/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke formatere min pc.
Fra : thedeuce
Vist : 600 gange
85 point
Dato : 28-08-07 13:56

jeg vil gerne formatere min pc og geninstallere XP. Jeg har fået en ældre udgave af XP og den vil min pc ikke installere. Jeg prøver så at formatere ,men det vil den heller ikke. siger bare at formatering ikke kan udføres. Jeg højreklikker på enheden i denne computer og klikker så på formater ? Er der aandre mulighedder.

Thedeuce

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 13:59

First boot i bios skal stå til cdrom, du sætter xpèn i drevet starter, trykker på en tast for, at starte cdrom, i det første billede trykker du enter, derefter på F8, så trykker du esc og L for det drev, du vil have slettet, derefter formateres automatisk.
Det hele er lettere, hvis du udfører det fra den version, du vil have indstalleret.

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 14:40

Hej peet49.
Det virker ikke ? Jeg kommer til menuen hvor jeg kan vælge fejlsikret tilstand, men så stopper festen også. jeg kan ikke engang bruge piletasterne til at vælge fejlsikret tilstand. Du skriver at jeg så skal trykke på esc og så l. Der sker ingenting. Når jeg åbner cd én og vil installere fra den, siger den er det er en ældre udgave end den jeg har og så kommer jeg heller ikke videre der. Det er en XP professional jeg kører med nu og en home jeg vil installere ?

thedeuce

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 14:43

CDèn skal være i drevet, når du starter, eller du gør det fra windows som en ren indstallation.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 14:44

Betingelsen er, at din xp er bootbar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 14:50

Citat
Når jeg åbner cd én og vil installere fra den

Du skal IKKE åbne noget - den skal selv starte.....

Gå i bios og ændre din bootrækkefølge så CDrom er først - læg cden i og genstart komputeren.....

Muligt den kommer med en advarsel at det er en ældre version men det blæser du på og kører videre....

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 14:51

Hej peet49.
Bootbar ? Hvordan ser jeg det ? Kan man ikke altid formatere sin pc.

thedeuce

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 14:58

Bootbar vil sige, at systemet kan starte på cdèn, når first boot i bios står til cdrom. Du kan altid formatere via indstallationen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 15:03

ALLE originale MScder er bootbare.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 15:05

Citat
Jeg har fået en ældre udgave af XP

Hvis det er en eller anden kopi du har downloadet eller fået - er det absolut IKKE sikkert den er bootbar.....

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 16:55

Det r en hjemmebrændt cd, men er det ikke mulugt at formatere alligevel ? Når jeg åbner cdén står der installation, men så er det den siger at det er en ældre version end den jeg har og jeg kan ikke komme videre. Kan man ikke slette den jeg har ?

thedeuce

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 16:58

Du kan starte en indstallation fra windows; men kun en ren indstallation.

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 16:59

Hvad vil det sige en ren installation ?

thedeuce

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 16:59

Så skal du først lave en opstartdiskette med det system du har nu.....

Muligt den kan starte CDen....

Som det er nu kan du IKKE formatere - du kan jo ikke save den gren over du sidder på og i øjeblikket er det styresystemet på din harddisk der får Cden til at køre - derfor kan du ikke formatere....

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 17:11

Det lyder alså flot det i skriver og jeg er med på det meste, men puha det er svært det her. Det med opstarst diskette har jeg hørt før. Kan man bede om lidt vejledning. Tak

thedeuce

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-07 17:26

Hvorfor vil du overhovedet formatere din pc

det kan kun gå galt med den pcviden du tilsyneladende har.....

Du må have en kammerat eller lign. der kan kan hjælpe dig på vej.....

Det vil være komplet umuligt at give dig et komplet kursus her.....

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 17:46

Ro på. Jeg ved lidt, men troede det var ligetil. min pc laver mærkelige ting. bla. kan jeg ikke installere en program til mit nye camera. Den er langsom og når jeg kører et system tjek, fortæller den at der er over 1000 fejl den ikke kan rette. Skal nok få en ven til at vejlede mig, men det ville da være rart om dette forum kunne assistere. Jeg kan som sagt godt åbne cdén ,men så er det den ikke vil videre.

thedeuce

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-08-07 17:51

Tjek din harddisk for klosterfejl, det kan også være en defekt ramblok.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 85 point
Dato : 28-08-07 17:53

Du kan IKKE bruge den CD til noget....

Det skal være en originalCD - du må da have en til det system der er på nu.....

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 28-08-07 18:00

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 29-08-07 18:38

Citat
Du kan IKKE bruge den CD til noget....

Det skal være en originalCD - du må da have en til det system der er på nu.....

Sludder og vrøvl,gu skal det da ej være en orginal cd,jeg har flere cd`er med pirat-windowsxp(har også en orginal)og jeg har aldrig haft problemer med at installer piratudgaven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-07 19:05

Næh....

Men så har du noget andet at starte på

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 29-08-07 23:59

Rigtig,men de pirat-cd jeg har af windowsxp er fra den orginale xp,fordi så behøver jeg ikke at bruge den orginale når jeg skal bruge den(er fri for ridser og sådan noget)man skal bare vide hvordan man kopier den rigtig,så den kan bruges

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 07:57

Citat
man skal bare vide hvordan man kopier den rigtig,så den kan bruges

Nemlig....