/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udluftning af radiatorer
Fra : lucerne01
Vist : 3064 gange
200 point
Dato : 31-08-07 23:06

Hej

Hvordan kan det være at jeg kan bliver ved med at luft mine radiatorer ud ? 5 min efter jeg har luftet ud kan jeg høre luft i systemet igen og lufte ud igen ? Fyret ( et gasfyr ) larmer også en del, hyler og hviner ?

hjælp ???

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-08-07 23:21

Er der vand nok på andlægget?
Ekspansionen er sikkert lukket på dit anlæg. Se om der er det rigtige tryk. Hvis trykket er faldet, kan det skyldes en utæthed i systemet.

- Anden

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 31-08-07 23:22

Jeg ved ikke om der er vand nok på, kan ikke finde en indikator for det ? Trykket kan jeg heller ikke se? :(

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 31-08-07 23:25

Ekspansionen, hvor ser om den er lukket ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-08-07 23:37

Tag et par billeder af det tekniske og læg dem op her, jeg kan ikke rigtig se dit anlæg herfra

http://peecee.dk/

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 31-08-07 23:50

ok, de er på vej .. http://peecee.dk/?id=65603

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 31-08-07 23:51
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:01

Der mangler sandsynligvis vand på anlægget, desværre kan jeg ikke hjælpe, bliver ikke klogere af billederne, måske ved taunus anden noget om lukkede anlæg

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:05

ok, hvordan ved jeg om der er nok vand på ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 00:07

Citat
Der mangler sandsynligvis vand på anlægget, desværre kan jeg ikke hjælpe, bliver ikke klogere af billederne

Som o.v.n siger..

Er der ikke en beholder i toppen af fyret?
En hane til at fylde vand på med et sted i nærheden af anlægget?

Billederne hjalp mig desværre ikke rigtig

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:12

der er under fyret en slange der går fra vandhanen og ind i fyret, den kan jeg åbne og høre der kommer vand ind men kan ikke se nogle steder om der er nok på?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:15

Luk du kun op for vandhanen, er det ikke en trykmåler på det midterste billede til venstre, hvis den reagerer når du fylder vand på, så luk for vandet når den når op til den røde markering

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:17

når jeg åbner for den er det så ekspansionsbeholderen på loftet der bliver fyldt ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:17

Jeg har selv et åben anlæg, der fylder jeg på til vandet løber ud af overløbet, dit anlæg er sandsynligvis lukket, husk at lufte ud når du har fyldt vand på, også cirkulations pumpen skal udluftes

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 01-09-07 00:18

De er for lidt vand i systemed, viser af måler skal være til den røde stripet i målerne .
Så snart du har luftet alle radiatorenne ud i lejlighed eller husset. Så gentager du med af fylder kedler med vand til den røde stripe in måler
resume: 1 fyder vand in Kedler
2. tage luft ud af radiatorenne
3. Fylder vand igen i kedler til den røde stripe.
Hjælpe det ikke.... så skal du få hjælp af en V,V,S man

pømske

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:19

Citat
når jeg åbner for den er det så ekspansionsbeholderen på loftet der bliver fyld
ja hvis du har et åben anlæg, har du en ekspansions tank med overløb på loftet ?

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:20

ja jeg har en tank på loftet med overløb

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:22

Har også en vandgris i brændeovnen, så når jeg kører på brændeovnen så slukker jeg fyret og drejer nogle ventiler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:27

Jamen så er det enkelt, fyld vand på til der kommer noget ud af overløbs røret, ved ikke hvad det er du har på brænde ovnen, men har det forbindelse med centralvarme anlægget, så åben for for hanerne mens du fylder vand på, så luften kommer ud der også

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 00:38

Aha, derfor har du åben ekspansion
Jep, fyld du blot på til det løber ud af overløbet
Udluft pumpe og radiatorer og fyld efter igen

Jeg har selv brændefyr med åben ekspansion, der skal da lige fyldes efter et par gange om året.

- Anden

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:44

ok, skal fyret slukkes når der hældes vand på ? og skal jeg skifte mellem gasfyr og brændefyr når jeg hælder på eller kan den selv finde ud af det ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 00:48

Det er lige meget om fyret er tændt eller slukket når du fylder vand på.
Det er bedst at alle haner er åbne når der fyldes vand på, ihvertfald når det nu er der har været for lidt på. Så ja, hvis du skifter mellem de to, så skulle du da være sikker. Men bare rolig, det er svært at ødelægge noget

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 00:50

ha ha ok... jeg må prøve at efterfylde, kan forestille mig der skal en god sjat på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 00:51

Nej og nej, luk bare op for vandet, udluft fyld efter, vent et par dage og kontroller igen, som taunus anden skriver, så fyld efter et par gange om året, cirkulations pumper er ikke til at slide op, men de har ikke godt af at køre med luft

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 00:58

Enig med o.v.n

Hmm, jeg må sgu da hellere selv få fyldt efter.. Det har jeg ikke gjort siden i vinters.. Bedst at gøre inden der kommer luft i radiatorne

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 01:00

Nå, det tog ca 20 sekunder, så kom det ud af overløbet, så det var da ikke kritisk ved mig

Men godt denne tråd kom, ellers kunne jeg jo have glemt det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 01:03

Fyld lige efter på Fordson køleren også undskyld for misbrug af dit spørgsmål Lucerne01

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 01:14

Så har jeg rendt rundt og luftet ud , igen og igen.. og hældt vand på.. faktiskt så meget at en slange røg af på loftet og vandede plaskede ned gennem loftet i stuen:( dog ikke så meget.. Men nu tror jeg der er styr på, syntes ikke fyret larmer og kan ikke høre noget luft i nogen af radiatorerne.

Tusind tak for hjælpen allesammen, det var super godt at høre alle jeres forslag. Vender tilbage med point til jer alle :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 01:16

Godt du fik løst problemet, jeg slutter for i aften

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 200 point
Dato : 01-09-07 01:25

Jeg fornemmer at jeg bliver drillet med min fine traktor af ovn

Træls at du fik vand i stuen
Men glad for at du fik styr på det
Selvom du nok kommer til at gentage proceduren om et par dage.

Sov godt

Godkendelse af svar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 08:58

Tak for svaret taunusanden og alle jer andre... der kommer point til jer også

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-09-07 17:42

Takker for point, håber du fik styr på vandet i stuen