/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Christensen Dam
Fra : kirsten41
Vist : 1775 gange
200 point
Dato : 01-09-07 23:27

Jeg søger oplysninger om ægteparret Hans Christensen Dam og hustru Christine Nielsen.
Det jeg ved om dem er at d. 18 juni 1875 blev deres søn Niels Christian Hansen viet til Amalie Christiane Kattrup i Tamdrup kirke. Der står i kirkebogen om Hans christensen Dam at han var forhenværende husmand på Lund Mark ( det ligger tæt ved Tamdrup ) og om hustruen at hun var forlængst afdød. Om sønnen ( brudgommen ) står der at han var af Morley Amerika. Jeg er interesseret i at vide hvor forældrene kom fra, og hvor de døde. jeg har ikke kunnet finde dem i kirkebogen for Tamdrup, så de kan have boet et andet sted. Jeg vil blive glad for lidt hjælp
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-07 09:10

Er sønnen født ca 1850 er Hans vel fra ca 1820?
Nu er spørgsmålet om Dam bare er noget han blev kaldt??

Jeg finder ingen Dam født der i området med passende alder,
Først troede jeg det var Vejle amt og fandt:
"
CHRISTENSEN, Hans
   Birth Date:   21 Sep 1820
   Christening Date:   22 Sep 1820   Skjold, Vejle, Denmark
   Father:   Christen HANSEN
   Mother:   Mette Lene HANSDATTER
"
Så så jeg i sognetræf: "Tamdrup sogn, Nim herred, Skanderborg amt"
Men jeg finder ingen Dam og heller ingen Hans Christensen født der på den tid.
Hilsen svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 02-09-07 09:25

Tak for forsøget, men det er ikke den familie jeg søger. Der er godt nok en familie Dam i Lund ved Tamdrup folketælling 1880. Manden hedder Hans Jensen Dam, og er 52 år på det tidspunkt, og kunne måske være en bror til Hans Christensen Dam, som du selv skrive kunne være fra 1820 eller der omkring.
Kirsten 41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-09-07 11:11

Han var vel ikke skrædder fra Hammel egnen?
Hvis ikke har han en navnebror:
"
1848 nr.003
Maren Kirstine Hansdatter i Skjød født den 7. februar 1834 i Faarup
Forældre: slegfredbarn af Skrædder Hans Christensen Dam af Skouby og pigen Maren Michelsdatter i Qvolbek
"
funder her, Svend
http://fredenslyst.dk/Voerladegaardkb/Skjoed%20Kirkebog%201845-1861.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 12:01

så var hun kun 11 år ved sønnens fødsel i 1845
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 12:45

dette kan være sønnen er født i thyregod
fra AO dato for fødsel stemmer med data fra hans vielse til Amalie Christiane Kattrup i Tamdrup kirke 18 juni 1875
ThyregodNørvangVejleThyregod 18231850
opslag 46 nr.17 Niels Christian Hansen osv

her fra FS

CHRISTINE NIELSDRPedigree
Female Family
Marriages:
Spouse: HANS CHRISTENSEN Family
Marriage: 08 APR 1844 Thyregod, Vejle, Denmark
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 12:51

fra DDA
% navnet dam
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Vejle, Nørvang, Thyregod, Vesterdam, En Gaard, 141, FT-1850, C4747
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Hans Christensen32 GiftGaardmand, husfaderBrande sogn, Vejle amt
Christine Nielsdatter30 GiftHans koneHer i sognet (Thyregod)
Maren Hansen6 UgiftDeres barnHer i sognet (Thyregod)
Niels Christian Hansen5 UgiftDeres barnHer i sognet (Thyregod)
Martha Hansen3 UgiftDeres barnHer i sognet (Thyregod)
Niels Madsen63 Gift

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 13:01

Thyregod Nørvang Vejle Thyregod 1823 1850

1843 opslag 154 nr.3 ??? vielse for osv

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 19:55

er Morley ikke en by i Amerika ???
senta

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 02-09-07 20:06

til Senta, jo Morley er en by i Amerika. Det er brudgommen som jo åbenbart er hjemme fra Morley, og faderen er forhenværende husmand i Tamdrup sogn. Det er ham jeg er interesseret i. Spec. Hvor han er født.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 02-09-07 21:11

det kan evt. være Hans Christensen32 GiftGaardmand, husfaderBrande sogn, Vejle amt
dam navnet kan evt. kommer fra moderen der er fra vesterdam i thyregod vejle amt???
har du evt. fundet niels i udvandre arkivet på DDA.? hvad med ellis island ??
senta

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 05-09-07 09:14

Niels Christian Hansen bliver jo gift i Tamdrup 1875 så jeg forsøgte om han mon var konfirmeret i samme sogn.

Tamdrup, Nim, Skanderborg 1853-1862 opslag 137
Nr 3 Niels Christian Hansen, Vristen ell. Vinten
søn af gmd. Hans Christensen Dam, Vinten
født 14. november 1845 Thyregod.

Thyregod, Nørrevang, Vejle 1823-1850 opslag 46 nr 17
født 14. november 1845 Niels Christian Hansen
døbt 26. december 1845 i kirken
Hans Christensen og hustru Christine Nielsdatter - gårdfolk i Vesterdam

samme bog opslag 154 nr. 3
Ungkarl Hans Christensen af Hÿvild i Brande sogn, 25 år gammel,
vaccineret 1822 af Jomfru Kræmer
pige Christine Nielsdatter af Vesterdam, 23 år gammel
vaccineret 1824 af Christens
viet den 8. april 1844

Brande, Nørrevang, Vejle 1815-1828 opslag 7 nr 8
Hÿvild 19. november 1818 Hans Christensen
døbt den 13. december 1818 i kirken
husmand Christen Larsen og Maren Pedersdatter i Hÿvild

God jagt - mvh Steenvin

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 05-09-07 09:42

Tusind tak for tippet, det er godt at gå videre med. Jeg havde slet ikke tænkt på konfirmationen
Kirsten41

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 05-09-07 10:01

Fandt også

Thyregod, Nørrevang, Vejle 1815-1824 opslag 23 nr 5.
født 26. marts 1820 Christine Nielsdatter
hjemmedøbt 26. marts 1820
Niels Madsen og Maren Andersdatter, gårdfolk i Vesterdam

Tamdrup, Nim, Skanderborg opslag 201 nr. 10
Død den 30. september 1860
begravet den 8. oktober 1860
Christine Nielsdatter
Hans Christensen Dam´s hustru i Vinten, 40 år gammel

Hans Christensen kan sagtens være død i samme sogn efter 1891

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-07 18:55

Morley er som bynavn findes 7 steder i USA, 1 sted i Canada, 1 sted i Liberia, 1 sted i Frankrig, 1 sted i England/Storbritannien/Det forenede Kongerige. Altså mindst 11 forskellige steder. Vælg selv.
Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-07 19:39

Gift d. 18 juni 1875 med Amalie Christiane Kattrup i Tamdrup kirke.

Sgnepræst i Tamdrup fra 24 august 1860 er Søren Jensen Kattrup og han var gift med Johanne Henriette Leopoldine Jensen.
Jeg er først nu, og meget tilfældigt, kommet til denne familie nu. Søren Jensen Kattrup var født i Ribe 26 Jun. 1809 som søn af Toldkasserer i Hjerting Rasmus Sørensen Kattrup gift med Maren Brorsen, og jeg har nok mest interesse i at følge Maren Brorsens slægt idet hun meget sandsynligt kan være en efterkommer af en af mine superaner.
Med venlig hilsen

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-11-07 19:48

Amalie Christiane Kattrup er født 17 Dec. 1849 i Holmens sogn, København, døbt 2 Okt. 1850 i Helligaands Kirke.
Hun er datter af sognepræst Søren Jensen Kattrup og Johanne Henriette Leopoldine Jensen.

Jeg graver videre !
Ejvind

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 21-11-07 20:50

Jeg kan fortælle dig at Søren Kattrup hedder bare Søren Kattrup, altså ikke Jensen. De andre oplysninger om Amalie vidste jeg i forvejen, men tak alligevel. Søren Kattrup er min tipoldefar. Han havde 4 børn, hvoraf den næstældste en datter ved navn Charlotte Sofie Kattrup er min oldemor. Med hensyn til Maren Brorsen, så har jeg nogle oplysninger hvis du er interesseret. Hvis du skulle vide hvor og hvornår tolderen Rasmus Sørensen Kattrup er født, så er jeg meget eiteresseret. Jeg ved hvornår han er gift, og hvornår han døde.
Maren Brorsen er født 7 april 1778 i Ribe, Døbt 16 april 1778 i ribe domsogn, forlovet i Ribe 14 maj 1801 i ribe Viet i 5 juni 1801 i Sct Chatarine i Ribe, Død i Thorning 3 decemper 1855, hvor hun boede hos deres næstældste søn, som også var præst: Niss christian Kattrup.
Rasmus Sørensen Kattrup døde i 1824.
Hvis du er interesseret i mere, så skriv lige igen, så kan det være jeg kan hjælpe
Kirsten

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-11-07 10:34

Rasmus Katterup og Maren Broersen gift 5 Jun. 1801 i Sankt Katharine Kirke, Ribe.
Hendes forældre: Nis Brodersen og Mette Maria Christensdatter blev gift 27 Okt. 1775 i Farup Kirke (ligger få kilometer N-NV for Ribe).
Nærmere har jeg ikke kunnet finde oplysninger, men uden flere oplysninger så tror jeg ikke længere på nogen slætsmulighed til min slægt, så jeg vil droppe spørgsmålet indtil videre.

Tak for hjælpen

Ejvind