/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO piver lidt
Fra : Spotbot
Vist : 1021 gange
100 point
Dato : 28-08-07 19:39

Efter at jeg fjernede den lille ring/skive i variatoren på min nye scooter, er den begyndt at pive lidt imellem ca. 45 til 57 km/t derefter piver den ikke mere. Den kørte 45km/t inden skiven blev fjernet.

1. Hvad skyldes denne lyd? Er det bare fordi at rullerne kan rulle længere ud?

2. Hørte af en at en scooter muligvis skulle dyses op når skiven blev fjernet, men det passer da vel ikke? Vel.

P'S det er en Black Magic og fart målingerne er ikke IRL

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-08-07 19:49

PIVER ??, sikkert bare fordi rullerne/ variator ikke er vandt til
det sidste HAK / KM, eller den står og tænker på MERE:::?
Trækker den HELT igennem, eller er der ''pause''
i optrækket.
På min var det næsten som en FLØJTEN, og det gik IKKE VÆK.
Men det er en ANDEN SAG...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-07 20:11

På en del scooterknallerter ligger en tynd skive om krumtapakselen, mellem variatoren og motorhuset, for at variatoren ikke skal gnave sig ind i aluminiummet. Den må ikke fjernes og den har ikke noget med hastigheden at gøre. Hvis den fjernes, såå piver det lidt.

Hørte af en at en scooter muligvis skulle dyses op når skiven blev fjernet, men det passer da vel ikke? Vel.
Jo, da knallerten skal trække topfart, skal benzinblandingen være lidt federe, så dysen bør være ca 10 numre størrer. (Sørg også for et rent luftfilter)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-08-07 20:51

Disken.. Ja det er nærmest som en piven, ja der er en lille pause ved ca 40 km/t hvor den falder lidt i omdrejninger og holder så omdrejningerne selvom den når topfart. Ja en fløjten kan vi godt kaldet det .

Palle.. Skiven sad under drivremmen, og den har forbedret topfarten fra 45km/t, til ja over 70km/t (70 ned af bakke). Og omdrejninger/minut for motor er faldet helt vildt i forhold til da skiven sad i.

Okay, (troede) godt nok kun det havde noget med udstødning, cylinder/stempel/topstykke, kaburator og luftfilter at gøre. Kan det så godt være derfor den køre dårligere når den er kold, og optrækket ikke lige er det vildeste?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-08-07 22:34

P'S så har den kørt dårligere kold lige fra den dag jeg købte den, og optrækket har været det samme

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-07 23:45

Ja, selvfølgelig sad skiven under drivremmen, men det er jo en tyk ca. 1 cm skive, den jeg taler om, er tynd og sidder længere inde, men om den er taget ud ved et uheld, kan jeg jo ikke vide.
Men når den går dårlig kold, tyder på den skal have størrer dyse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 29-08-07 08:43

Jamen resten derinde har jeg slet ikke haft ude, kun indtil drivremmen, og ikke længere

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 29-08-07 13:40

Så må jeg lige få dyset den op, bare mærkeligt at den altid har været sådan, de burde da have indstillet den perfekt fra fabrikken. Men sådan er det jo bare

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-07 16:15

Hvis du ikke har haft den inderste del af variatoren ude, ja så kan den tynde skive jo ikke mangle, så må det jo være noget andet der piver.
Rullerne kan da godt støje lidt, og bør også skiftes en gang imellem, da de slides flade. Og så kan du jo lige så godt vælge nogle lidt lettere, for at få mere skub i maskinen fra start.
(de burde da have indstillet den perfekt fra fabrikken.) Ja, men de vidste jo ikke du ville lave den ulovlig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 29-08-07 21:58

Jamen er den ikke oprindelig født uden skive ?

Ja det er vidst 7,5 grams der er standard, og ja den er også lidt sløv i starten så et gram mindre burde hjælpe :)

Okay men det er da heldigt at den ikke har taget skade af de 50km jeg har kørt uden at dyse op så.
Eller ved jo ikke om den har været for varm, men den har i hvertfald ikke sat sig

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 02-09-07 12:40

Tak for svaret pallebhansen.