/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
objektiv test.
Fra : casper0606
Vist : 1069 gange
320 point
Dato : 27-08-07 16:53

nu må jeg endelig købe mig et nyt kamera, og jeg savler over alle de lækre canon objektiver, men hvor finder jeg nogle pålidelige test af de lækre rør.... det må gerne være en side der henvender sig til proffesionelle....

er der nogle der har erfaringer med sigma vidvinkel zoom, den skal bruges til et fullframe kamera...

Casper.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-07 16:58

Det er ikke alle "rør" som passer til alle Canon.................... så kig lige efter.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-08-07 17:15

Prøv siden http://www.fotokritik.dk det er brugere der vurderer eget udstyr og andres billeder.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 27-08-07 19:06

Hej casper 0606
Her er tests af en del " rør"
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
mvh mcloud

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-08-07 19:20

Jeg kan tilslutte mig fotokritik som et godt, seriøst forum. Generelt vil jeg sige at alle Canons dyre L-serie optikker er ALLE pengene værd. Både med hensyn til billedkvalitet, hastighed og holdbarhed. Og når det er full-frame vi taler om har du jo brugt penge på huset, så vil det være synd at spare på objektiverne.
Sigma laver nogle rimerlige optikker, men heller ikke mere. Billedkvaliteten er nogenlunde, men autofokus præcision og hastighed lader meget tilbage at ønske. (siger en der bruger "de rødrandede hver dag, og derfor er godt vandt). Men man får hvad man betaler for!
Hvis det er specialoptikker vi taler om har Canon også nogle gode bud udenfor L-serien. F. eks de to shift-optikker og i særdeleshed deres 100mm macro 2,8 USM. Den er til at betale og tegner perfekt. Og på et full-framehus er det den perfekt til portrætter og lign.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-08-07 19:22

Forresten. Når det er full-frame vi snakker om, går jeg ud fra at det er 5D du er ude efter? Den findes som kit med 24-105mm 4 L IS. Det er et perfekt makkerpar. Husk at købe batterigreb til kamerahuset, så ergomomien bliver god.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 27-08-07 19:41

ja det er en rigtig god side mclaud, men desværre bliver deres super test ikke udført med et fullframe kamera.

Jeg er på udkig efter en vidvinkel zoom, måske 17-55 2,8 men det er jo ikke fair at teste den med en forlængelsesfaktor på ca 1,5... men siden er god, det virker som meget seriøse tests...

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 27-08-07 19:47

Ja jeg har kigget på sættet, men før har jeg haft en 24-85 og det er egentlig sjældendt at den lange brændvidde er blevet brugt, så jeg sidder og bliver lun på 17-55, men det er jo ikke L, og testen fra photozone ser jo ikke just lovende ud hvis man har full frame...

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 27-08-07 20:08

de burde egentlig bare lave den fra 20mm til 55mm, ville det være sindsygt at forestille sig 17-55mm med en telekonverter...

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-08-07 20:23

Ja. Skrupragende. Telekonverters tage altid kvalitet. Men hvad med 17-40mm 4 L. Den bruger jeg selv. (Dog med forlængelsesfaktor på 1,3) og den er GOD! I det daglige er manglen fra 40-55 ikke noget problem, men der kommer forlængelsesfaktoren.
Har du virkelig brug for ultravidvinkel i det daglige? 17mm på en full-frame er meget vidvinklet.
Hvad med 24-70 2,8L. Det er et af de bedste glas der kan købes for penge i øjeblikket.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 27-08-07 20:28

http://www.dpreview.com/
er nok det bedste og mest seriøse bud.
wibbi

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 27-08-07 20:32

Hvorfor ikke købe en 17-40mm fra canon. Det er et L-objektiv og jeg bruger det selv sammen med mit 5D kamera - og er godt tilfreds.
wibbi

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 27-08-07 21:07

nu kan jeg godt se at nu bliver jeg besværlig, dpreview er også et rigtig godt site, men der er da ikke objektiv test, de går mest op i huset....

Den der blænde 4,0 skræmmer mig lidt, ikke så meget på grund af lystyrken, det er bare meget rart at få en rigtig uskarp baggrund..... på den anden side har man jo fotoshop... jeg kan godt se at 17-40mm må være en perfekt løsning hvis der kommer forlængelse på, men det får jeg jo ikke....
og jo 17 er for vildt, men jeg ville da ikke have noget imod at kunne gå ned til 20 mm....

