Yderligere er der tilsluttet centralvarmeanlæget en kaliofære, der opvarmer luften i ventilationssystemet med friskluft til samtlige værelser.
Mit næste projekt er at tilslutte solpaneler til systemet, så er der i sommerperioden ikke brug for at tænde op for pejsen for opvarmning af vandet. Varmtvandsbeholderen suppleres med et elvarmelegme der tænder når vandet ikke er varmt nok (60 grader) .

Mine udgifter til varme i 130m2 hus årligt er ca 5500 kr. ved køb af træ og el .

Det er ikke forbudt at ordne centralvarmeanlæg selv, men det er klogt at rådføre sig med en ekspert.

Kommentar
Fra : tommypost

Dato : 04-05-03 19:36

Jeg vil helt klart anbefale en Morsø Ovn evt. model 2140 til ca. 8000-9500,-kr. afhængig af, hvor du køber den, jeg gav selv 8000 kr. (pruttede lidt om prisen og sparede ca. 1000). Har et gl. hus på 160 kvm. Bruger ca. 12 rummeter brænde og ca. 1200 liter olie om året.
Uanset hvilken brændeovn du køber er det absolut bedst at købe en støbejernsovn, idet den holder rigtig godt på varmen. De fleste billige brændeovne af pladejern er af dårligere kvalitet og "brænder" hurtigt i stykker.

Accepteret svar
Fra : ansoni

Modtaget 100 point
Dato : 06-12-03 21:07

Dimensionering mener jeg at kunne huske til ca 25-30 watt pr. m3 rumvolumen på nyere huse og 45 -50 watt/m3 ved ældre huse. der er nogle der benytter angivelsen: watt m2, denne er lidt misvisende , der kan jo være højere ell. lavere til loft, Derfor watt/m3 rumvolumen.

Kommentar
Fra : g.lykke

Dato : 22-02-04 18:24

egne erfaringer:
har en Wiking brændeovn på 5 kw og den opvarmer hus på 76 m2 samtidig med at der er etableret varmeflytning til 2 rum i kælderen på tilsammen 25 m2, og det uden problemer
hilsen g.lykke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-02-04 08:30

øjjj den er over et år gammel den her. Skal der ikke accepteres en kommentar JKO?

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 23-02-04 08:35

Tak for svaret ansoni.