/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Å forstå mennesket?
Fra : anonymm
Vist : 951 gange
400 point
Dato : 01-09-07 19:14

Hei,
lurer på om det finnes noen type modeller eller om dere har noen sider(link(er)) som man kan lese på om å forstå hvordan et mennekse er?

Jeg vil lære meg å forstå mennesket og den mønster altså som den er.

Kjenenr mange og alle er forskjellige,men merker det etetr vert som de svikter meg eller noe lignende hender så hadde vert fint om å finne ut av akuratt hvordan den personen er....

Håper dere forstår hva jeg vil frem til=)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-09-07 19:21

du skal nok studere psykiatri for at nå dit mål. ellers skal du være meget god til at aflæse de signaler som mennesker udsender. det er ikke bare noget man gør. det kan godt være nogle mennesker er født med den evne, men jeg tror de fleste kommer på hårdt arbejde for at nå i mål.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-09-07 19:23

Hei igjenn og takk for at du tok deg tid å skrev.

Jeg har ikke tenk å begynne på skole elelr noe lignende men bare lære litt om akuratt dette.
Har du noen sider(linker) som kan hjelpe meg på veien?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-07 19:31

Psykologi = Læren om det raske sind i modsætning til Psykiatri som er læren om det syge sind.

Jo diverse psykologiske grundbøger kunne jo være et sted at begynde for at lære noget teori men for at blive en sand menneskekender ja så må du, efter min mening, bruge en masse tid på at færdes blandt mennesker med et åbent sind og bevidst om dine egne fordomme så de ikke får lov til at skygge for sandheden.

Men at forstå mennesket, den eneste dyreart der målbevidst arbejder henimod at udslette sig selv ja det er vist et livsprojekt.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-09-07 19:33

oki,skjønner venter litt til eller noen dager til får jeg ikke svar så godkjenner jeg ditt svar.Lykke til

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 19:35

Jeg tror menneskers personlighed er så nuanceret, at det ikke kan lade sig gøre at fastslå hvordan en person er, ud fra nogen enkle retningslinier.

Det kræver et meget dybdegående indblik i psykologi og menneskelig adfærd, før man kan forsøge at sætte nogen karakteregenskaber på det enkelte menneske.

Omverdenen, arv, miljø, de personer vedkommende omgås er jo også med til at indvirke på hvordan et menneske reagerer i en given situation.

Der findes ikke nogen løsningsmodel der fortæller, at fordi "han gør eller siger sådan, er han sådan som person"

mvh dova

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-09-07 19:39

men det må jo finens noe som forteler hvor mye man vet av et menenske og hvor mye som er skjult og hvoradn man kan finne ut om hvordan den personen er??

Etter min mening så er det nok slik at etter som man blir kjent med ny person så kan man lage "kart" som viser dens handlinger og hva den gjør/sier for å forstå dens mønster???

man kan studere en person sånn sett???

Jeg stilte dette spørsmplet fordi jeg er ganske ung og skal møte mange mange mennsker i livet har møtt en del mange har sviktet mens andre ikke.
Jo mer man forstå et menneske jo sikkrere blir man osv....

(Jeg kan jo si at jeg er offer av en psykopat,eller en som hadde personlighetsforstyrrelser og det viste jeg når ting var litt for sent)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 19:43

Citat
Jeg kan jo si at jeg er offer av en psykopat,eller en som hadde personlighetsforstyrrelser og det viste jeg når ting var litt for sent

Det ved man som regel altid først når det er for sent.

Netop psykopater er jo kendt for at være fantastisk flinke og charmerende mennesker udadtil......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 19:46
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-07 19:47

At forstå mennesker handler om at forstår sig selv.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-09-07 19:48

Citat
At forstå mennesker handler om at forstår sig selv.

helt enig med deg
men hvordan skal man forstå seg selv?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-07 19:48

Citat
Jo mer man forstå et menneske jo sikkrere blir man osv....

Det kan tage år inden du kommer så langt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 19:50
Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-09-07 19:54

Etter som jeg har vert i kontakt med pyskopat så vet jeg hvordan det er

Jeg vil bare vite hvordan man kan forstå seg selv elelr et annet menneske,uten om at de skal være psykopate men dem også inkludert...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-07 19:56

Citat
men hvordan skal man forstå seg selv?

