/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Stationær til Bærbar
Fra : Merling
Vist : 296 gange
50 point
Dato : 31-01-03 00:39

Hej Alle
Hvordan får man lagt windows på en bærbar pc som ikke har noget cd-rom drev ? der er ikke noget andet operativsystem på i forvejen ??

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 31-01-03 00:54

Er der diskettedrev i ???

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 31-01-03 01:04

Undskyld!

Hvis der ikke er noget operativsystem i forvejen - hvordan skal Merling så få overført noget som helst?
Selvom der er netkort, hvordan skal han så få indlæst protokol uden noget operativsystem?

Back to reality! Merling. Hvad er der af drev i din bærbare? Hvilken bærbar taler vi om? Er du 100% sikker på der ikke er en "pre-load", så maskinen som minimum kan startes?

Glæder mig til, at høre nærmere.

/MVH Smitty

PS: Afvis lige det "Formodede svar" for det er ikke helt godt nok til din situation

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 31-01-03 01:09

Hvis du har diskettedrev i computeren, så laver du en unattended installation http://www.hytekcomputer.com/Articles/XPInstall/1.shtml

Hvis du ikke har et diskettedrev, kan du bruge remote installation service (RIS) men det kræver dog du har et PXE netkort http://support.microsoft.com/?kbid=300483

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 31-01-03 01:42

Hmm.. eller meget bedre: køb for pokker et extern cd-rom drev. Du kan få en lynene hurtig en med brænder, i bilka, for 1500,- men et normalt drev får du for det halve :D

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-01-03 13:00

>>Smitty, med fastlynx kan der faktisk oprettes forbindelse uden OS.
læs mere her http://www.computertimes.com/mar02edchoicefastlynx3.htm

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 31-01-03 16:48

Ikke at der skal laves "mudderkastning" ud af det, men; på ovenstående link fra "DK" kan jeg desværre ikke se noget om, at FastLynx kan starte på en maskine uden OS.

Der står der kan startes på en DOS diskette ( hvilket sjovt nok også er et OS ).

En hel del nyere maskiner er ikke født med 3.5" diskettestation; da netop brug af disketter er stærkt aftagende. Derfor! Tilbage til sagens kerne. Hvis der hverken er CD eller diskette med; så kan der ikke startes - men mindre man har netkort med BootProm, som kan starte PCen og herefter hente system informationer fra en "server".
Præcis som angivet af "Uffe29" - via PXE funktionalitet.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Merling

Dato : 31-01-03 23:09

Tak for alle svar, jeg er dog ikke blevet klogere . det er en Compaq Amada 4120 fra 1997. og der er diskette-drev i + netværkskort, jeg har forsøgt lidt med fastlynx, men den skal man jo købe er der et gratis prog man kan bruge ??
Hvad er OS ?? Jeg er ikke super nørd skal siges

Kommentar
Fra : Merling

Dato : 31-01-03 23:22

Glemte lige 120Mhz 1.0 Gb.HD

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-03 00:08

Det kræver lidt læsning http://www.hytekcomputer.com/Articles/XPInstall/1.shtml men på side 3 i guiden står der:
Distribution Folder - Select “No” because we will be installing from a CD.

Her vælger du bare yes istedet for. Den vil så lægge alle filer der skal bruges under installationen i en mappe på netværket.

Det er ikke så svært, og guiden er fuld af billeder, det er bare at printe dem, og komme igang

Når du er færdig, starter du computeren med disketten i, og det hele vil foregå uden du skal indtaste koder osv. faktisk skidesmart

Kommentar
Fra : Merling

Dato : 01-02-03 03:51

Hej uffe joda bortset fra at netværket ikke kører heller ? jeg har prøvet det af !! Jeg vil faktisk også hellere have win 98 på :o/ skal man prøve med et nul modem i stedet ??

Godkendelse af svar
Fra : Merling

Dato : 05-02-03 22:12

Tak for svaret Uffe29. Med en kammerats hjælp lykkedes det sku

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 22:22

Rart at høre, og tak for tilbagemeldingen