/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ukrudtsdug
Fra : creamcheese
Vist : 4075 gange
100 point
Dato : 30-08-07 11:33

Kan man bruge ukrudtsdug til at rydde høj ukrudt her i efteråret, ved at sprede det ud og trykke ukrudtet ned, så at man senere kan plante træer, stauder mm. Evt. tilføje nye jord ovenpå til at så frø i?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-07 11:36

Du slår det ukrudt ihjel der er fremme, men alle de frø de har smidt og andre frø i jorden vil spire igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 11:37

Jahhh..

Hvis du hæver grunden ½ meter går det nok....

Ellers er løsningen "for billig" - du må igang med havefræseren......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-07 11:47

For 6 år siden købte vi noget sort plastic hvor der på den ene side var vævet kokos på.

Vi havde i grove træk fjernet al ukruddet før vi lagde det på og pløkket det fast. Det har nu ligget på i alle de år uden der er kommet ukrudt frem, men det dø'r ikke bare sådan lige i løbet af en enkelt vinter, så derfor hvis du ønsker at undgå det store arbejde med at fjerne ukruddet først, skal det ligge på i meget lang tid, jeg kan ikke svarer dig på hvor lang tid.

Vi har efterfølgende fået fortalt at alm. sorte sække skulle kunne bruges i stedet for det dyre med kokos på, men hvis du vælger denne løsning, må du altså ikke komme jord på plasticken,imens du bekæmper ukruddet under, da der så vil gro ukrudt på jorden og rødderne vil gå igennem plasticket og ødelægge det

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 12:01

En kraftig plastik presenning vil være bedre men den skal så bruges i vækst sæsonen.

Læg den ud og når alt under den er visnet væk så fjern den og vent til at frøene i jorden er spiret igen læg den over igen og afvent igen gentag processen indtil alle ukrudtsfrø har været spiret og er visnet væk.

Hvis du bare lægger en dug eller en presenning og lader den ligge så er der en masse frø der bare bliver i jorden og afventer gunstige forhold. Mange olieholdige frø kan ligge i jorden i over 5 år og stadig bevare spire evnen.

VH

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-07 12:24

Ukrudtsdugen virker ved at udelukke al lys gennem vækstsæsonen. Derved dræbes al rodukrudt, det tåler ikke, at det ikke ser dagens lys i en søson. Frøukrudt vil for en stor del være spiredygtigt når du fjerner dugen igen

Kommentar
Fra : me67

Dato : 30-08-07 12:31
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 12:45

Pas lige på med roundup - der kan være en lokalplan der forbyder det.....

Kommentar
Fra : me67

Dato : 30-08-07 12:52

Citat
der kan være en lokalplan der forbyder det.....

Tvivler.....

http://roundup.dk/hvad-er-roundup
Citat
og miljømyndighederne finder ikke at Roundup udgør nogen trussel mod grundvandet.

I de 30 år Roundup har været på det danske marked, er der aldrig nogen offentlig boring, der er blevet lukket på grund af Roundup.

Så refi - giv mig lige et link til en lokalplan der forbyder brugen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 13:21

Roundup virker kun mod det der er i vækst og altså ikke mod de frø der ligger gemt.

Sprøjtegift kan forbydes i vandindvindingsområder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 13:38

http://www.herning.dk/HerningGamle/vavide.nsf/d6a105fb7b155e164125667c003a594f/25a50d8239eac9ffc1256fcb0037a405?OpenDocument

Muligt det kun blev ved forslaget.....

Men i bl.a. Ålborg Kommene er det forbudt på kommunens egne arealer.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 13:40
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-07 14:55

fidusen med at kvæle med sort plastic, åbne for lyset og lokke frøene ud af hiet og så kvæle dem, er smart

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-08-07 15:43

@pbp_et Rigtig god til at få ram på skvalderkålen og kvikgræsset og virker ekstra godt hvis man supplere med en let omgang kultivering efter hvergang plastik en har været på

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-07 16:20

det kedelige er bare, at det tar et halvt års tid i hver omgang.
Et tip, jeg har læst i økologisk køkkenhave (en bog) går ud på at lægge halmballer ud et års tid eller to.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-08-07 16:35

Jeg ved ikke med de halmballer. Jo hvis de ligger helt tæt, så der ingen lys kommer til , så virker de da. Men skal de rådne, så må du tilføre lidt kvælstofgødning - Jeg tror næsten, at jeg hellere vil have skvalderkål i haven end halm!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-07 16:39

en biologisk nedbrydelig måde er vanding med spredebom af lige dele eddikesyre og vand. Et råd fra Perstorps Fabriker i Skåne. Planterne blir meget medgørlige af det, og efter første regnvejr kan man så eller plante igen. Fidusen er at holde jorden dækket. Den hader at være nøgen, så hvis du ikke dækker den, gør den selv!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-07 16:42

fidusen med halmen er, at den stjæler nitratet fra det, der vil vokse op ellers. Og når halmen er ved at være udtjent, blir den spist nedefra af regnorme, og alle gødningsstofferne returnerer til jorden.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 30-08-07 20:10

Helt enig med Thomas Haugaard. Har også brugt sort plastik med godt resultat. Hvis du skal bruge et stort stykke kan du købe det på en korn og foderstof. Med venlig hilsen Annette

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 02-09-07 10:54

Tak for svaret valde..Jeg kunne godt li' at svaret er kort og i klart. Jeg har en masse brændenælder, som er rodukrudt, så der er håb - synes jeg - for at jeg kan dække det snart UDEN det store arbejde det er at fjerne eller klippe det ned først, med god resultat. De andre respons til sporgsmålet var også hjælpsomme, og nu ved jeg mere end før. Jeg har tjekket Roundups link men ....gider ikke bruge Roundup hvis jeg kan undgå det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-09-07 12:46

ja selv tak