/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
To firmaer, samme CVR nr.
Fra : nebis
Vist : 3995 gange
85 point
Dato : 30-08-07 18:28

Kan to firmaer have samme CVR nr. ?

Hvis ja, under hvilke forhold er det lovligt?

Kan ejeren af det ene firma holdes ansvarlig for klage-sager fra det andet firma (fx. hvis man kan sandsynliggøre, at det er samme ejer)?

Hvis det ikke er lovligt, hvem henvender jeg mig til for at melde sagen?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 95 point
Dato : 30-08-07 18:37

Et CVR-nummer er tilknyttet én - og kun én - juridisk enhed, så klag til SKAT, som slet ikke må have registreret 2 juridiske enhder med samme CVR nummer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 18:38

Citat
Kan to firmaer have samme CVR nr. ?

Nej - kun hvis de har fælles regnskab og SAMME ejer...

Citat
Kan ejeren af det ene firma holdes ansvarlig for klage-sager fra det andet firma (fx. hvis man kan sandsynliggøre, at det er samme ejer)?

JA

Citat
Hvis det ikke er lovligt, hvem henvender jeg mig til for at melde sagen?

Det er lovligt hvis betingelserne er opfyldt....

Er de ikke det har de IKKE samme nummer....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-08-07 19:59

Citat
Kan ejeren af det ene firma holdes ansvarlig for klage-sager fra det andet firma (fx. hvis man kan sandsynliggøre, at det er samme ejer)?

refi siger ja med store bogstaver, men det er vel kun, såfremt firmaet er personligt eget...

Hvis firmaet f.eks. er et ApS eller A/S kan man ikke blande disse to sammen og holde dem ansvarlig for hinanden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 20:13

Det går sgu da af samme kasse hvis de har samme nummer....

Er det 2 firmaer med 2 numre har de jo INTET med hinanden at gøre.......

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-08-07 20:44

Hmm, giver dig ikke helt ret refi.

Hypotetisk:
Vi anser at 2 firmaer (f.eks. begge ApS, med samme ejer) kan have samme cvr men har så hvert sit se nr. Det betyder da ikke at du kan holde det ene ansvarligt for det andet...

eller er jeg fuldstændigt forkert på den - og hvor læser jeg mere om dette? Kan ikke lige finde det på skat.dk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-08-07 20:47

Helt enig med Bille1948.

Du kan jo for sportens skyld prøve at tjekke nummeret hos CVR på http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=0

Eller kig ind hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på http://www.eogs.dk/sw21264.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 21:08

Citat
Vi anser at 2 firmaer (f.eks. begge ApS, med samme ejer) kan have samme cvr men har så hvert sit se nr. Det betyder da ikke at du kan holde det ene ansvarligt for det andet...

Det kan du IKKE anse - så er det IKKE 2 firmaer men EET...

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-08-07 21:13

Citat
Helt enig med Bille1948

Jamen så er du forkert på den

Hvis vi har 2 personejet virksomheder med samme ejer, kan de godt have samme cvr men forskellige SE-nr. Der laves momsregnskaber enkeltvis.

Har lige talt med een af mine venner og sådan fungerer hans 2 virksomheder. Han laver momsafregninger for dem begge. Nu spurgte jeg ikke yderligere - men sådan er det og fuldt lovligt.

Kan ikke gå i yderligere diskussion, da jeg ikke er stærk nok i disse regler. Springer derfor over

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-08-07 21:14

CVR & SE nummer er idag det samme. To forkortelser for samme nr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 21:24

Du kan IKKE have 2 virksomheder med samme cvr.....

Så er der kun tale om 2 afdelinger, de kan godt have hvert sit regnskab, men det er kun INTERNT det har betydning - de hæfter for hinanden i den sidste ende...... (overfor omverdenen)

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-08-07 21:28

Citat
CVR & SE nummer er idag det samme. To forkortelser for samme nr.

Som udgangspunkt vil virksomhedens CVR-nr være identisk med SE-nr, CVR står for det centrale virksomhedsregister og CVR-nr. er virksomhedens nummer. Hvis virksomheden fx har flere aktiviteter som ønskes opdelt, kan den godt have flere SE-numre hos SKAT.

Hentet fra:http://www.skat.dk/display.aspx?oId=208995&vId=0 og det er så åbenbart det min ven gør.

Citat
Så er der kun tale om 2 afdelinger, de kan godt have hvert sit regnskab, men det er kun INTERNT det har betydning - de hæfter for hinanden i den sidste ende...... (overfor omverdenen)

Jamen min ven her hæfter også personligt, da disse 2 firmaer er person/enkeltmandsejet (uden ApS eller andet)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 21:45

Så er vi jo enige

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-08-07 21:53

altid rart med enighed. - men syntes stadig at det er svært at forstå -

Har talt med vores ven igen, og han kunne fortælle en masse omkring dette. Samme cvr men forskellige SE nr., hvilket gjorde at han kunne adskille disse firmaer fra hinanden. Det kaldes iøvrigt binavne.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 31-08-07 07:46

Hej

Jeg har faktisk en kunde, som driver to vidt forskellige firmaer, og de har samme CVR nummer.

I den ene virksomhed arbejder han ikke selv, men har en ansat.

Det er 100% lovligt.

Set udefra (af nogle som ikke kender konstruktionen), så kunne det godt se ud som to forskellige virksomheder, med forskellige ejere, men der er I dette tilfælde kun en ejer, som så hæfter for alle forpligtigelser.

Hvis han istedet havde bedt om et CVR nummer pr. virksomhed, så har SKAT en vanvittig regel som siger, at så skal begge virksomheder afregne moms hver måned, idet de så tror det er for at forsøge svindel på en eller anden måde (som jeg ikke lige kan se hvordan det skulle være lettere).

Jeg kan nemt forstille mig at der kunne være 2 ejerer, så hedder det blot et I/S.
Her er det så også er muligt at opsplitte i to forskellige aktiviterer, hvor den ene interesent så driver den ene aktivitet og den anden den anden aktivitet. Dette er der dog kun ringe fordel ved, og store ulemper, idet man i et I/S hæfter solidarisk for hele firmaet.

Man kan let oprette et firma med flere branchekoder, den ene branche skal dog angives som hovedbranchen.

Et personligt ejet firma (herunder også I/S), de har ved SKAT kun et firmanavn, så hvis man både vil sælge computere og sælge frugt, så kan man opleve specielle firmanavne som:

PC grossisten/Frugt dealeren

hvor de to firmaer så hver især kun bruger halvdelen af det officielle firmanavn (dette sker ofte i praksis, men er sådan set ikke helt efter gældende regler, idet man skal bruge sit fulde firmanavn).

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 28-11-07 21:02

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-11-07 21:09

Tak for point - nebis :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk