/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
HJÆÆÆÆLLLLPPPP HURTIGT!!!!
Fra : kiul
Vist : 583 gange
200 point
Dato : 26-08-07 21:54

Hej!!

Jeg ønsker at få oplyst hvor i købeloven / regler fra forbrugerstyrrelsen der står at en telefon skal ombyttes på salgsstedet, og ikke hos producenten!..

Snakkede med en fra forbrugerklagenævnet, som sagde at det skulle være sådan, men glemte at spørge i hvilken regl/§ jeg fandt det!!!!

Håber på et hurtigt svar!

Kim Ulfkjær

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 22:09

Du skal ALTID bytte en vare der hvor den er købt.....

Du har jo ikke købt den at producenten.....

Så hvor det står er vel underordnet - eller mener du også mælken skal byttes på nærmeste gård....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 22:12

Citat
HJÆÆÆÆLLLLPPPP HURTIGT!!!!

Og en sådan overskrift er ret intetsigende.....

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-08-07 22:14

Refi->
Sorry med min overskrift... men er i panik:D

jeg er nød til at have nogle §'er at gå ud fra. Ellers er teleselskabet 3 ikke til at hugge og stikke i!

De kræver desuden at telefonen først bliver sendt til analyse for at finde ud af om den skal byttes eller repereres for 3gang!

//Kim

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 22:17

Det har stadig INTET med producenten at gøre...

Det er en sag mellem dig og sælger.... (telebutik eller hvor du nu har købt den)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 22:18

Citat
ønsker at få oplyst hvor i købeloven / regler fra forbrugerstyrrelsen der står at en telefon skal ombyttes på salgsstedet, og ikke hos producenten!..

Snakkede med en fra forbrugerklagenævnet, som sagde at det skulle være sådan, men glemte at spørge i hvilken regl/§ jeg fandt det!!!!

Håber på et hurtigt svar!

Nu fremgår det jo ikke af dit spørgsmål hvorfor du vil have telefonen ombyttet.

Ring du til forbrugerklagenævnet i morgen og få oplyst hvilken paragraf de henviser til.

Men hvorfor vil du have din telefon byttet ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 22:19

Sorry, jeg havde ikke set de sidste indlæg.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 26-08-07 22:22

HEJ kIUL

Se købelovens §78, stk 4

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

mvh
franksp

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-08-07 22:29

Jeg vil have den ombyttet fordi den går i "sort" under samtaler, ved standby, og ved alm. brug...
Den har været til rep. 2 gange (sidste gang tog det 5 uger). (Forbrygerstyrrelsen siger det må tage MAX. 2, og at hvis samme fejl er der efter 2. rep. skal telefonen byttes).

Tak for din henvisning!,
og selvom jeg er 100% klar over det med at den skal byttes i butikken så er det jo et teleselskab, og de skal have det sort på hvidt.. Desværre står der ikke i din henvisning direkte at det er butikken og ikke producenten der skal ombytte!
Men for at fremhæve det ved jeg selv udemærket hvad de skal og ikke skal, mangler bare parpiret på det! Men vil tage en udskrift af §78 stk 4 med til butikken

//Kim

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-08-07 22:35

Citat
Ellers er teleselskabet 3 ikke til at hugge og stikke i!

De er uduelige!! Jeg vil aldrig anbefale dem, mange problemer...

Citat
Det er en sag mellem dig og sælger.... (telebutik eller hvor du nu har købt den)

Jaa, eller service værkstedet
Det kommer faktisk mere an på hvordan producenten har bestemt at proceduren foregår.
De er jo i deres gode ret til at undersøge om det rent faktisk er en felj der er forårsaget af brugeren. Det er jo ikke forhndlerens skyld at produkterne går i stykker, det KAN jo være en bruger fejl, det er jo ikke altid at det er produktet der er født med fejl
Selv om der da tit er oprindelige fejl i de skide telefoner

- Anden

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-08-07 22:39

Citat
Jaa, eller service værkstedet
Det kommer faktisk mere an på hvordan producenten har bestemt at proceduren foregår.
De er jo i deres gode ret til at undersøge om det rent faktisk er en felj der er forårsaget af brugeren. Det er jo ikke forhndlerens skyld at produkterne går i stykker, det KAN jo være en bruger fejl, det er jo ikke altid at det er produktet der er født med fejl
Selv om der da tit er oprindelige fejl i de skide telefoner

- Anden

De har godkendt fejlen som værkstedsfejl 2 gange og repereret den begge gange. Det er bevis nok for at telefonen er istykker under garantien skulle jeg mene...
Og kan desuden vise ham i butikken hvad telefonen gør, da den gør det konstant

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-08-07 22:53

Hvorfor leverandøren og ikke producenten?

Købeloven pålægger din leverandør nogle pligter, bl.a. at udbedre mangler. Disse pligter kan leverandøren ikke løbe fra (men han kan være god eller dårlig til at opfylde sine pligter).

