/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kraftig tyk Kalk belægning
Fra : supertorsdag
Vist : 8454 gange
100 point
Dato : 26-08-07 21:44

Har en kraftig tyk kalk belægning i et toilet.....
Hvordan kan man fjerne denne ..
Har forsøgt med almindelig standard kalk fjerner der kan købes normalt i super marked...
Der skal nok skrapere sager til ?? Eller findes der en anden måde
Gode råd og Tips søges..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-08-07 21:50

Saltsyre ............................ og meget kraftig udluftning.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-08-07 21:52

citron syre kan gøre trikket.. jeg plejer at tømme toilettet ved at smide en spand vand i, så er der ikke så meget tilbage i vandlåsen, og så hælder jeg en ordentlig slat i. På med gummi handskerne og så skrupper jeg lidt.. lader det side og virke i ½ time og så en tur igen med svampen.. det plejer at virke her.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 26-08-07 22:31

Køb noget Cillit Bang. Tøm toilette for vand, læg toiletpapir (bedre tykt køkkenrulle) der hvor kalken sidder, sprøjt Cilli Bang på, så papiret er gennemvædet. Lad det disse natten over, og skrub så med en nylonskuresvamp dagen efter. Hvis det hele går af, så gentag operationen natten efter. Slut så af med at hælde meget varmt vand i kummen. Kom derefter opvaskemiddel, ca. 1 dl. i (pulver). Så får du igen en ren toiletkumme

mvh
franksp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-07 22:33

Køb et nyt toielet, det koster 1000kr, og rensemidlerne koster 300kr

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-08-07 22:58

Det fås endda billigere for et nyt ellers køb et pænt brugt Det er skide godt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-07 23:31

det der med toiletpapir eller køkkenrulle og så alm. eddike eller eddikesyre 1 del plus 4 dele vand. Lad sidde natten over.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-07 00:15

hvis det er tyk kalkbelægning så skal du altså ikke fortynde eddikesyren - den koster en tier i supermarkedet og er det eneste rigtige mod kalk.
Hvis man vil være miljøvenlig så kan eddike bruges, men alle kalkfjerningsmidler og stort set uvirksomme.
Hvis det skal virke med papir (som gør at eddikesyren ikke bare løber af) så skal du virkelig gennemvæde det.

Hvis du ikke får det hele af i første omgang, så er det på den igen - intet er mere effektivt end eddikesyre.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-08-07 07:26

Alle syreholdige midler mod kalk bør undgås,
brug for alt i verden ikke saltsyre, så står du først med et ødelagt toilet,
har selv gjort erfaringen for flere år siden, købte et nyt,
det er det billigste i længden.

Silvan sælger ofte meget billige toiletter til under en tudse.

tadeo

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-08-07 07:34

da kalk er base er man nødt til at bruge syre for at neutralisere denne.
Som sagt er eddikesyre den mest mest effektive. Jeg bruger aldrig at lade den sidde natten over (det ødelægger metal - fx afløb i vask, hvis det sidder for længe), det går som regel af i løbet af 10 min.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-08-07 08:15

Det ved jeg udmærket, det ændrer ikke på det jeg har skrevet.

tadeo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 08:18

eddikesyre mod kalk SKAL fortyndes uanset prisen og jomfruane. Det virker meget hurtigere fortyndet 1 + 3 eller 1 + 4.
Og toiletkummer er for det meste lavet af glaseret porcelæn, som ikke angribes af fortyndede syrer

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-08-07 08:33

Læsernes kommentarer til dette råd:

Saltsyre ødelægger porcelænet i kummen, så det fremover vil blive meget sværre at rengøre.

NEJ!!! det kan absolut ikke anbefales. Det er noget giftigt stads og kræver beskyttelsesværn. Når saltsyre kommer i forbindelse med vand, danner det dampe, og er meget skadelig ved indånding. Det er svært at lufte ud, da de fleste baderum kun har en luftkanal. Der er selvfølgelig undtagelser i diverse husstande. Men generelt skal man undgå saltsyre til toiletter. For din egen skyld og for miljøets.

Det er ikke et godt råd! Og det kan ikke anbefales.Det er skadeligt for både helbred og miljø. Meningen med denne side er forhåbentlig at videregive viden, baseret på personlige erfaringer. Et andet produkt som er mere venligt er husholdningseddike. Er kalkbelægningen meget kraftig, må man gentage behandlingen flere gange. mvh - en rengøringsassistent

Dette er skrevet af der ved noget om rengøring af toiletter.

tadeo

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-07 11:05

"tadeo" - så må jeg da bøje mig for en "ekspert"
Måske skulle du også fortæle at man kan bruge edikesyre 32 %

Ps. Jeg har da gennem tiden renset flere toiletter ved at dyppe dem i Saltsyre og de blev flotte og glatte så de stadig var rengøringsvenlige.

