/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Køb af byggegrund
Fra : nilsg
Vist : 1213 gange
500 point
Dato : 26-08-07 20:47

Jeg skal snart købe en byggegrund.
Jeg ved at en advokat kan klare handlen.
Købsprisen bliver 2-300.000.
Kan jeg og sælger selv klare handlen?
Det er selvfølgelig for at spare salær til advokaten jeg spørger. Sælger annoncerede i Den blå avis, så han er nok interesseret i at vi klarer det selv.
Er det ligesom i en Western - sælger giver mig skødet og han får pengene?
Jeg skal møde sælger på grunden om en uge.
Hvad gør vi, når vi bliver enige om prisen?
Jeg har undersøgt vedr. tilslutning af kloak, vand og El.. Og set lokalplanen for området.
Det er ikke en investering, det er et sted jeg vil bygge og bo.
nilsg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 20:54

Når du skal møde sælger om 1 uge, så tager du din advokat med.

Citat
Det er selvfølgelig for at spare salær til advokaten jeg spørger. Sælger annoncerede i Den blå avis, så han er nok interesseret i at vi klarer det selv.

Ja jeg tror på at sælger er interesseret i at I klarer det selv, men det kan komme til at koste dig dyrt.

Citat
Kan jeg og sælger selv klare handlen?

Sælger kan måske klare handelen, men jeg er ikke sikker på du kan.

Køb aldrig ejendom/byggegrund uden at have talt med en advokat først.

Det er muligt at advokaten her og nu koster penge, men de er givet godt ud.

Og så vil du handle med en, der annoncerer i Den Blå Avis (fordi du vil spare)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 20:59

Citat
Sælger annoncerede i Den blå avis
Det er ikke en investering, det er et sted jeg vil bygge og bo.

Det ENESTE du IKKE skal spare på er advokaten.....

En sådan handel er suspect allerede ved indrykning af annonce.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-07 21:09

Uha uha
Tænk hvis jorden er forurenet, du står med regningen
efter et køb.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-08-07 21:10

Du bør aldrig købe/underskrive noget i forbindelse med fast ejendom uden først at snakke med din egen advokat....... Der er kun to personer som kan skrive skøde - en advokat og dig selv.
Det bør være en ejendomsadvokat som du selv finder.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-08-07 21:10

Kode
Og så vil du handle med en, der annoncerer i Den Blå Avis (fordi du vil spare)

Ja -han har en grund jeg kan bruge.

Kode
Det ENESTE du IKKE skal spare på er advokaten.....

En sådan handel er suspect allerede ved indrykning af annonce.......

Er det suspect at annoncere i DBA?

Jeg spørger kun for at blive klogere på området.
nilsg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 21:15

Citat
Er det suspect at annoncere i DBA?

Med den slags - JA

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 21:18

Det er suspect at købe fast ejendom uden at have en advokat med på råd.

Har du selv undersøgt om "sælger" fra DBA også ejer grunden !!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 21:22

Citat
Er det suspect at annoncere i DBA?

Man kan vel ikke sige at det er suspect at annoncere i DBA, jeg tænker mere på dem, der "hopper" på sådan en annonce.

Har du på tinglysningskontoret i kommunen undersøgt hvem, der ejer grunden !!!!!

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-08-07 21:23

Kode
Har du selv undersøgt om "sælger" fra DBA også ejer grunden !!!!!!

Nej - endnu ikke.
nilsg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 21:25

Er det kontant du handler ?????+

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 510 point
Dato : 26-08-07 21:27

Annonceringen kan være lige så god som alt andet.
Men handelen skal være rigtig...........og det bliver den ikke mellem dig og en tilfældig.
En advokat behøver ikke at medvirke ved besigtigelsen - men hvis sælger vil have dig til at skrive under med det samme og ikke vil godtage at du tager salgskontrakten/forhåndsaftalen/eller hvad vedkommende kalder det, med til din advokat, så drop den handel.

Noget som straks dukker op i mit hoved:
Er det vedkommendes grund.
Har vedkommende lov til at sælge den.
Vil vedkommende have penge på forskud.
Er der specielle servitutter.
Bliver grunden snart eksproprieret til en lavere pris end købsprisen.
Hvad koster byggemodningen.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-08-07 21:36

Kode
Er det kontant du handler ?????+

Ja- men jeg har ikke tænkt mig at at betale noget, når vi står på grunden om en uge.
Det er derfor jeg spør`!
nilsg men I er flinke til at rådgive tak for det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 21:42

Du er parat til at smide 300.000 ud på en grund KONTANT.....
Du søger hjælp på Kandu for at lære at købe grund......

Du kunne måske spørge sælger hvad HAN mener er den billigste måde at gøre det på

Kan være du kan få en pejs med i købet - så kan du da om ikke andet få lidt varme ud af papirerne....