Producenten er slet ikke 'part' i sagen. Nogle produkter lader sig slet ikke identificere m.h.t. producent.
Når det er sagt, så skal det også nævnes at mange producenter desuagtet vælger at tilbyde slutbrugeren (dig) en form for garanti. Du vil altså ofte kunne vælge mellem producentens frivillige garanti og forhandlerens lovbundne mangeludbedring.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-08-07 23:03

Nu arbejder jeg jo selv på et service værksted, dog ikke med telefoner, men elværktøj. Både privat og erhverv.. Så jeg ved hvordan det bør fungerer

Hvis maskinen ikke kommer ind til os, så vi kan se om det er en garanti berettiget fejl, så dækker producenten ikke noget, det er forhandleren ikke interesseret i.. Forhandleren er jo ikke forpligtiget til at ombytte en telefon, eller andet, uden at vide OM det er en garanti berettiget fejl, så derfor ind til værksted

- Anden

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-08-07 23:34

Der står ikke noget sted i købeloven at du har krav på at få telefonen ombyttet efter to reperationsforsøg (eller 9 for den sgas skyld) det vil altid bero på en vurdering fra producentens side som tager i betragtning hvordan fejlen bedst og nemmest kan afhjælpes.

Det er sandt at visse instanser anbefaler at eksempelvis mobiltelefoner ombyttes efter to forsøg, men det er uden hjemmel i gældende lov

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-08-07 23:37

Citat
Hvornår kan sælger afvise købers krav om enten afhjælpning eller ombytning?

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-08-07 23:39

Det står ikke i købeloven, men anbefales / pålægges af forbrugerstyrrelsen.
Jeg er i tvivl om hvorvidt deres ord er lov, men kan i så fald det ikke er, se nytten af at køre en klagesag hos dem!

Jeg vil nu tage op til min 3 butik, og snakke med dem!
Jeg håber de er blevet mere fornuftige siden sidst, men ellers må jeg jo gå den MEGET tunge vej og køre en klagesag!

//Kim

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-08-07 23:44

Citat
Der står ikke noget sted i købeloven at du har krav på at få telefonen ombyttet efter to reperationsforsøg (eller 9 for den sgas skyld) det vil altid bero på en vurdering fra producentens side som tager i betragtning hvordan fejlen bedst og nemmest kan afhjælpes.

Det er sandt at visse instanser anbefaler at eksempelvis mobiltelefoner ombyttes efter to forsøg, men det er uden hjemmel i gældende lov

Helt enig!

Det er træls at telefonen er i stykker IGEN, så forstår godt at du er sur, det ville jeg og andre sgu også være!! Men en ting er købeloven, noget andet er hvordan det foregår i virkeligheden..

- Anden

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 27-08-07 00:12

Oki! Takker jer alle sammen for svarene!.. Har et sidste spørgsmål!

HVAD SKAL JEG SIGE/GØRE HOS 3 IMORGEN?
Hvad skal jeg stille af krav og betingelser?

//Kim

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-08-07 00:25

Det er ikke 100% sikkert med den fejlbeskrivelse om fejlen er opstået i terminalen med tilhørende software, eller om fejlen er i 3's software, det sidste er meget sandsynligt, og så er det klart at fejlen ikke bliver udbedret fordi:

En telefon rammer service værkstedet som opdaterer software og sender den tilbage til 3 som derefter lægger deres software tilbage i terminalen før de udleverer den til dig.

På den måde kan producenten reparere telefonen alt det de vil, den bliver ødelagt igen inden du får den tilbage og fejlen ligger dermed hos 3... Det ville i øvrigt ikke være første gang

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-08-07 04:42

BYT DIN TLF: med refi´s PRÆMIE

Så er du___ SHU HELT PÅ DEN

bly damer/ batteri ??? virker efter antal ÅR__ODER
Forgyftningen_ALTSÅ

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-08-07 05:38

Ja sådan går det mange gange når man ikke handler i en ordentlig telebutik eller med et ordentlig firma.
Det kan koste meget arbejde, sved m.m., når man forsøger at spare penge i første omgang.
Nå ja, det har du måske lært af denne handel.

En varer skal aldrig byttes direkte hos producenten, som du har fået svar på.

Tager du også til Brazilien for at bytte en pose dårlige kaffebønner?

hawaii7

Kommentar
Fra : me67

Dato : 27-08-07 09:29

Hej "kiul"

Har i ikke en Telekæde butik i nærheden af hvor du bor.
Link til butikker: http://www.nokia.dk/shop/retailer/index.php?go=1&city=&company=Telek%E6den
Hvis dette er tilfældet ville jeg gå ind til dem og bede den om at
fjerne 3-mobils software i din mobil og ligge den software på
som telefonen er født med.
Jeg har gjort ovenstående og er sluppet af med alle mine problemer. (Nokia 6280+6288)

Ovenstående bliver gjort kvit og frit så længe der er kvittering og garanti på mobilen endnu.

Venligst ME67