/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udlejning
#NavnPoint
Nordsted1 1650
dova 1256
alka 730
refi 720
RyeJensen 670
ans 667
CLAN 500
qfha 495
Ysseven 480
10  katekismus 460
Bytteret, udlejers indsigelse
Fra : Kortoververden
Vist : 891 gange
300 point
Dato : 26-08-07 23:27

Ifølge lejeloven kan udlejer modsætte sig bytte såfremt:

a) udlejer har sin bopæl i ejendommen, og denne omfatter færre end 7 lejligheder,

b) den fraflyttede lejer ikke har beboet lejligheden i 3 år,

c) lejligheden ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum, eller

d) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende bytte.

Men hvad er rimelig grund???

 
 
Kommentar
Fra : blank


Dato : 26-08-07 23:33

Citat
Men hvad er rimelig grund???

penge under bordet.
trekantsbytning
mistanke om at omgå de skrevne regler.

Men har endnu ikke hørt om at administrator har brugt denne regel.

Kommentar
Fra : blank


Dato : 26-08-07 23:35

ups, det kan også være at udlejer ikke ønsker denne nye lejer, såfremt denne er "kendt" af udlejer som skyldner eller ballademager.

Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 26-08-07 23:36

Sagen er at jeg bor i en lille familie ejet ejendom, som helst selv vil bestemme hvem der bebor deres lejemål.

Da jeg eksempelvis stod foran en midlertidig forflytnint til en ande ndel af landet i en periode fik jeg at vide fra administrator at "Det der med fremleje, det bruger vi ikke her"

Nu står jeg så for at kunne bytte min lejlighed med en anden men vil gerne såvidt muligt imødese eventuelle indvendinger fra udlejer

Kommentar
Fra : blank


Dato : 26-08-07 23:49

tja nogle udlejer tror at de ikke er omfattet af lejeloven bare fordi at de udlejer privat.

Har du en lejekontrakt på lejeforholdet? Du har selv fanget reglerne og så er det bare at ansøge udlejer skriftligt og afvente svar (skriftligt).

Hvis der i lejekontrakten utrykkeligt står at der hverken kan fremlejes/foregå bytning står du ikke så godt, men er det en almindelig standard lejekontakt er det lejeloven der gælder.

Har du ikke indgået en lejekontrakt er det lejelovens bestemmelser der gælder.

Falder svaret ikke positivt til din fordel, kan/skal du nok hente hjælp.
Evt. her http://www.llo.dk/ med mindre at du selv vil klage til beboerklagenævnet i din kommune.

Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 27-08-07 00:16

Der er ingen tvivl om at lejekontrakt og formalia i øvrigt er i orden, og som sådan er der ikke nogle umiddelbare hindringer, jeg er bare i tvivl om hvad der kan angives som rimelig grund

Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-08-07 08:37

Citat
Men hvad er rimelig grund


Ja, den er svær, for det er et af de punkter i en lov , hvor der ikke fremgår nogen klare retningslinier.

Altså forstået på den måde, at du ikke kender resultatet før: du vil bytte lejlighed, udlejer gør indsigelser og nægter at acceptere bytning,, der rejses en sag fordi du mener at bytningen er i henhold til loven, udlejer skal redegøre for grunden til indsigelserne , retten tolker og bestemmer hvad der er "rimelig grund".


Og der er "Det bruger vi ikke her" altså ikke rimelig grund

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-08-07 10:08

Men tro mig....

I den sidste ende er det udlejer der bestemmer HVEM der får lejligheden....

Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 27-08-07 13:43

Er der nogen der kender til konkrete eksempler på "rimelige grunde" der har ført til at udlejer har haft held til at modsætte sig bytte?

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-08-07 13:59

Masser - dog ikke på tryk.....

Du kan gøre det så surt for den "nye/fremtidige" lejer at de SLET IKKE vil bytte...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard


Dato : 27-08-07 15:32

Udlejer kan ikke forbyde fremleje hvis det ellers er en normal standard lejekontrakt.
Byttelejlighed derimod er der massere af muligheder for legalt at spænde ben for og afhænger reelt af udlejers velvilje.

Hvis det går i hårdknude så henvend dig i LLO de er billige at være medlem hos og er yderst kopmpetente.

VH

Kommentar
Fra : blank


Dato : 27-08-07 20:02

Der er vel ikke meget andet at gøre end at ansøge (skriftligt) udlejer om tilladelse til at bytte. Såfremt du får afslag og dette skal du bede om skriftligt - ja så tager vi den herfra.

Spring ud i det... - Så må vi se om vi kandu'er har den ekspertise der skal til for at hjælpe

Kommentar
Fra : Kortoververden


Dato : 28-08-07 07:10

Jeg prøver igen.

Jeg kender de nødvendige skridt og er i stand til at få masser af assistance såfremt det bliver nødvendigt at få juridisk bistand.

Det jeg leder efter er eksempler på "rimelig grund" der har ført til at udlejer har haft hheld til at modsætte sig bytte.


refi:
Citat
Masser - dog ikke på tryk.....


Hvad betyder det?? Hvis der er faldet dom i en sag findes den jo på tryk?

Det er jo ikke rockermetoder vi er ude i

Thomas.Hauggard:
Citat
Byttelejlighed derimod er der massere af muligheder for legalt at spænde ben for og afhænger reelt af udlejers velvilje.


Faktisk ikke, der findes ifølge lejeloven kun de muligheder som er skitseret i spørgsmålet, og da ejendommmen indeholder 16 lejemål, hvoraf ingen er beboet af ejer, jeg har haft lejligheden i 4 år og den fremtidige beboelse af lejligheden vil udgøre 1 person i en 2-værelses lejlighed, så er der kun punkt d tilbage


Kommentar
Fra : refi


Dato : 28-08-07 09:56

Citat
Hvad betyder det?? Hvis der er faldet dom i en sag findes den jo på tryk?


Det er jo netop det jeg pointerer......

Den nye lejer vil da slet ikke bo i en ejendom hvor vedkommende IKKE er velset....

Der er uanede muligheder for udlejer for at "forhindre" en sådan gennemførelse....

Det er ikke loven jeg snakker om....
Det hjælper ikke meget at have loven på din side hvis du ikke kan holde ud at være der.....


Kommentar
Fra : blank


Dato : 28-08-07 21:31

På vegne Dova:

Citat
Ja, den er svær, for det er et af de punkter i en lov , hvor der ikke fremgår nogen klare retningslinier.

Altså forstået på den måde, at du ikke kender resultatet før: du vil bytte lejlighed, udlejer gør indsigelser og nægter at acceptere bytning,, der rejses en sag fordi du mener at bytningen er i henhold til loven, udlejer skal redegøre for grunden til indsigelserne , retten tolker og bestemmer hvad der er "rimelig grund".


Mig bekendt er der ikke faldet dom i "rimelig grund"

Det er derfor at jeg siger at du bare må ansøge om tilladelse og får du afslag:
Citat
Jeg kender de nødvendige skridt og er i stand til at få masser af assistance såfremt det bliver nødvendigt at få juridisk bistand.


Held og lykke

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177419
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407871
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste