/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Erfaringer med FM-transmitter
Fra : marc43
Vist : 4868 gange
100 point
Dato : 31-08-07 09:28

Jeg har i går købt en FM-transmitter hos T-hansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=1201864422&n=1200242433&pn=-2053069666 i håb om at bruge min MP3-afspiller i bilen. Jeg må sige, at jeg blev meget skuffet. Lydkvaliteten er virkelig dårlig og der er masser af støj.

Er der nogen, der har erfaring med det og evt. kan anbefale noget, der er bedre eller er det bare den kvalitet man kan forvente? Hvis ja så vil jeg ikke begynde at bestille andre på nettet.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 31-08-07 09:48

en FM-transmitter bruger som produktnavnet angiver, FM-båndet til at transmittere lyden - det betyder at kvaliteten aldrig bliver bedre end den du kender fra radioen.

For at minimere udfald og støj kan det dog anbefales at finde en frekvens som ikke ligger for tæt på andre stationer.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 31-08-07 10:04

Jeg havde heller ikke forventet CD-kvalitet, men det kommer ikke engang i nærheden af radiokvalitet.

FM-transmitteren har 15 faste stationer, der ligger i 87-88 området og over 105. Det gør i sig selv til lidt af udfordring, da jeg har fundet ud af, at stationerne ligger meget tæt.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 31-08-07 10:19

De fastmonterede radioer er sjældent specielt gode og FM senderne slet ikke. Derfor synes jeg ikke sådan noget lyder godt.

Har din radio ikke en aux indgang der kan bruges?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 31-08-07 10:26

Det er nu en OK fastmonteret radio. Jeg kan ikke klage over radiomodtagelsen og kvaliteten. Jeg er også godt klar over, at jeg kan købe en ny radio med indgang, men det er en indbygget radio, der indgår i helheden på panelet, så det vil se tosset ud at skifte den ud.

Jeg har overvejet at benytte et casette/tape-adapter, men har også læst, at det ikke er særlig godt.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 31-08-07 10:29

Du kan få mange forskellige modeller af disse FM-transmittere.
Måske skulle du prøve én hvor du frit kan vælge frekvensen, så du derved kan være sikker på at undgå div. lokalradioer.
Generelt skal du dog ikke forvente dig meget af disse.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 31-08-07 11:24

Cassette adapter brugte jeg i de glade discman dage, da headunits kostede det blå. Men rigtig godt var det ikke. Har din headunit ikke tilslutninng til sådan en multifidus i bagagerummet. Nogle af dem kan fikses i multistikket så du kan bruge det. Men det kræver en udførlig manual på radioen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-08-07 11:37

Var det ikke en MP3 afspiller lyden skulle komme fra ???

Ja, så kan du da dårligt tillade dig at klage over dårlig lydkvalitet, da MP3 jo er en af de dårligste lydkvaliteter, du kan opdrive !!

Du kan da slet ikke forvente at få bedre lydkvalitet, ved først at omdanne linesignalet til FM, så sende det, for der efter at omdanne FM signalet til et line signal.

Hver gang man omdanner et signal til et andet, taber du da kvalitet.

Prøv lige at tænke på hvor mange gange, signalet er omdannet, i dit tilfælde.

MVH

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 31-08-07 12:06

Hej Viskinge!

Ja det har du da ret i.

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-07 13:47

Jeg kender ikke til specifikke modeller, men har oplevet er par stykker der har haft FM-transmittere der har virket upåklageligt, selvfølgelig med de lydforringelser man kan forvente.
Prøv at gå i en almindelig butik og spørg der. Her er det også nemt at returnere, hvis skidtet ikke virker.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 31-08-07 13:50

Ja der er bare ikke så mange butikker der har dem. Det er mest på nettet de sælges.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-08-07 13:53

Hader at reklamere, men jeg har set dem i Elgiganten.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 31-08-07 14:00

Er ikke lige i nærheden, men har fundet ud af, at Merlin har.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 04-09-07 13:12

Tak for svaret fotowig.

Jeg har købt en ny i Føtex. Den er meget bedre.

Den jeg købte hos T-hansen var åbenbart noget bras og de ville ikke bytte den eller returnere den da emballagen var brudt. Ja det var jeg jo ligesom nødt til for at finde ud af, at den ikke virker.

Der sætter jeg ikke mine ben igen.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 12-09-07 08:24

Jeg kan se, at der en del, der er interesseret i mit svar. Det er en AGK jeg har købt. http://www.agknordic.com/products_detail.php?idprod=214