Dette er bare skrevet af en uden særlig baggrund.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 12:08

Og undgå for alt i Verden skurepulver. Det ridser glasuren og gør, at den bliver næsten umulig at holde ren i fremtiden.
Jeg ER blevet skilt fra hende der brugte skurepulver

Kommentar
Fra : supertorsdag

Dato : 27-08-07 13:13

Nå, nu er der investeret i en flaske EDDIKE SYRE 32% ,
og venter nu på at mørkets time kommer..
Planen er som følgende
1) Vil støde noget af vandet ud ....
2) Hælde ca halvdelen af flasken i
3) Jævnligt observere om der sker noget..

Spændende at se hvad der sker ???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-07 14:50

Man kan altså få sådan noget lidt tyktflydende kalkfjerner på en mørkegrøn flaske... kikker lige....

Det hedder: "Stærk rust- og kalkfjerner" --fra Borup. Det indeholder bl.a. fosforsyre.

Når man kommer det på kalk, så bruser det kraftigt.

Jeg gør det, at jeg tager handsker på og så kommer jeg kalkfjerneren ufortyndet på en grøn rengøringssvamp. Og så skrubber jeg til kalken er væk. Hvis der er meget kalk, så må man bare bruge meget kalkfjerner og skifte svamp nogle gange...

Altså, man skal selvfølgelig skvulpe vandet ud af toilettet så godt som muligt først.

Hvis der også er kalk helt nede i røret, hvor der er vand. så må man hælde en god skvæt derned, -skrubbe med svampen, og lade det stå et stykke tid. Og derefter skrubbe igen.

Det er MEGET vigtigt, at man IKKE bruger kalkfjernere med syre sammen med klorholdige produkter..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-08-07 15:02

Du kan skrubbe lidt undervejs med toiletbørsten - det hjælper på vej.

Det lugter fælt, men jeg synes hurtigt jeg kan få luftet lugten ud.

Husk handsker - det står også på flasken.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-07 15:07

---Der SKAL altså "knofedt" til....... --selv om du ikke synes det er det lækreste og stå og gramse nede i et toilet... Nylon-rengøringssvampe er rigtig gode.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 15:13

Dog bør I være meget forsigtige med grønne skuresvampe. De ridser faktisk (prøv på en vinduesrude). Det er derfor de er så "effektive", men gør de fleste overflader ru, så de hurtigere snavser til/kalker til næste gang. Men de er smaddergode til rustfri stålvaske af den matte slags.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-08-07 15:17

den der belægning - er den nede i vandlåsen/bøjningen, eller sidder den op ad siden? Hvis det sidste er tilfældet, så gør den våd, læg et par lag papir på (toilet-/køkkenrulle-) og hæld eddikesyre på - ufortyndet. Det blander sig fint med det vand, du har vådtet med.
Og hvis du vil gemme kummen, så pas på med det slibende (grønne svampe, skurepulver)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-07 15:33

nåh, jeg har nu ingen problemer med ridsede kummer...

Men det er da ulige nemmere bare at vedligeholde wc'et med wc-rens og børste..

Når først det er groet til, så tror jeg altså, der skal skrappere midler til end toiletpapir, eddikesyre, og ventetid...

Men det er da bedst, hvis problemet kan klares på den måde.

Nu er det jo kun Supertorsdag selv, der kan se, hvor slemt det står til..
Du kan jo altid starte med de mildeste forslag og så arbejde dig hen imod svovlsyre og hammer og mejsel...

I sidste ende kan du altid falde tilbage på pallebhansens forslag...

Kommentar
Fra : supertorsdag

Dato : 27-08-07 15:41

belægningen er under vandspejlet , ikke over....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-07 15:51

Okay... men skub så meget vand som muligt ud af WC'et.. Det fungerer bedst at fjerne kalk OVER vandoverfladen...

Du kommer altså ikke uden om at skrubbe...

Både over og under vandoverfladen...

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-08-07 16:17

e.c. det er ikke skrevet af, men set på en site, da der er nævnt eddikesyre 32% og meget andet,
behøver jeg jo ikke gentage, man kan jo læse alle kommentererne.
Bemærk også at jeg man bør, og nævnt saltsyre som jeg anser for ødelæggende for toilettet,
har som nævnt, selv gjort den kedelige erfaring. Er ikke ekspert, man kan læse meget på nettet,
også mange dårlige råd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-07 16:56

OK -

Kommentar
Fra : SponteSua

Dato : 28-08-07 04:19

Hej jeg har haft samme problem en tid,indtil jeg prøvede "silli Bang" som fås i Fakta og andre steder.Det virker godt og man behøver ikke tømme toilettet for vand,man skal lade det sidde eller lade det stå en times tid så virker det, men ellers gentages processen. Det er sikkert det virker,mit toilet blev skinnende rent. Vandet kan lave mærker som ruststriber og de kan være svære at få væk,men ved gentagende brug af Silli Bang hjælper det.

Godkendelse af svar
Fra : supertorsdag

Dato : 01-09-07 19:37

Tak for svaret jomfruane.

virkede perfekt med en kalktykkelse på ca 8mm under vandet...
tak

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-09-07 20:50

Ja jeg har aldrig oplevet noget kalk stå imod den formel. Godt du fik det af - det var da lidt voldsomt!