/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Hvor lang tid??
Fra : asim1
Vist : 4661 gange
100 point
Dato : 30-08-07 13:25

Hvor lang tids opsigelse har man hvis man er ansat under HK overenstkomst.
Har været ansat under 1 år i virksomheden.

Asim1

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 13:30

Timelønnet eller funktionær?

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 13:35

Funktionær

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 13:37

Det kommer jo meget an på, hvad der står i din ansættelseskontrakt.

Citat
Du kan normalt sige dit job op med en måneds varsel.

Du kan sige dit job op med en måneds varsel til en måneds udgang, med mindre du er ansat på prøve eller er midlertidigt ansat, eller du har aftalt et gensidigt forlænget varsel.

http://www.hk.dk/www/job_og_loen/funktionaerlov/skriftlig_opsigelse

http://www.hk.dk/www/job_og_loen/funktionaerlov

Men kontakt din fagforening.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 13:39

Så gælder funktionær loven http://www.hk.dk/www/job_og_loen/funktionaerlov med mindre der er en speciel lokalaftale

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-07 13:39

For Funktionærer gælder følgende opsigelsesvarsler for opsigelse fra arbejdsgiverens side, jf. Funktionærlovens § 2, stk. 2:

1 måneds varsel når opsigelsen afgives inden udløbet af 5 måneders anciennitet.

3 måneders varsel når opsigelsen afgives inden udløbet af 2 år og 9 måneders anciennitet.

4 måneders varsel når opsigelsen afgives inden udløbet af 5 år og 8 måneders anciennitet.

5 måneders varsel når opsigelsen afgives inden udløbet af 8 år og 7 måneders anciennitet.

6 måneders varsel når opsigelsen afgives på noget tidspunkt herefter.

Ansættelsesaftalen kan indeholde en bestemmelse om, at funktionæren kan opsiges med 1 måneds varsel, hvis han har været syg i 120 dage indenfor

et tidsrum af 12 måneder jf. funktionærlovens § 5, stk. 2.

En funktionær kan opsige ansættelsesforholdet med 1 måneds varsel jf. funktionærlovens § 2, stk. 6.

Forøvrigt hvorfor spørger du ikke i fagforeningen

VH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 13:39

Er det dig eller din arbejdsgiver, der vil opsige ansættelse??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 13:43
Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 13:47

det er min arbejdsgiver der opsiger ansættelsen.
Skal lige nævne jeg er ansat i flexjob, men det skulle vel ikke ha indflydelse på opsigelsvarslen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 13:50

Hvor længe har du været der og hvad er opsigelsesvarlet ?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 13:51

Umiddelbart som Thomas skriver, med mindre ansættelsen i kontrakten er tidsfastsat. Vær obs på reglerne for afholdelse af ferie osv i opsigelsesperioden, sådan du ikke bliver tørret der. Men tag lige og snak med HK. Du betaler et drabeligt kontingent, så tag da lige at få lidt for pengene. De gutter kender alle tricksene og lader sig ikke uden videre tørre. Så snup knoglen og ring

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 13:51

har været fastansat i 7 mdr, er opsagt pr 1/9

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-08-07 13:54

Hvis du har modtaget opsigelsen indenfor de nærmeste dage, så skal du have en måneds yderligere varsel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 13:56

Jeg vil da tro at du har 3 mdr's opsigelse, men står der noget andet i din kontrakt.

Men som jeg skrev kl. 13:37 , så kontakt din fagforening, de kan give dig det bedste råd.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 13:56

Som ansat i Flexjob følger du de almindelige regler og det vil sige at hvis du har været ansat i 7 måneder så har du 3 måneders opsigelses varsel. Men kontakt din sagsbehandler i Kommunen

VH

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 13:56

har fået min opsigelse i går, dvs jeg reelt har 4 mdr opsigelse ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-08-07 14:01

Som skrevet højere oppe, så har du 3 mdr. opsigelse.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 14:01

Nej 3

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 14:02

Hvis du har fået din opsigelse i går og "har 3 mdr's" opsigelse, så kan din arbejdsgiver opsige dig med udgangen af november måned 2007.

Men tal nu med fagforeningen/sagsbehandler.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 14:02

Nej 3 mdr. således at du fratræder 30.11

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 14:02

+ et par dage. Du skal fratræde den 30. november, efter reglerne.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-08-07 14:04

Den her vil HK elske. Med mindre du har lavet et eller andet vildt, har din arbejdsgiver forsøgt at tilsidesætte gældende love og regler.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 14:05

Har du været sygemeldt, mens du var i det flexjob?

Hvis ja, hvor mange dage??

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:07

Har haft to sygedage og en barnets 1 sygedag

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:10

Jeg er ikke medlem af HK eller nogen anden fagforening
Og nej har ikke lavet noget vildt, bliver afskediget pga af de ikke har råd til at ha mig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 14:10

Gør dig nu selv den tjeneste at kontakte fagforening/sagsbehandler.

Men du har ikke svaret på hvad, der står om opsigelsesvarsel i din ansættelseskontrakt.

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:13

Der står ikke noget i min kontrak. Det er en standartkontrakt, der er udarbejdet af kommunen til flexjobber, så er der skrevet at jeg er ansat under HK's overenstkomst for funktionære

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-08-07 14:23

Så er den klokkeklar. Dit opsigelsesvarsel udløber den 30 november.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 14:26

Så må du kontakte kommunen.

Om kontrakten er for flexjobber eller ej, så skal du da have kendskab til opsigelsesvarslet.

NU SKRIVER JEG MED STORE BOGSTAVER.

INGEN HER PÅ KANDU KAN VIDE UNDER HVILKE FORHOLD DU ER ANSAT.

SÅ KONTAKT FAGFORENING/SAGSBEHANDLER.

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:32

Kære Ans , nu er det altså heller ikke fordi jeg vil gå til min arbejdsdskiver og med et udskrift fra KANDU og fortælle hvad mine rettigheder er, ville bare gerne her og nu gerne vide lidt om hvor det bar hen, troede faktisk kun jeg havde en md. opsigelse.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 14:33

Ligemeget hvad der råbes eller hyles. Hvis du er ansat efter standard overenskomst i et flexjob og du er blevet sagt op i går efter 7 mdrs arbejde så fratræder du 30.11 medmindre der forligger gravende forhold og du er blevet bortvist og ja naturligvis er det da en god ide at orientere din sagsbehandler men det ændrer ikke noget.

Men fremgår det ikke af din opsigelse hvornår du skal fratræde ?

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:44

Nej der stå intet på min opsigelse.
Takker alle for deres svar
PS. Ingen der ligge inde med et kontorjob
Fortsat god dag!

Asim1

Godkendelse af svar
Fra : asim1

Dato : 30-08-07 14:45

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-07 14:46

Citat
asim1

Dato : 30-08-07 14:10

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg er ikke medlem af HK eller nogen anden fagforening
Og nej har ikke lavet noget vildt, bliver afskediget pga af de ikke har råd til at ha mig

Jeg er ikke efter dig, men jeg mener stadig at brugerne på kandu i det aktuelle tilfælde ikke kan hjælpe dig.

Du bør rådføre dig med din sagsbehandler.