/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Chillier
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 548 gange
100 point
Dato : 01-09-07 19:25

Har dyrket mig til en sand overflod af chilli i år. Problemet er at jeg har langt flere end vi kan bruge her og nu.

Så gode ideer til opbevaring til senere brug efterlyses alternativt retter hvor der skal bruges rigtigt mange.

men nr 1 vil være noget der kan gøre at vi også kan få glæde af dem i en eller anden form til vinter.

VH

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:36

Lad dem tørre og gem dem

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-07 19:38

dr_dem og hvordan tørrer man dem så ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:40

Der komme nok nogen om lidt med et link

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:41

Lige som man tørre blomster

Accepteret svar
Fra : bluesky

Modtaget 110 point
Dato : 01-09-07 19:42

Hejsa

Vi havde samme "problem" sidste år og vi tog de helt friske chilli og vaskede dem i koldt vand og anbragte dem løst på et stykke bagepapir. Derefter ca. 1,5 time i ovnen ved 120-30 grader til de var helt tørre. Efter endt tørring lå de til afkøling og vi har gennem vinter og helt frem til den dag idag fremragende "krudt-ugler" til madlavningen. De står blot i en dekorativ kurv på køkkenbordet.
Vi prøvede også at komme nogle friske i olie, men de blev dårlige efter et par måneder.

Velbekommen
Bluesky

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:43

Har du aldrig købt trørret chilli

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 01-09-07 19:43

Hej
Jeg fryser den ned i en plast bøtte,tager det antal op jeg skal bruge og hakker den medens de er frosne så er det dejligt nemt at snitte.

IPM

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:44

Citat
Hejsa

Vi havde samme "problem" sidste år og vi tog de helt friske chilli og vaskede dem i koldt vand og anbragte dem løst på et stykke bagepapir. Derefter ca. 1,5 time i ovnen ved 120-30 grader til de var helt tørre. Efter endt tørring lå de til afkøling og vi har gennem vinter og helt frem til den dag idag fremragende "krudt-ugler" til madlavningen. De står blot i en dekorativ kurv på køkkenbordet.
Vi prøvede også at komme nogle friske i olie, men de blev dårlige efter et par måneder.

Velbekommen
Bluesky

Der var den jo

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 01-09-07 19:49

dr_dem

Hvor meget har du drukket??

/ram10

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 19:53

RAM2
Citat
Hvor meget har du drukket??

Ikke nok

dr.dem

Ps. man skal drikke 3 liter om dagen jeg er kun oppe på 2½ liter

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 01-09-07 20:05

Kan du så komme i sving!!

/ram10

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:07

Citat
Kan du så komme i sving!!

/ram10

Nu er det ikke min tråd sååååå????????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:09

Og det handler om chilli her

dr.dem

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 01-09-07 20:20

Ja, det er jag godt klar over, men chilli og væskebalance går faktiskt hånd i hånd!!

/ram10

ps. sidste idlæg fra mig i dennne tråd

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:24

Ja, det er jag godt klar over, men chilli og væskebalance går faktiskt hånd i hånd!!
Ja men det er godt for kroppen både chilli og væske og hvis chillien brænder er en smøg, eller grønsager gode til at tage de værste af med

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:25

Glemte citat

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-09-07 20:36

Det med at fryse dem lyder da som en rigtig god idé så er de nærmest friske når man skal bruge dem. Jeg plejer bare at pille mine af planten og lægge dem i en skål så skal de nok tørre helt af sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-07 20:39

Tak for svaret bluesky.Lige hvad jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:41

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 01-09-07 20:44

Chilli i et blender og steger med et lille løg bagefter i lidt oliven olie .Put det hele i en sylte pot.
Så har du hele vinter Chilli og nemt at tage med en the ske, mellem biksemad eller madretter.

pømske

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 02-09-07 01:17

Det var så lidt

Bluesky