En rigtig god måder er livserfaring. Bøger ? hvad er de uden
praktisk erfaring.
Så spring ud i livet oplev observer ha dine meninger om forskelligt.
Prøv nødhjælpsarbejde i et u-land, så får du perspektiver på dit
eget liv. Og spandevis med forståelse hvordan mennesker er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-07 20:00

Jamen det kan du aldrig helt lære at forstå, for ingen ved helt hvordan de selv eller andre reagerer i en given, måske ekstrem situation, eller hvorfor de reagerer sådan.

Men man kan grundlæggende have nogen værdier/normer og leveregler for hvad man synes er rigtigt eller forkert.

Både m.h.t hvad man selv vil acceptere fra andre mennesker, men også for hvordan man selv behandler andre mennesker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-07 20:02

Nogle lærer aldrig at forstå, de træder på andre i tide og utide,
hvad hjælper det så at andre eller du forstår?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-07 20:05

I forståelsen af andre kommer man til et punkt hvor
man afgør - er det menneske værd mere opmærksomhed
eller ej.
At forstå alle mennesker er lige så umuligt som at være ven med alle.

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 01-09-07 20:12

Empati= Hvordan vil du selv blive behandlet!!

/ram10

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-07 20:24

@ram10

Nej

Ordet empati stammer fra græsk og kommer af en - ind og patos - følelse. Det var den tyske filosof Theodor Lipps, der knæsatte indfølingen eller empatien som et nøglebegreb i forsøget på at forklare, hvordan vi er i stand til at leve os ind i hinandens følelsesliv. Ifølge Lipps er empatien en følelse, der opleves som om, at den ikke tilhører os selv, men i stedet hører til en person eller et objekt uden for os selv. På denne måde kan vi have særegne oplevelse at have basale følelser som sorg, glæde og vrede, som pludselig hidrører fra en anden. Følelsen er stadig vores egen: vi registrerer den andens følelse og er derefter i stand til selv at indoptage og udtrykke den på en distinkt måde. Igennem evnen til empati kan man få adgang til andre menneskes følelsesliv, hvilket dog ikke er det samme som at føle som dem, men ikke desto mindre er det muligt at nå til en indsigt i, hvordan formen af deres følelser tager sig ud.

Fra Wikipidia

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:39

Tror at du skal kikke rundt på kandu, også på mig, jeg tror du finder meget af det du søge og måske mere til, hvis du søger de rigtige steder

dr.dem

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 01-09-07 20:42

Ja, men er det ikke det jeg nogenlunde skriver??
Jeg tygger lidt på den i nat og vender tilbage i morgen!

/ram10

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:48

Citat
Ja, men er det ikke det jeg nogenlunde skriver??
Jeg tygger lidt på den i nat og vender tilbage i morgen!

/ram10

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
dr.dem

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-09-07 21:05

For nu at gribe fat i noget konkret, så start med bogen "Født vinder".

http://www.gad.dk/bog.asp?id=66647

Den er rimeligt nem at gå til og giver nogle udmærkede indsigter, og hvis du ikke vil smide de 259 kr., kan den sikkert lånes på biblioteket.

Det lidt fortærskede taber-vinder-skema, den opererer indenfor, kan man sagtens kompensere fra.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-09-07 09:21

En samling redskaber og modeller til forståelse af menneskets adfærd i forskellige situationer kan du finde ved at studere enneagrammet

Det er en gammel model der tager udgangspunkt i at der overordnet findes 9 forskellige mennesketyper det er en meget omfattende model og der er meget at studere.

men søg eventuelt på enneagramforum.dk

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-09-07 11:23

Til at hjælpe dig til at forstå dig selv kan jeg anbefale Liz Greene´s psykologisker astrologi, tænker på den der hedder Astro-Intelligense.
http://www.astroscan.dk/horoscope/about/aboutlg.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-07 11:25

Citat
Jeg vil lære meg å forstå mennesket og den mønster altså som den er

Det kan vi heldigvis ikke..........................og ellers var vi nok bare nogle Zombier.

Men erfaringen kan lære os en masse, som vi kan bruge.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 02-09-07 16:43

Kortoververden

Citat
En samling redskaber og modeller til forståelse af menneskets adfærd i forskellige situationer kan du finde ved at studere enneagrammet

Har sett en del og funnet lit om hva enneagrammet er,og det virker som om det er det jeg var/er ute etter.

Har du noen gode sider??
Må man eventulet ta kurs osv.. for å lære dette elelr finnes det bøker eller sider der man kan lese noe om det?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-09-07 17:09

Der er en masse bøger om emnet og så findes der selvfølgelig kurser som kan anbefales.

Supergode kurser afvikles af NLP Huset www.nlphuset.dk de underviser på dansk og norsk i Danmark, Norge og Sverige og så laver de intensive kurser på Cypern om efteråret.

