/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvilket keyboard - mangler råd
Fra : alfa
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 02-09-07 01:05

Hej
Jeg vil igang med noget keyboardspil, så jeg er på jagt efter et keyboard til de max. 3000 kr.

Kan I nævne nogle ting der er godt at have med på et keyboard, f.eks. om hvilke slags tangenter der er bedre at spille på end andre, og hvad har I erfaret som det bedste at spille på?
Eller skal det have lydfiler på keyboardet, eller hvad der nu ellers kunne være godt for en nybegynder..?

Jeg har kigget på disse 2:

http://keyboard.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=18032

og

http://keyboard.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=17435

Er der nogen af disse I vil kunne anbefale?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-09-07 08:06
Kommentar
Fra : js2706

Dato : 02-09-07 09:20

Hvis du spørger en professeionel musiker, vil han/hun i 9 ud af 10 tilfælde svare Roland eller Yamaha. Men 3.000 kr. er så osse langt i underkanten, hvis du vil købe nyt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-07 09:54

Jeg har selv et Yamaha, dog noget mindre end de to du linker til, men i PSR-serien som dit nederste link.

Og så har jeg et større Roland (E-serien)

Yamaha er udmærkede keyboards.....Roland er bedre, men også noget dyrerere.

Sørg for at finde et hvor tangenterne er store nok, ellers bliver du træt af det.

Og gerne et med mulighed for tilslutning af ekstern højttalere, da lydkvaliteten i de indbyggede ikke altid er supergod.

Nu kan jeg se du linker til DGX220 (lidt mere "prof" modeller end PSRserien) og i Teil's link har de et tilbud hvor du for 300,- ekstra får stativ m.m.oveni .....et godt tilbud, da et stativ er det optimale at bruge.

Mange render simpelthen sur i et keyboad såfremt de skal sidde og fedte med det ved at lægge det på sofabordet el.lign.......så sidder man ad H til, det bliver for anstrengende.

mvh dova

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-09-07 09:55

ja 3000 er ikke meget, men jeg syntes ikke jeg ville bruge for mange penge på det i første omgang, det var mere til en start..

Angående tangenterne, hvad har I oplevet som det nemmeste at spille på, altså "alm." tangenter eller vægtede?

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-09-07 12:00

Da jeg er pianist.....(eller forhenv.), vil jeg vælge vægtede og anslagsfølsomme...
Almindelige keyboard har vist sjældent vægtede, da détte fortrinsvist er for at efterligne "piano-fornemmelsen".

Men prøv at beskrive dine forventninger/behov

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-07 12:12

Lige en yderligere tilføjelse:

Såfremt du er fuldstændig nybegynder både med hensyn til keyboard eller at spille musik, så vil mit råd være, at vente med at købe et keyboard til 3000, eller måske mere.

Medmindre det er noget du er meget opsat på at du vil.

Langt de fleste køber et keyboard, kommer aldrig rigtigt i gang, enten fordi nyhedens interesse hurtigt falmer, eller fordi evnerne ikke står mål med intentionerne.

Og brugte keyboard er ikke særligt nemme at sælge igen.

Find et billigt, eller et brugt og find ud af om det er noget du alligevel gider eller kan finde ud af....og vent/spar sammen til et mere pro, såfremt du ril den tid stadig brænder for det.

mvh dova

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 02-09-07 13:04

Hvis du er total nybegynder indenfor musik, kan jeg godt forstå, at du gerne vil have det billigt...

Så vidt jeg husker, findes der "mini"-keyboards - med 5 oktaver - til 5-10.000. Måske derunder...
Jeg tror også, jeg ville vælge Åge Jensen.

Og ved at købe et billigt et, undgår du også et dødkompliceret keyboard med 1 mio. funktioner i, du aldrig når helt til bunds i...
Fordi, det er vel hensigten, at du vil lære at spille - og ikke bruge tiden på alverdens finurligheder mht. sessions, polyfoni, sequencer, porformance og alt det p...!

Men altså...hvad er dit behov...uanset om du bare vil bruge det til husbehov eller ej, så lærer du i hvert fald ikke at spille ved at have et instrument med diskdrev og lydfiler i...

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 02-09-07 13:14

Nu fik jeg så endeligt kigget på dine links:

Og...med 150 styles/rytmer og 489 lyde til den pris der - uanset hvad momsen så end lyder på - kunne JEG da godt finde på at købe sådan et - hvis jeg havde været nybegynder... Jeg tror sgu ikke engang du vil ku lægge instrumentet fra dig igen, når først du hører de lyde og rytmer...

Og når det så er sagt, så tror jeg alligevel godt, man ku få lige så meget glæde af det andet du linker til, som er billigere...

Altså keyboards i dag........................

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-09-07 14:44

De 2 du linker til øverst er i mine øjne ikke ret meget værd... jeg synes lyden er lidt for "plastik"

Det er selvfølgelig dumt at smide for mange penge efter det, hvis man ikke er helt sikker på om det er noget man vil fortsætte med, men på den anden side skal du kun smide 1000kr oveni for at have et fedt keyboard, du kan have glæde af i de næste mange år. Og er det noget der fanger dig vil du ærgre dig gul og grøn over at du ikke smed den ekstra tusse

Prøv at kigge på denne: http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/vare.asp?varenr=26526

Jeg prøvede den for et par år siden, og den har nogle vildt gode lyde. og da kostede den iøvrigt det dobbelte (8000kr).

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 02-09-07 15:08

Mig bekendt er vægtede tangenter noget, man finder på egentlige el-pianoer. Det skal gøre det ud for et almindeligt traditionelt klaver, og derfor skal man have en mekanik, som giver den samme "fingerspidsfornemmelse". Et andet er så, at mange keyboards har anslagsfølsomhed, men tangenterne er og bliver nogle tynde stykker plastic, som svipper op ved hjælp af en fjeder, når man slipper dem. Derfor har mange pianister (jeg er selv en af dem) svært ved at spille på den slags klaviaturer.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-09-07 17:56

Ja jeg er noget i tvivl nu Men det er rigtigt som du siger fluffyclaus at det at smide lidt oveni og så få glæde af det i mange år, er også noget jeg har tænkt over, men det må samtidigt heller ikke være alt for dyrt, hvis man nu kører surt i det, og det ender i et støvet hjørne engang
Men jeg vil gerne kunne lidt mere end husbehov, gerne noget der kunne bruges i band senere..

Men jeg må vel bare gå hen til den nærmeste musikbutik og prøve hvad jeg bedst kan li', selvom det godt kan være lidt svært at vurdere når man ikke har den store erfaring med keyboard-verdenen..

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 03-09-07 20:16

Jeg har været inde og kigge på nogen keyboards, og sælgeren foreslog dette: http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=35574
dog også noget dyrere, men han sagde det var i den prisklasse man skulle op i, hvis man skulle have noget godt, det har dog også en god klang, og det er da værd at overveje om man skulle ofre nogle flere penge på det, og få noget ordentligt fra start..
Hvad synes I om dette??

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 03-09-07 22:38

Ja, det ville jeg nok overveje. Chancen for at interessen holder er da større, når man har noget godt helt fra starten. Og man skal være klar over, at køber man noget billigt, som man så senere vil udskifte, er pengene tabt - der er ingen pris på brugt elektronik. Dette her kan du derimod have glæde af i lang tid fremover. Dog vil jeg lige sige, at med en udgangseffekt på kun 2 x 6 watt er det kun til "stuebrug", og der er tilsyneladende ikke tilslutningsmulighed for en ekstern forstærker.