/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Berabning af sokkel ??
Fra : OR
Vist : 8565 gange
100 point
Dato : 01-09-07 16:30

Hej

Jeg har sat lecablokke og skal nu "berabbe" den som muren sagde. Men hvad forståes ved
berabning ??
Jeg havde tænkt mig at pudse et tyndt lag på og så når det har tørret lidt give det en tur med
en hård børste eller kalkkost så det er muligt at færdig pudse det når ydervægen er sat.
Kan nogen sige om det er helt forkert eller evt fortælle mig hvordan det ellers skal gøres.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-09-07 16:37

det betyder, at du blander noget tyndt mørtel som du så kaster på soklen. og jeg mener virkelig kaster. det skal slåes ind mod soklen for at få ordentlig fat. og det skal ikke have et helt lag. det skal bare være sådan, at der er en masse ujævnheder til pudset at hænge fast i.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 16:39

Citat
Hej

Jeg har sat lecablokke og skal nu "berabbe" den som muren sagde. Men hvad forståes ved
berabning ??
Jeg havde tænkt mig at pudse et tyndt lag på og så når det har tørret lidt give det en tur med
en hård børste eller kalkkost så det er muligt at færdig pudse det når ydervægen er sat.
Kan nogen sige om det er helt forkert eller evt fortælle mig hvordan det ellers skal gøres.

Du skal bare som du selv har beskrevet, husk og dyppe kosten i vand engang imellem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 17:37

En sokkel der sidder i jordhøjde skal altid punses med sand og cement i blandingsforholdet 3:1 og ikke med mørtel og cement. Eller er fremgangsmåden ok. Arbejd det godt ind i hullerne og efter at det er størknet/tørret skal den bare pudses i samme omgang

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 17:38

Her i Nordjylland "berabber" vi ikke, næ vi "svummer" såmænd

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 17:46

Citat
Her i Nordjylland "berabber" vi ikke, næ vi "svummer" såmænd

Ja i sætter alle køerne op i række op langs væggen, dypper deres hale i vand og vupti

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-09-07 17:50

Her i Nordjylland kalder vi det ikke "berabbe", vi "kaster ud",som trimare46 skriver, men det er med sand/cement, ikke noget med kalkmørtel. Hvis ikke det bliver kastet ud, risikerer du at det revner, og det er lig med at det er "skruk", (ej hænger ved).Og det skal være ganske tyndt, så du ikke kan have særligt meget til at hænge på murskeen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 17:56

Citat
ikke noget med kalkmørtel

Jeg har aldrig været ude for at kalkmørtel revner, derimod har sand og cement revnet for mig sevom det var ganske tyndt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 17:58

Sand og cement på sokkel. Det kan ikke siges tit nok. Og det skal helst ovenpå en "svumning"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 18:00

A berabbe er jo også for at fylde sprækkerne ud så man tilsidst kan pudse et nogenlunde ens lagtykkelse på efterfølgende. På den måde tørrer det mere ensartet og så holder det.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 18:05

Jeg tror ikke at en murer sætter lega som sokkel

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 18:10

Citat
så man tilsidst kan pudse et nogenlunde ens lagtykkelse

Man pudser ikke man bruger en hvidtekost

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 18:17

For at en sokkel er lavet korrekt, skal de 2 øverste sten være leca sten da der eller vil være en kuldebro. Hvis det bliver lavet med sokkelsten vil varmen suse ud den vej. Samtidig skal der når der bliver støbt gulv lægges en strimmel flamingo ud mod soklen som cementen støbes ud imod. Dette er også for at forhindre en kuldebro

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 18:22

Citat
Hej

Jeg har sat lecablokke og skal nu "berabbe" den som muren sagde. Men hvad forståes ved
berabning ??
Jeg havde tænkt mig at pudse et tyndt lag på og så når det har tørret lidt give det en tur med
en hård børste eller kalkkost så det er muligt at færdig pudse det når ydervægen er sat.
Kan nogen sige om det er helt forkert eller evt fortælle mig hvordan det ellers skal gøres.

En ting skal liges gøres klart, er det en sokkel, en væg, eller hvad?????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 18:27

se overskrift

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 18:29

Citat
For at en sokkel er lavet korrekt, skal de 2 øverste sten være leca sten da der eller vil være en kuldebro. Hvis det bliver lavet med sokkelsten vil varmen suse ud den vej. Samtidig skal der når der bliver støbt gulv lægges en strimmel flamingo ud mod soklen som cementen støbes ud imod. Dette er også for at forhindre en kuldebro

Helt enig. Men.. Jeg lærte sgu at pudse sokkel og andet murværk med 1 del cement, 1 del sand og 2 dele mørtel. Det holder da fint. Ham jeg lærte det af er da selvstændig gennem en del år.. Min fætter, så stoler sgu på manden

Jeg spurgte ham derimod om at pudse med sand og cement engang, hans svar var: Du kan sgu da ikke pudse med beton!! Kun hvis det er gulv flader, eller du kan støbe op mod en forskalling.