Bøger der er nemme at gå til:

Enneagrammet af Helene Makani
Enneagram bogen af Flemming Christensen

De to har meget forskellig tilgang til emnet som supplerer hinanden godt

Helene Makani kan i øvrigt opleves som underviser i NLP Huset

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-09-07 17:24

For at kunne råde dig synes jeg det er nødvendigt at vide lidt mere om dig.
Du skriver, du er ung. Hvor ung er du? og hvad laver du i dit liv? går du i skole eller er du under uddannelse eller hvad?

Og hvad er det, du vil bruge din viden til? Er det til at kunne begå dig blandt andre mennesker? Eller drømmer du om en uddannelse som drejer sig om mennesker? Hvilken uddannelse?

For hvis du hovedsageligt skal bruge det til at begå dig mellem andre mennesker, så skal du først og fremmest interessere dig for andre MENNESKER -ikke gå for meget op i bøger og web-sites. Dem kan du bruge, når de andre mennesker får dig til at undres over et eller andet.

F.eks. hvis du snakker med nogen, der er meget kræsen eller bange for edderkopper, eller som har mistet sin mor i ung alder, --SÅ kan du slå de ting op på nettet og prøve på at lære MERE om de ting end du kan lære KUN ved at snakke med mennesket. Så bliver du klogere på lige netop DE ting, der vedrører DET menneske. Og måske derigennem lærer du bedre at kunne forstå DET menneske.
Det er vigtigt at huske, at alle mennesker er forskellige.

Hvis du ønsker at lære en masse om "Mennesket" helt generelt, så er det nok bøgerne, du skal have fat i. -Måske ønsker du endda uddanne dig til læge, psykiater, psykolog eller lignende.

Og så vil du opdage, at jo mere du udforsker, jo større område vil der være tilbage at udforske. Så du bliver aldrig færdig. Der er INGEN, der ved alt om mennesket.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 02-09-07 17:34

Birgitta

Jeg er altså 20 år,jeg jobber som elektrikker er i læra har igjernn et 1år nå.Vidre så har jeg tenk å bli psykolog men ikke 100% sikker enda men jeg innteresserer meg for det.

Jeg vil vite dette for å kunne hjelpe mennesker som trenegr den hjelpen og samtidig søker jeg det for at jeg vil utdanne meg innen det.

I mange tilfeller forstår jeg dem mens andre ganger ikke og når jeg ikek forstår hvordan et menenske er og hvordan jeg skal være i forhold til den så om den da en dag svikter meg så er det veldig hardt..(jeg vet ike men det er ikke noe serlig å være offer for en spess pykomat)

Og ved å finne ut om det så hjelper det meg med å være slik og slik mot en slik mennske osv...man vil forbedre på mange av tingene.Som f,esk alle mennsker er ikke rettferdige,alle er ikke snille,alle er ikke erlige osv....

Jeg vet at jeg aldri kan bli ferdig med akuratt dette,men jeg vil jo ha vei får å gå mot et mål??
Dersom jeg ikke bet hvordan og hvor jeg begynner så blir det vannsklig.

På nette eller i bøker så vil jeg finne en del info som jeg kanskje ikke kan få fra hvem som heslt.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 02-09-07 17:44

Så vil jeg også si at det gjør jo ikke noe å lære om mennesket eller fostår den på egentid(man må ikke studere i ting for å bli elelr få fagbrev eller lignende)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-09-07 17:52

http://www.enneagram-coach.dk/index.html

...det var et link til en side om enneagrammet... Jeg ved ikke, om du kan bruge det til ret meget...

Du har stadig brug for et menneske af kød og blod at gå ud fra. Måske i første omgang dig selv.

Tit er det jo sådan at vi BEGYNDER at lære om andre mennesker ud fra vores kendskab til os selv og vores egne oplevelser.

Når DU har været udsat for en psykopat (Dyssocial personlighedsforstyrrelse), så kan du dels være opmærksom på, hvad det har betydet for lige netop DIG. Hvordan du føler omkring det, der skete. Og hvordan du er kommet over det. Hvis du er kommet over det?

Og så HAR du sikkert allerede slået ordene "Psykopat" og "Dyssocial personlighedsforstyrrelse" op på Nettet.

Som regel er det sådan med vores viden om mennesker, at vi lærer ud fra hvad vi oplever i vores liv.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 02-09-07 17:55

Riktig som du sier der,men jeg mener fortsatt vis jeg hadde den kunskapen før så hadde ikek dette skjedd det som skjedde med meg..

