/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
øjnene løber
Fra : creamcheese
Vist : 1990 gange
100 point
Dato : 30-08-07 11:42

Hvad skal man evt. bade øjne omgivelser med på en hund? Jeg kan godt tørre det væk, ligesom snot som er der hver morgen, så at det ikke danner hårde 'bussemænd' i øjne hjørner og ned af ansigtet, men der kunne godt være en mere effektiv måde at løse problemet på. Det drejer sig om en 12 år gammel tæve, og det er blevet værre på det sidste, med specielt den én øje som løber.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-08-07 11:50

Der findes mange grunde til at øjnene løber, så måske du burde tale med dyrlægen om problemet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-07 11:50

Du må lige runde en dyrlæge, for at få tjekket om tårekanalerne er tilstoppede.

Det var de på vores hund, så tårkanalerne blev lige rensede, en ekstra sidegevinst var at hunden også holdt op med at snorke, det havde jeg ikke lige tænkt på, at der kunne være en sammenhæng imellem.

Men ellers kan du rense hundens øjne med destilleret vand

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 30-08-07 12:28

Det er næsten umulig at slæbe ind til dyrlægen. Hun holder ikke stille og vrider sig og/eller vrisser og er truende mod dyrlægen når han prøver at kigge til hende. Hun er store, ikke til at holde på plads på et bord. Det er ikke længe siden hun var derinde for at få ørene renset, og han måtte nærmeste kaste kanylen på hende mens hun løb rundt på gulvet, og da hun kom tæt nok på, i hendes cirklen rundt i lokalet, kunne han så skubbe indhold af sprøjten ind i hende. Derfor er det ikke så ligetil at bare tage hende til dyrlægen, desværre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-07 12:51

Det lyder da ikke godt, at din hund er så bange for at komme til dyrlægen, enten har den selv oplevet noget ubehageligt, eller kan lugte angsten fra andre dyr...

Snak med dyrlægen om det, du kan af ham fået noget sløvende - noget håndkøbsmedicin - der ikke er så skrapt at hunden falder helt i søvn, for så kan du jo ikke få den med hjem lige med det samme, så du kan få den undersøgt.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 30-08-07 12:59

Ja, hun er en speciel hund. Og der hvor det er lidt sensitiv, fx øre og øjne, er hun meget på vagt over når en fremmed kommer for tæt på. Og ja, der er vistnok mange lugte hos dyrlægen, som hun bliver urolig af.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-08-07 14:15

Hvikle slags hund er det?... Kunne det tænkes, at det er en hund der engang har fået kuperet sine ører, siden den er så sensitiv over sine ører???

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-08-07 15:24

Når du ikke vil til dyrlægen, så kan du da prøve med viskøse øjendråber, det er en kunstig tåre- det hjælper på øjentørhed, også hos mennesker. De er isotoniske, i modsætning til destilleret vand.
Isotoni betyder samme saltindhold som alle kropsvæsker, ( 0,9%)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-07 16:02

Det lyder som en blanding mellem en labrador og en hønsehund...

Når der er så store problemer hos dyrlægen, så var det måske en ide at invitere dyrlægen hjem?
Det er jo mere trygt.

Og måske skal I skifte dyrlæge med det samme. Helst til en kvindelig en af slagsen.

Ring og snak med kvindelige dyrlæger i omegnen. Det behøver såmænd ikke at være så forfærdelig dyrt at få lidt hjemmebehandling hvis man er lidt flexibel med hensyn til tidspunktet..

Jeg synes det er rigtig synd og uholdbart, at en 12-årig hund ikke kan få dyrlægebehandling når der er behov for det...

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 30-08-07 17:09

Min 7 årig cairn har samme problem og vi har været til dyrlæge hvor vi fik Fucithalmic 1% til at smøre/dryppe øjenene med. Det hjælper også men når jeg stopper med det, løber øjnene igen. Du kunne jo prøve at købe disse øjendråber, måske hjælper det din hund.

snusi

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-08-07 17:21

Jeg sidder og tænker på hvordan din samvittighed har det over, at din hund måske har smerter eller irreterende svien og kløe i øjenene.

Du har valgte et ansvar da du anskaffede en hund.

Skræk eller ej, der er blevet foreslået at dyrlægen kan komme til jer. Der er blevet forslået beroligende piller, brug dog et af de forslag og se og få den stakkels hund undersøgt.

Jeg sidder og tænker på hvor irreterende det er de få gange jeg har høfeber, tænker på at din hund måske har det sådan hele tiden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-07 18:21

Der er også det, at en 12-årig stor hund sandsynligvis vil have brug for dyrlæge jævnlig i dens sidste år. --At få undersøgt øjne eller ører er alligevel en forholdsvis u-traumatisk oplevelse, hvis dyrlægen har en lille smule hundepsykologisk sans.

Når de så har hilst på hinanden under hjemlige former, så er det slet ikke sikkert, at et klinikbesøg ved en alvorligere sygdom vil være så slemt..

snusi, Fucithalmic er vist på recept...... En dyrlæge med respekt for sig selv og sin patient udskriver forhåbentlig ikke medicin uden at se hunden først...

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 30-08-07 18:39

Hunden er en Bearded Collie. Jeg fik hende som voksen, da hun har været frem og tilbage nogle steder, udsat for mishandling og isolation- boede i en stald. Familien ville ikke hav hende inde fordi hun holder sig helst i møblerne. Hun blev syg, men ingen lagde mærke til det. Til sidste måtte hun opereres, flere detaljer kender jeg ikke. Beardies pels er lang, og ting klæber sig til den, så hendes familien har nok viste meget vred når hun kom ind med mudder, mm.

Sjovt, der blev nævnte labrador-hønsehund. Vores andre 2 hunde er netop denne blanding. Begge tæver, den én på 12 år, den anden på næsten 2½ år. Ingen problemer med dem, mht at komme til forskellige kropsdele, dyrlægen og den slags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-07 18:53

Jeg har lige været i gemmerne for at finde det naturpræparat som jeg fik udleveret til hunden nytårsaften, men jeg må have smidt det ud så jeg kan ikke hjælpe dig med navnet på det

Men hvis du ikke kan få dyrlægen ud, så ring og få oplyst navnet, køb nogle piller, og opsøg en ny dyrlæge, så hunden ikke genkender klinikken, og håb så på, at der ikke er angst ugte fra andre hunde.

Du bliver nød til at få en proff. til at tilse hunden, så du ikke risikerer følgesygdomme til løbeøjnene, og lad os så x fingre for at besøget går så godt, at den ikke bliver ved med at være bange for dyrlægerne

Pøj pøj

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-07 20:55

høhø, jeg troede bare, det var den gamle hønsehundsblanding, den var gal med..
Hende har du nævnt før..
Ingen mystik..

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 31-08-07 10:30

Brug det gamle husråd -som alle i Pakistan anvender hvor øjensygdommene er værst i hele verden.

Vask øjnene med kold camilletea - og smøær dem derefter med almindelig fed fløde. Efter et par dage er din hunds øjne klare og fine - gentag denne kur med mellemrum efter det behov du selv finder ud af.

Held og lykke - vores gamle ruhåprstæve har vi et godt resultat med - men du kan også købe DYRE øjendråber hos dyrlægen - der virker næsten lige så godt. Dog vil ældrew hunde ligesom mennesker ofte have såkaldte "våde" øjne.

Per

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 01-09-07 17:58

Det var pudsigt, Birgitta, at du kunne huske mit problem med den anden hund - hønsehund/labrador miks - det er forholdsvis længe siden. Det går faktisk bedre med hende. Hun holder sig mest på vores egne områder, hvor der er en masse at undersøge og plads til at løbe rundt.

Mht den Beardie med løbende øjne...jeg har prøvet de sløvende piller for at få hende til hundeklipperen nogle gange. Jeg kan ikke lide at bruge den metode med mindre det er meget nødvendigt. Det virker meget ekstrem, at se sin hund helt død i flere timer....hvis jeg ikke giver hende piller nok, virker de kun meget kort tid, og hun kan stadig være vrissen/truende, selvom hun står svagt på benene.....Men nu kan hun jo godt kom til klipperen uden de piller....så det er fremskridt.

Tak for alle forslagene. Jeg har købte noget distilleret vand og er begyndte at bruge det med gode resultat. Jeg har også tænkte mig at prøve med camille te og fløde.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-07 18:21

creamcheese, -der ER ikke noget mystik. Jeg kan gå ind i din profil og kikke på hvad du har lavet af spørgsmål før, og på hvilke af andre brugeres spørgsmål du har haft indlæg i.

Fordi jeg lige netop husker ret DÅRLIGT, så gør jeg tit det når jeg vil besvare et spørgsmål.

Men det er godt, at destilleret vand virker. Hvis det er sådan en hel liter, du har købt, så skal du tænke på, at det kun har en vis holdbarhed, -i hvert fald til at vaske øjne med.
Øjendråber bør ikke bruges mere end 4 uger efter at emballagen er åbnet..

Du kan også købe isotonisk saltvand på apoteket. Det er vistnok i små pakninger, så vandet ikke bliver forurenet ved brug. Det er destilleret vand tilsat salt, så det har samme sammensætning som naturlig tårevæske.

Angående beroligende medicin, så er der rigtig mange hunde, der har glæde af Bach's stressdråber. Min tidligere hund kom næsten over sin nytårsskræk ved at blive behandlet et par måneder med de dråber.

En anden mulighed kunne være at prøve med "DAP", som er en dims med beroligende feromoner..

http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm?id=417&sprog=1&item=yes

--fuldstændig uskadelig.

Det er altså synd at vente med at løse problemet til der er noget rigtig meget galt.....
OGSÅ synd for jer, der skal af sted med en måske meget syg hund til den tid..

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 02-09-07 11:41

Tak for svaret Birgitta.
Jeg var fascineret af produktet DAP, som du nævnte, for jeg har aldrig hørt om noget lignende. Jeg har nu kigget på nettet omkring det emne fra flere kilder- meget interessant. Din tip om at destilleret vand må ikke blive for gammel var også god....jeg havde nok ikke tænkte på det. Dine kommentarer var hjælpsomme uden den mindste snert af "løftede pejefinger", en holdning som som skinner igennem fra visse af de andre respons. Iøvrigt, vidste jeg ikke at man kunne gå ind og kigge på andres tidligere indlæg, mm på kandu. I sommer tiden har jeg faktisk slet ikke været på kandu, men det er meget sjovt at udvide hvad man kan, på kandu.dk. Nu har jeg prøvet at kigge på dig og din profil. Det gør det mere personligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-09-07 14:17

KORS!!! Hvor har du lært meget af denne tråd .
Så synes jeg næsten, jeg har fortjent pointsene. Men tak for accepten af mit svar alligevel.

At du synes, at folk har "løftede pegefingre" er bare fordi vi allesammen er virkelig engagerede i hunde. Vi har allesammen erfaringer fra adskillige hunde som har betydet en masse for os.
Du må bare hive det ud, du kan bruge, og så se lidt stort på resten.

Angående den natur-medicin som Nordsted1 nævner, så kan det være "Bach's Rescue Medicine", -eller på dansk "Bach's Nødhjælpsdråber"
http://www.helseriet.dk/shop/blomstermedicin-28c1.html

--Det samme som jeg brugte til min tidligere hund, Ramses II, mod nytårsskræk.