/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Komme når man kalder.......
Fra : helledupe
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 31-08-07 18:59

Hej alle i kompetente brugere af kandu.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med. Men først lidt baggrund:

Jeg overtog for 5 mdr. siden en 1½ år gammel labrador. En dejlig og omgængelig hund, som vi har stor glæde af, men den er simpelthen ikke sikker i indkald. Vi går til lydighedstræning en gang ugentligt og træner dagligt. Den kommer altid når jeg kalder hjemme og også når den går i sin 10 meter lange line, når vi er på længere gåture. Men hvis jeg slipper den løs kan jeg ikke mere være sikker på, at den kommer............Da vi fik den kunne den ikke finde ud af at komme, men efter ca. 3 mdr var jeg sikker på den kom (medmindre den så en anden hund), en heldigvis bor vi på landet så den del kunne undgås hvis jeg ønskede det.

Nu kommer den simpelthen ikke mere. Jeg har lækre godbidder, vi leger med bold og trækker i tov, når den kommer, men oftest ligger den sig bare ned og betragter mig eller løber videre. Jeg har prøvet at løbe den anden vej og på andre måder gøre mig mere interessant. Har i nogen gode råd, som vi måske kunne bruge. Desværre har det jo betydet, at den ikke fret ofte år lov til at gå løs mere ;-(

Nogen gode råd?

Venlig hilsen Helle

Håber på et svar

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-08-07 19:12

Husk lige at når den endelig kommer - så er i super gode venner og du har glemt alt om at den ikke kom i første anden eller tredie omgang.

Kan du dække den af, og lade den blive liggende.....................så gå din vej rundt om et eller andet og fløjt (evt. med en hundefløjte)

Holder den øje med dig når den går på plads, ellers træn den til det ved at du standser op indtil den kigger på op på dig...........og så gå videre.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-07 19:20

Du er sådan set på rette spor, men det tager mere end 3 mdr. før du kan stole fuldt ud på den,
Træn videre med din lange snor evt. læg snoren på jorden og træd så på den hvis den kommer for langt ud,
brug en hjælper og lav skjul øvelser hvor du gemmer dig og den skal finde dig, men behold den lange line på.
Du skal nok regne med ca. 12 mdr. før du kan lave en 100 % løs hund igen.

Men hvis du i dine øvelser laver f.eks Agility ind imellem hvor den skal følge dig, så vil jeg tro det kan komme til at gå lidt hurtigere, du gør ikke noget forkert i det du allerede er igang med, men du skal være 100 % interessant og er den alminedlig lydighed på plads, også afdækning, så har du mulighed for at dæk den af og den skal blive liggende til du når frem til den.
Så forsæt du bare der hvor du er gået igang nu.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 31-08-07 19:25

Du skal starte HELT forfra på hjemkald. Han lystrer helt sikkert, hvis du har ham indenfor en vis rækkevidde, hvor han ved, at du kan nå ham. Den følelse han har i den situation af dominans fra dig skal du arbejde på at øge. Lav øvelserne inde, hvis den er helt gal ellers ude på et smalt område, hvor han ikke kan smutte. Træn det dagligt øg kun afstanden en lille smule, hver gang, og kikser det må du mindske afstanden igen. Ros og glæde mv. som ved al anden indlæring. Du skal få skabt en illusion om din rækkevidde er uendelig.

En lille sidebemærkning, som du selvfølgelig også kan prøve. Jeg har prøvet det med en tidligere hanhund. Han smuttede, men jeg havde foldet min line sammen(grønlærredsline) til en klump. Da han smuttede smed jeg den efter ham og var heldig med en fuldtræffer i bagdelen, samtidig sagde jeg højt nej. Han blev forskrækket og smuttede aldrig mere fra mig. Han fik her en illusion om, at jeg kunne nå ham.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-07 20:06

Jeg går ud fra, at det er en han?

En ung hund vil altid være mere lydig i nogle perioder end i andre.
Da du overtog ham lavede du sikkert en masse ting sammen med ham. Der var en masse nye udfordringer for ham, som han skulle lære. Og det elskede han.

Så nåede I dertil hvor han havde fået lært det DU syntes han skulle kunne. Nu skulle det bare vedligeholdes.
Men HAN vil gerne have den spændende tid tilbage hvor der hele tiden var nyt at lære.

Så du skal i gang med at lære ham nye spændende ting. Jeg går ud fra, at han er ok til lineføring, sit, dæk og stå?
Har du trænet "apport" med ham? Hvor han sidder på plads, -du kaster apporten og han løber først efter den når du giver ordren "apport".
Og så skal han selvfølgelig også lære at bringe den tilbage, sidde på plads med den indtil du siger "tak" eller lign..
Du kan også lære ham at finde ting for dig, som du har "tabt". Eller I kan lave noget spor.

Det handler om at det skal være interessant og spændende for ham at lave noget sammen med dig. Hvis han synes du er interessant og spændende, så vil han fasktisk gøre sig rigtig meget umage for at forstå hvad du ønsker af ham (for det meste).

Når du går til træning, så kan du også snakke med træneren om spændende opgaver som I kan løse sammen derhjemme.

Jeg er MEGET imod at smide ting efter hunden, skælde ud, rykke i snoren eller lignende. Det er gammeldags!!! Det svarer til at opdrage børn ved at få dem til at makke ret.

Træning skal være sjovt, interessant og spændende for hunden. IKKE!!! et spørgsmål om at få den til at "makke ret".

STOP med at tænke på ham som en "den". Han er et individ, der forsøger at fortælle dig noget.
Hundeopdragelse handler om at I BEGGE to skal lære at forstå hinanden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-07 01:00

Hunden driller dig, afprøver hvor langt den kan gå, hunden er hele tiden vidende om hvor du er, og synes det er sjovt når du spæner rundt for at få den til at komme, du må ikke lyde irriteret eller vred når du kalder, træning og praksis skal være sjov for både dig og hunden, en glad hund med en glad ejer, kommer når der bliver kaldt, når altså det grundlæggende er i orden, som qfha skriver, så start forfra med hjem kaldelses træning og husk ikke at blive vred, hunden skulle nødig være bange for at komme hen til dig

Godkendelse af svar
Fra : helledupe

Dato : 03-09-07 17:34

Tak for svaret bevi54.