Og alt det som skjer med oss så blir jo det lagret i minnen noe som vi senere kan bruke(erfaringer),noan ganger kan man ha de erfaringene før ting skjer og da er man på den riktige siden.
Takk for linken skal se på den nå:D

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-09-07 18:18

Du har da ret i, at hvis du havde vidst hvad du ved i dag, så var det ikke sket for dig.

Det gælder vel stort set ALT ondt, der kan overgå os...

Men omvendt så kan man også sige, at det måske NETOP er gennem vores "onde" oplevelser at vi chokeres og bliver klar over, at verden ikke er så enkel som den så ud da vi var børn.

Og vores oplevelser sætter os i gang med en udforskning, som vi måske ellers ikke havde tænkt på at beskæftige os med.

Eksempel:

Jeg har været gift og er blevet skilt og har fået 2 børn. Ikke noget problematisk eller specielt udfordrende i det.

Men min søn er født med et handicap. Det betyder ikke, at jeg elsker ham mindre eller at han er en "ond" oplevelse for mig. Men jeg ville da ønske for HANS skyld at han var ligesom alle andre.

Han har et handicap, som hedder Aspergers Syndrom.

---Og det ved jeg så en masse om nu... Ligesom jeg ved en masse om mennesker, der har problemer, der ligner Aspergers Syndrom. Og jeg har læst en masse om handicaps, der LIGNER Aspergers Syndrom. Og så har jeg mødt mennesker med DE handicaps. OG jeg er blevet interesseret i alverdens mennesker med alverdens problemer.

Min søn er voksen nu og har heldigvis et godt liv. Men den viden jeg har fået om både ham og mig selv og andre mennesker, DEN havde jeg sandsynligvis ikke fået hvis ikke han havde været handicappet.
Og det er DEN viden, jeg kan bruge i dag til at forstå de mennesker jeg møder i det daglige.

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 05-09-07 09:42

At kende sig selv er ikke let.

Det er noget rigtigt i, at det man ikke kan lide hos andre, er en spejling af de sider af sig selv, man ikke kan lide.

Prøv at tænk over noget du ikke kan lide andre gør, og tænk så over hvordan du selv er i samme sitiuation.

Et spørgsmål du kan starte med er:
Hvordan har jeg det med at tale med en person, der absolut vil være Annonym??

Nok den dårligste indgang til et længerevarende bekendtskab.

De signaler du sender ud, får du ofte tilbage.

De bedste hilsner, og håb for din fremtid. Jørgen.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 05-09-07 15:04

joksen

Det er sant i det du sier at de signaler jeg sender ut får jeg tilbake,men noen ganger kan den andre som motar signaler missforstå eller jeg missforstå den..tror jeg

Som f,eks så er brukernavnet mitt anonymm, som jeg vet skrives det med 1 m men jeg har det med to mm fordi den siste bokstaven er for mitt navn....

Så igjenn kan mange missforstå og det forstår jeg hvorfor...

Men jeg er takknemlig for alle svar..

Mange av svarene er brae vet ikke vem jeg skal gi pointene til har noen forlag på vem som fotjener dem?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 400 point
Dato : 05-09-07 15:26

anonymm, jeg tror du vil lære mest om mennesker ved at interessere dig for dem.

Altså, --hver gang du snakker med et andet menneske, så skal du først og fremmest LYTTE og SPØRGE. Prøv på at interessere dig for lige netop DET menneske, -som du ville interessere dig for en filmstjerne eller musik, --eller hvad der er dine interesser.

Jo flere mennesker, du snakker med på den måde, jo klogere bliver du på andre mennesker.

Og du opdager, at det ikke er alle mennesker, der vil dig det ondt eller som er psykopater.

De fleste mennesker vil være taknemmelige for din interesse.

Der er ikke en bestemt "opskrift" der gælder for alle mennesker.....
Alle mennesker er forskellige..... -Alle mennesker er enestående... Også du og jeg..

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-09-07 18:43

Giv dem til en af dem der går op i at få point

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 05-09-07 18:43

Tak for svaret Birgitta,øker 100 poeng så det blir 400 før jeg accepterer ditt svar.
Så vil jeg si at det var bra besvart nå og tiligere.
Lykke til vidre med alt håper du alltiv er lykkelig i ditt liv

Takk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-07 21:28

Tak for de mange points..

Du lærer efterhånden som du bliver ældre...
Men du må se dig for og passe på dig selv.. For der er ikke nogen hurtig måde at lære på..
desværre..

Ønsker om lykke for dig også..