/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Formodning: Ældre SIM bruger meget strøm
Fra : LLM
Vist : 679 gange
90 point
Dato : 31-01-03 02:24

Hvad er fakt om lidt ældre SIM kort. Snyder udbyderne kunderne med SIM kort af lidt ældre dato (5 volt), som tapper belaster batterierne og dermed afkorter taletid og stand by tider, hvilket i sidste ende korter batteriets levetid? Der må findes data på SIMs strøm forbrug.
Mvh LLM

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 31-01-03 07:49

Der findes al den data om sim-kort som du kan ønske - og mere til. Sim-kort er lavet efter helt fastsatte normer (ETSI) og du kan finde det hele her: http://portal.etsi.org/Portal_Common/home.asp - og det er en ordentlig mundfuld.
Gå ind under ETSI Standards>>Publications Download og søg efter "sim"

Jeg vil ikke give dig ret i at udbydere spekulerer i batteri-levetid ved at tilbyde 5 volts sim-kort.

Mvh

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 31-01-03 12:39

Jeg er ikke ekspert i mobil telefoner (det er min søn!), efter 12 år med udvikling her og i udlandet.
Jeg har haft 3 telefoner med samme sim og vi har tidligere talt om det der stand by m.v. og forklaringen har udelukket været at det drejer sig om TELEFONEN! Som jo er udviklet med kæmpeskridt de senere år... selv for de billigere udgaver.
Nu er han (min søn) jo en ret travl mand, men jeg vil da prøve at komme med en udtalelse fra ham, så der kan komme lidt fats på bordet.
PS.: Det drejer sig slet ikke om points, men talen har aldrig været inde på sim kort og når nu emnet er bragt op er jeg selv blevet nysgerrig

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 31-01-03 13:13

OK jeg talte lige med ham og selv om det de seneste år er "Bluetoot" der er hans område var udtalelsen at komponenterne i telefonen er afstemt 3.3 eller 4,? men diff. vil en bruger ikke kunne registrere m.h.t stand by eller samtale tid.
Min første telefon var en Erikson til kr. 3700,00 ca. 2 år senere kunne man købe en telefon til langt under det halve med mere end den dobbelte stand by tid, det må vist kaldes udvikling...

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 01-02-03 00:04

Hvad nytter det at man købe en telefon til langt under det halve med mere end den dobbelte stand by tid, hvis man ikke får det optimale ud af denne tekniske udvikling____Pga. af teleselskaberne skal af med gamle (måske grådigere) SIM end sidste nye generation, først.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-02-03 00:54

1) Det var altså samme sim kort der blev flyttet over (for mit vedkommende).
2) Jeg tror nogen har bildt dig noget på "ærmet" m.h.t. de sim kort
3) Han er civilingeniør (udviklingsafdelingen) indenfor området i 12 år og aldrig hørt
om det "problem", men afviste det som usandsynligt. Et simkort kunne lige loade
telefonbog m.v. ind. (lidt forskel), men bruge mere strøm? Så ville det være helt
laaangt ude i marginalerne...
Hører du andet skal jeg nok kalde ham et skvaderhoved, det var ikke et problem han ville bruge mere tid på.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 01-02-03 16:02

Så snak med dit teleselskab om hvad de kan tilbyde af sim-kort, men på mig virker dine spørgsmål mere som paranoia og indbildt spekulation end noget der kan konstateres seriøst.
Det er jo heller ikke volt der er afgørende, men forbrug mA (miliampere) på kortet - og det er også fastsat efter ETSI-normerne.

Ellers må det jo være din telefon der ikke opfylder standby/samtaletider - men det synes jeg ikke du nævner noget om.

Mvh

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 01-02-03 17:11

Jeg må gøre opmærksom på at det er et åbent spørgsmål til afklaring af om der er forskel på SIM korts forbrug, som ganske korrekt anføres af "kanjegik" i mA (miliampere).---------- (Mine telefoner kommer ikke sagen ved).--------"Lille mig" Prøv bare at tage at tage dig en snak med teleselskaberne og se hvad du får ud af det, men husk lige de er først og fremmest sælgere. De gå højest op i virker telefonen eller virker den ikke.

Kommentar
Fra : annvad

Dato : 03-02-03 15:25

Jeg har lige købt en ny mobiltelefon, med større run på batteriet (fordi der er farver på), og fik at vide af producenten at det blev forværret at mit gamle SIM kort. Jeg troede ærlig talt ikke på historien, men ringede alligevel til min udbyder (TDC), som sagde at det meget let kunne være tilfældet. Jeg fik et nyt tilsendt - uden beregning, til min store forbavselse! - og det nye kort holder batteriet i live næsten dobbelt så længe.

Så jeg vil vove at påstå at det gør en forskel. Hvorfor? Det aner jeg ikke.

mvh
Anne

Accepteret svar
Fra : smorum

Modtaget 90 point
Dato : 04-02-03 13:02

svaret er vel her:
"Three volt/five volt SIM card
Your SIM card can be either of the older standard five volt or the new three volt type. Three volt SIM cards use less power from the phone and increase standby time. Three volt cards also support clock stop mode, have the potential for more GSM phase 2 services and can store more information." fra http://www.cellularworld.ie/wafflebuster/stu.html

så jo ... det har en effekt at benytte 3 volts kort i forhold til længere standby/taletid, da batteriet vil holde længere.

Hvis det er præcise fakta omkring du ønsker findes disse formodentlig hos de forskellige producenter... så er det bare lige at finde ud af om din tele-udbyder benytter Gemplus, XponCard eller en af de andre producenter og så afsøge deres hjemmesider for information om netop det kort du har i din telefon. Dog gætter jeg på at det kan være temmelig svært for dig at finde de specifikke data ....

/Smorum