Det er jo det de skulle lave en 20mm-55mm 2,8....

Er der ikke nogen der lige kan lave sår'n en til mig....

Jeg lader spørgsmålet ligge til imorgen, det har været super med lidt indspark...rock on....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-07 21:12

Dybdeskarphed ved bl. 4 er jo afhængig af afstanden, så med tele har du en meget lille dybdeskarphed.
En mellemring kunne måske klare din baggrundsuskarphed.
Hvis jeg har forstået det rigtigt.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 27-08-07 21:22

Citat
jeg kan godt se at 17-40mm må være en perfekt løsning hvis der kommer forlængelse på, men det får jeg jo ikke....
og jo 17 er for vildt, men jeg ville da ikke have noget imod at kunne gå ned til 20 mm....

Nu forstår jeg ikke hvad du mener....
Var det ikke en vidvinkel du ønskede? Og man kan ikke få det hele i et objektiv, hvis man vel at mærke vil have det i en ordentlig kvalitet. Du kan jo altid købe et 50mm objektiv, det koster ikke alverden.
wibbi

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-08-07 21:37

Eller gå planken ud: 28-300mm 3,5-5,6L KUN kr. 14995,00 PLUS moms.
Men den er sød. Og vejer kun 1670 gram. MÅ eje den til at fotografrer ræs...

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 28-08-07 14:53

det jeg kunne tænke mig at se.... var en test af 17-55mm på et fullframe kamera...

Den der kan skaffe dette er manden i skysovs..

Casper

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 28-08-07 15:31

Den side jeg kaster mig voer når jeg skal læse lidt om objektiver er >>
http://www.fredmiranda.com/reviews/index.php

Mvh.
d.Buus

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 320 point
Dato : 28-08-07 15:33

Nu er jeg lige i tvivl. 17-55, er det Sigmaen? Canon har en 18-55; men det er en EF-S, altså KUN til APS-C formatet (forlængelse 1,6x).

Så Hvis det er Canon der tænkes på kan jeg godt forstå at den der skaffer en test af noget der ikke kan lade sig gøre er "dagens mand i skysovs".

Men hvis det slet ikke var det vi talte om...... Nårh ja. Så er gamle Fotowig bare en uvidende ignorant.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 28-08-07 15:38

Må lige forklare min aversion mod uoriginale optikker i almindelighed, og Sigma i særdeleshed.
Jeg har i mange år (alle mine analogfotodage) haft Nikon. Og sværget til faste berædvidder.
Så fik jeg en opgave med at lave reportage fra alle Miss Danmark Shows i et par år. Jeg måtte hurtigt indse at zoom var et must, men pengepungen var slatten, så jeg røg for første gang i mit lange liv på en uoriginal (Sigma) optik.
Hvor fedt var det at stå som den officielle fotograf, blandt en hel del perssefolk, da den forreste halvdel af det )=/()&%%# Sigma(/=&&%¤ FALDT AF???

At jeg så skiftede til XCanon da jeg gik digital, er en anden og langt mindre underholdende historie.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 28-08-07 15:39

Forresten:
Kære Casper, du er velkommen til at læse ovenstående indlæg som en generel test af Sigma. Det ville glæde mig usigeligt; men er nok ikke helt retfærdigt.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 28-08-07 15:55

ja, var det ikke fuji der engang markedsførte deres tiltkamera med at det så stort og dyrt ud.... man kan jo ikke komme uden om at det er en del af det....

pointene skal uddeles og alle har været super hjælpsomme, jeg tror det ender med en 24-70 mm 2,8 selvfølgelig et L objektiv (jeg er blevet belært af alle dem jeg opfatter som folk der har styr på optik)... og så må det supleres med en 17-40 f4,0 også en L-satan, når der der bliver råd til nyt igen...

man skal jo heller ikke gøre noget halvt.... og hvorfor købe et objektiv til 5000 når man kan få et til 10000...

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 28-08-07 15:56

Tak for svaret fotowig.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 28-08-07 15:59

Hmm. Har jeg nu været manipulerende ígen! Din fototaske kommer mistænkeligt til at ligne min, hvad indholdet angår.
Tak for pointsene.