- Anden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 19:02

Min sokkel er pudset med sand og cenment i 3:1 og det er fra 1971 og 1996 og der er ikke et sted hvor pudset er faldet af.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 19:11

Tja.. Jeg holder mig til min fætters råd og erfaringer, han har altid haft ret når jeg har spurgt ham til råds

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 19:39

Det er også ok med mig

Bare det ikke er mørtel og cement uden sand

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 19:49

Lige det med sandet (for ikke at være helt på tværs/uenig med dig) han sagde netop at sandet gjorde blandingen stærkere og mere holdbar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 19:56

Citat
De Nattergale
just what i was til to say

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:00

Citat
Helt enig. Men.. Jeg lærte sgu at pudse sokkel og andet murværk med 1 del cement, 1 del sand og 2 dele mørtel. Det holder da fint. Ham jeg lærte det af er da selvstændig gennem en del år.. Min fætter, så stoler sgu på manden

Jeg spurgte ham derimod om at pudse med sand og cement engang, hans svar var: Du kan sgu da ikke pudse med beton!! Kun hvis det er gulv flader, eller du kan støbe op mod en forskalling.

- Anden

Hørt

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 20:04

men færdigblandede mørtel er det hele sammen untagen cementen altså 3:1 eller 4:1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 20:09

Husk på at man aldrig kan lave en blanding der er stærkere end 3:1. Hvis man forsøger bliver den bare dårligere igen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-09-07 20:54

Gå in på denne side og hent inspiration, download inspirationsbrochure, der kan findes metoder som holder.
http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=2&i=188

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-09-07 21:02
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 21:06

Jeg har altid blandede på øjemål og det holder endnu

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 21:18

Havde en murearbejdsmand(som sad på en stol pgr. af gigt) ved siden af mig som var 75 år gammel som havde rørt lort op som han kandte det, siden han var lille. han lærte mig hvordan og hvorfor og hvorledes med div. mure arbejde (ikke store, men små) og det er jeg glad for idag, manden er så død, men livet skal gå videre som han selv sagde.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 21:24

->Fijala Genialt citat

Jaa, jeg måler da heller ikke 100% op.. På "slump", sagt på godt jydsk, er vel okay til os hobby folk.
Nemlig, livet og erfaringerne går videre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 22:18

yes det er fint til os gør det selv folk der elsker de gode jyske uganda dollars.

Ikke for at jeg har tid til det mere, men har da tidligere gjort en del i det.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 22:24

Så lad os bygge en bro directe til Jylland så forstår vi bedre hinanden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 22:29

Ja lad os nu få den Kattegat bro, for vi får nok aldrig bygget en helt til Læsø og så videre til Frederikshavn

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-09-07 22:31

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 22:33

mon Læsø egentlig kan bære en bro

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 23:30

Læsø skal da bare have en ordentlig gang beton, så er det sgu fint nok til en bette støtte pille

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 23:36

sand, cement og mørtel så holder den nok til en enkelt bropille

Kommentar
Fra : lasse_murer

Dato : 02-09-07 09:30

Som murer kan jeg anbefale dig en blanding der hedder 3 dele ellekilde 1 del basis cement og bare en lille smule 9% Strandmørtel.. ( En stor spandske fuld) Husk altid at "Kaste ud" med murergrus - Cement 1 til 3 blandet tyndt op.. Når du skal lave kanten kan du sætte en list op ad væggen (husk lodestokken) Så pudser du bare op til den og ned ca 10 cm under jordoverfladen.. Puds og lige inden den er helt tør, tager du listerne af og pudser den overste kant skrå så du får en "drypnæse" så vand ledes væk.. :) God arbejdslyst

Accepteret svar
Fra : ulrik007

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-07 10:27

som svar på dit spærgsmål

bland 1 del cement og 3 dele sand.

du kan godt vente med at berabbe (kaste ud) til vægen er mueret op men vil klart anbefale at det gøres inden muren er der, da man sviner muren til når man berabber (især som gør det selv mand).

en berabning på en sokkel er hvor du kaster et tyndt lag beton på så det er nubret, så sokkelpudsen har noget at binde på.

som svar på alt det andet som er blevet diskuteret i denne tråd

det helt rigtige er at bruge beton (1 del cement 3 dele sand), det var hvad vi lærte på skolen, men for hver murer er der en ny måde :) der er mange der bruger mørtel i deres beton og nogen der blander det 1 del cement og 2 dele sand og så er der dem som bruger sulfo for at gøre det lindt (flødeskumsaktigt), vil ikke sige at den ene måde er bedre end den anden da jeg har set dem alle blive brugt uden nogen form for problemer.

hilsen mureren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-07 10:43

hvor er det dejligt at se når fagfolkene kommer på banen. Selv om jeg oprindelig er landbrugssmed så har jeg da lært lidt med tiden og lige netop det med at pudse sokkel er lige sådan jeg er blevet det fortalt og selv har gjort igennem tiden.

Tak for supporten.

Godkendelse af svar
Fra : OR

Dato : 02-09-07 11:13

Tak for svaret ulrik007.

Så fik jeg det svar jeg gerne ville have ! takker mange gange !!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-07 11:17

ok og det var ikke svar nok dette

Citat
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 17:37

--------------------------------------------------------------------------------
En sokkel der sidder i jordhøjde skal altid punses med sand og cement i blandingsforholdet 3:1 og ikke med mørtel og cement. Eller er fremgangsmåden ok. Arbejd det godt ind i hullerne og efter at det er størknet/tørret skal den bare pudses i samme omgang

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-09-07 11:51

Tja, huset vliver da nok stående

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-07 11:54

det er ok, men man undrer sig alligevel iblandt ikk.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-09-07 13:41

Jeg syntes det er helt ok at få så mange svar med som muligt, for at finde ud af hvad den mest brugte løsning på denne opgave er

- Anden