/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux og pppoe
Fra : munchdk
Vist : 525 gange
160 point
Dato : 31-01-03 13:37

Jeg har en linux maskine med pppoe og boomtown opkobling, hvis jeg logger på med windows får jeg min faste IP, men med min linux maskine en tilfældig IP, er der nogen der ved hvad og evt hvor der skal tilføjes noget for at det virker, jeg kører RED HAT 8.0, maskinen skal køre en counter strike server, og derfor er det rimeligt vigtigt at jeg har den samme IP hvergang, jeg logger på.

MVh. Erik.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 15:35

jeg har osse adsl,men brugte DHCP til at få forbindelse med,så husk det
under at den finder automatiske netværkskort.
Det er sikkert fordi min router har indbygget DHCP-server at den skal til,men prøv om
der er nogle vælg muligheder om det.
ps hvilken linux version bruger du/og hvilken router har du !

Kommentar
Fra : munchdk

Dato : 05-02-03 15:56

Jeg har ingen router på, men 2 netkort i maskinen, og det fungerer upåklageligt, så maskinen er også router til resten af netværket, det eneste jeg mangler er at den får den samme IP adresse hvergang jeg logger på adsl forbindelsen, fordi jeg har en fast IP hos boomtown adsl, og hvis jeg logger på med en windows maskine får jeg den rigtige IP, men ved LINUX maskinen en tilfældig hvergang, så det må være et spørgsmål om at den faste IP skal tilføjes et sted, og det er det der er mit spørgsmål "hvor og hvad skal der tilføjes", men jeg er lidt ny til LINUX så det volder mig lidt problemer. , ang version er det RED HAT 8.0.

mvh Erik.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 15:57

munchdk...det kunne være relevant at vide hvorfor du afviser svaret
* kan du ikke komme ind på siden
* har du prøvet men det ikke virker
* har mit link ikke en skid at gøre med det du spørger om
* har du selv fundet ud af det
????

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 16:04

prøv at læse her:
http://www.linuxmagasinet.no/article/articleview/240/1/3/
men hvordan gå din forbildelse fra netkort til udbyder - hvis ikke gennem router / modem -hvad så

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 160 point
Dato : 05-02-03 16:24

Xou....han bruger PPPoe

Erik, prøv også at kigge på side 332 (16.2.1.5.1 PPP and Stitic IP adresses)
http://komnas.com/~ashamril/tips/files/freebsd-handbook-EN.pdf

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 16:42

JEG HAR VÆRET PÅ REDHATS HJEMMESIDE OG SØG PÅ pppoe I DERES BASE HER ER DET JEG FANDT:
Pppoe
By the Red Hat Linux Support Team
Issue
How can I get PPPoE to work with my DSL connection?
Resolution
First, you need to confirm you have an ethernet adapter and that it is recognized by the kernel.
To do this log in as root and type:
ifconfig eth0
You should see the adapter and it's MAC address, but no IP information.
Next, make sure that you have the rp-pppoe package installed. You can do this by logging in as root and typing:
rp-pppoe package from the first installation CD-ROM. To do this, insert and mount the first Red Hat installation CD-ROM. Log in as root and type:
cd /mnt/cdrom/RedHat/RPMS
Then to install the package, type:
rpm -Uvh rp-pppoe*
To configure PPPoE, type:
adsl-setup
Answer all the questions. When you are finished, type:
adsl-start
You should then be up and running.
If you have any problems, refer to the following URL:
http://www.roaringpenguin.com/pppoe

Additional Resources
FAQ - http://www.carricksolutions.com/pppoe.htm
PPPoE RFC - http://www.faqs.org/rfcs/rfc2516.html
OG DNNE _
How do I set up PPPoE with Red Hat Linux?
By the Red Hat Linux Support Team
Issue
How do I set up PPPoE with Red Hat Linux?
Resolution
PPP over Ethernet (PPPoE) is often used by ADSL providers. If your provider uses PPPoE, you will likely need the PPPoE client to connect. Recent versions of Red Hat ship with the Roaring Penguin PPPoE client on the installation CD-ROM. The package name is rp-pppoe.

At this time, Red Hat technical installation support does not provide assistance with PPPoE configurations.

This document will briefly explain how to install and use the PPPoE client. First, make sure you have properly configured your network card. Next, download and install the rp-pppoe-.i386.rpm client. Login as root, change to the directory where you have downloaded the file and type:

rpm -ivh rp-pppoe-.i386.rpm (where is the version number)

After the package is installed, type:

adsl-setup

If you have machines on a local network behind a firewall, add the following line to your /etc/rc.d/rc.local script:

ifconfig eth0 mtu 1452

From here, you will be asked to answer several questions. Enter the appropriate responses to configure the client. After you have finished answering these questions, as root, type:

chkconfig pppoe on

/etc/rc.d/rc.local/pppoe start

You can bring the link up or down by typing adsl-startor adsl-stop.

Godkendelse af svar
Fra : munchdk

Dato : 05-02-03 17:23

Tak for svaret Uffe29. Først undskyld for den første afvisning, men det var en stor mundfuld for en linux newbie, men efter at have nærlæst dit andet svar tror jeg at jeg har fundet løsningen, hvor og hvad der skal tilføjes, på et tidligere tidspunkt i min søgen efter linux og netværks problemer, har jeg faktisk læst et indlæg et andet sted om noget tilsvarende, men på det tidspunkt var der andre ting der var vigtigere, men jeg har ikke kunnet finde det igen, men ved at læse det link du sendte til s 332, nikkede jeg genkendende til det, jeg har så først mulighed for at afprøve i praksis senere, men hvis jeg har problemer skriver jeg igen.
mvh Erik..

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 17:31

Det var så lidt, iøvrigt syntes jeg undskyldningen er overflødig......forstået på den måde at det er 110% iorden at afvise, jeg savnede bare en forklaring så jeg kunne lede videre og forklaringen kom jo