/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Reparation af buler i tank
Fra : RichardStrand
Vist : 6381 gange
100 point
Dato : 28-08-07 13:58

Findes der noget værktøj som kan rette store bløde buler ud i en benzintank, eller skal den spartles med et eller andet specielt middel, og så males over ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 14:01

Den kan sikkert rettes med trykluft.....

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 28-08-07 14:03

Nej - har prøvet. Den siger godt nok lyde som om der sker noget, men bulerne bliver der. Jeg er også bange for, at den kan revne hvis jeg giver den for meget tryk.

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 28-08-07 14:07

....pas på med trykluft....det kan bringe tanken HELT ud af facon!!
Der er kommet nogle firmaer som er specialister i at rette buler ud (på biler) uden af de skal lakkes bagefter. Her et af dem: http://www.buleteknik.dk/

MVH
Lars

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 14:10

Nu kunne det jo være omvendt tryk - så den "suger" bulen ud.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 14:10

Eller "trækker" den ud.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-08-07 17:13

Har du prøvet når du har trykluft på, at banke forsigtigt omkring ved bulen, med en gummihammer ?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 29-08-07 07:07

Jeg har rettet en bule ud med trykluft.
Men vær`forsigtig - hele tanken kan give sig.
nilsg

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 29-08-07 08:02

Hejsa

Jeg har igennem tiden malet en del motorcykler,

Det afænger selvfølgelig af hvor stor den bule er, men normalt plejer jeg at spartle dem ud hvis de ikke er for store.

Andet alternativ er at finde en anden tank, det med trykluft kan gå, men ikke altid heldigt på en tank Hvis ikke den pobber ud ret hurtigt, kan du nemt regne med alligevel skal ud og finde en anden, da den kan blive total deform pga trykket.

jojoee

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 29-08-07 08:30

Hej til alle der har gidet svare - tak for det.

Jeg har som sagt forsøgt med lufttryk, men jeg tør ikke da jeg klart fornemmede at der skete noget andet end at bulerne forsvandt. Er dog ikke blevet utæt.
Jeg har også talt med de der "buleudretterfolk" - enten gider de ikke eller de har for travlt. Desuden synes jeg nok de forlanger meget høje priser. Generelt siger de at det koster 50% af hvad det koster at få rettet en bule ud på traditionel vis hos en pladesmed.

Som jo joee skriver, - finde en anden tank. Det bliver svært. Den MC er aldrig blevet importeret til DK før jeg tog den hjem fra Tyskland. - den er fra 1985 og har kørt i Italien det meste af sit liv. (Cagiva/Ducati Alazzurra 350 cc med Ducati Pantah motor) se den her:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16499
Jeg har i sommer været i Italien og naturligvis spurgt hos en Cagiva forhandler om reservedele. Han vær nær død af grin. I Italien samler man ikke på gammel l..., ja det var næsten hans ord. (jeg tror han griner endnu)
Nå, men inden historien bliver for lang, så skal jeg nok bare finde ud af hvordan man spartler en bule ud? - jeg har alligevel planer om at hele motorcyklen skal en tur til maler her til vinter for at få en ny farve og så skal den have en generel omgang renovering med diverse nye sliddele osv.
Tak igen for alle svarene.
vh
Richard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 08:48

Vis tanken skal males om,så kan du forsigtigt slibe lidt maling af i bule området og svejes et par nitter på og
så med gaflen på f.eks en hammer elle andet(vis du forstår hvad jeg mener) så slå(små stød) forsigtige op mod hovede af nitten,fra tanken og ud af,det har lykkedes mig et par gange(eller et par søm som er slebet flade ved spidsen)skær dem af igen et par mm over tanken og slib
stederne igen så de er i plan med tanken.
Men det kommer selvføgeligt an på bulernes udformning,
noglle buler kan også rettes med sugekop,størrer, ikke
så dybe.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 08:51

lidt rodet

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 29-08-07 08:54

Hej Manse9933
Hvad mener du - hvad er rodet? Kom med et konstuktivt svar i stedet for kommentarer der ikke kan bruges til noget.
vh
Richard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 08:55

det jeg skrev ovenover,for hulen da.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 08:58

Og jeg har rettet buler ude på mc tanke på den måde.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 29-08-07 09:00

Undskyld manse, jeg så ikke det var dig der gav 2 kommentarer. TAK TAK for det så. Dejligt med gode råd.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 09:02

Så er vi gode venner igen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-08-07 09:08

svejse

Kommentar
Fra : Ernst_himself

Dato : 05-09-07 09:31

Da jeg havde en bule i tanken, smuttede jeg lige ned forbi den lokale mc-pusher han har sådan en pose han propper i tanken og sætter lidt luft på og vupti bulen er væk :)

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 05-09-07 09:36

Hej Ernst

Det lyder fantastisk - hvor bor din MC-pusher? Måske er han specialist. Jeg har spurgt hos min lokale, men han har selvfølgelig kun en løsning. Køb en ny tank! - så ham har jeg droppet.