Der er KUN en vej - via ADVOKAT......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 21:47

http://www.kandu.dk/spg108777.aspx#1220684

Det var måske en ide at undersøge det !!!!!!!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-08-07 23:15

Citat
Der er kun to personer som kan skrive skøde - en advokat og dig selv

Forkert. Hvem som helst kan skrive skøde og hvem som helst kan indgive skødet til tinglysning (være anmelder). Det er dog ikke ligetil. Dels er der formkrav der skal være overholdt, og dels er der faldgruber der bør undersøges. Spørgsmålet om sælger nu også ejer grunden er ikke den alvorligste faldgrube. Byggeret og byggepligt fx er større. Men heller jeg har viden nok til at jeg kan rådgive dig om alle faldbruber.

Det lyder ikke som om du er i stand til at gennemføre handelen på egen hånd uden hjælp. se evt 'advokatforbehold http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=714

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-08-07 00:19

du skal jo havde undersøgt at der ikke er tinglyst alverdens som gør du ikke kan bygge, om der er klausuler osv. Du kan resikerer at nogen kommer og gør krav på din grund om ti år osv.

Skødet skal tinglyses.

Så NEJ lad være - specielt når det er en sælger fra dba.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-08-07 03:09

Jeg drev advokatforretning i København i mange år, er nu pensioneret. Jeg kan fortælle dig, at alle advokater får henvendelser fra folk som dig, ----- efter at skaden er sket. Der er allerede nævnt mange faldgruber, men der er flere andre, du kan komme ud for. Advokatens opgave er at beskytte køberen imod fejl og mangler, det er det, advokaten får sit salær for, og inkluderet i salæret er, at advokaten har en ansvarsforsikring. Det betyder bl. a., at hvis advokaten overser noget, og det kommer til at koste dig penge, så dækker advokatens forsikringsselskab dit tab. Så naturligvis skal du benytte advokatbistand, og husk, at det er en fordel for dig at advokaten er med fra første færd; ring til en advokat i morgen og spørg, om han vil bistå dig. Fortæl, at du skal ud at se på grunden, og spørg, om der er noget, du skal passe på eller spørge sælger om, bl. a. hvilke papirer, du skal bede sælger om. Lad være med at skrive noget under før advokaten har godkendt det. Det er bestemt ikke sikkert, at du følger disse råd, for der er mange mennesker, som er så iforhippede på at spare advokatudgifterne, at de hellere vil begå deres livs dumhed. Den kategori af klienter kender alle advokater, nogle af dem har svært ved at forstå, at der bagefter måske slet ikke er en advokat, der vil påtage sig sagen, eller er i stand til at hjælpe overhovedet. Du spørger, om det er ligesom i en western.....sælger får pengene, og du får grunden. Hmmm, tja, hvis du handler på den måde - for det kan du da godt prøve - så skal du være mere end almindelig heldig, hvis det går godt. Det eneste sikre ved den slags handel er at sælger får pengene!! Prøv at gå ind på RET & RÅDs hjemmeside i morgen, det er en stor advokatkæde, som handler et antal faste ejendomme hver eneste dag året rundt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-08-07 05:11

Jeg kan kun være enig med de andre bidrag, en advokat er en helt nødvendig udgift hvis du skal undgå at brænde fingrene/pengene, og så er advokaten også forsikret, hvis det går galt alligevel.

Men der er også stor forskel på advokaters salærer. Da vi købte en ejerlejlighed i 2004 brugte vi en advokat fra en stor kæde, i 2006 købte vi endnu en ejerlejlighed og brugte en lille boligadvokat. Lejlihederne kostede ca. det samme, udgiften til den første advokat var ca. det dobbelte, og vi følte vi fik en bedre og mere personlig betjening hos den sidste. Så jeg ved godt hvor vi skal gå hen næste gang!

Men prisen på 2-300.000 lyder helt usandsynlig lav, hvis det altså er en grund der må bygges på og den ikke ligger helt uden for lands lov og ret

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 27-08-07 05:50

Kode
Men prisen på 2-300.000 lyder helt usandsynlig lav, hvis det altså er en grund der må bygges på og den ikke ligger helt uden for lands lov og ret

Ja- det er langt ude på landet.
Og der er store udgifter til stikledninger, rydning mv..
Jeg har forstået meldingen.
Jeg allierer mig med en vinkelskriver.
nilsg

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 27-08-07 07:04

nilsg

Hvis du mener du vil bygge, skal du være helt sikker på du kan lide grundens beliggenhed, og ikke bare købe billig jord!!!! da det færdige hus næmt koster 2000000kr

Start alerede idag med, at ringe til komunens byggeteknisk afdeling, og spørg om der er vigtige ting på grunden: forurening-motorvejplaner bygge planer villaer skole, stinkende minkfarme. o.s.v.

hvis du mener det er ok, bestiller du en jordbundsanelyse ca:3000kr

hvis det er i orden, kan en advokat lave skøde for ca.3000kr

Men inden du gør det skal du jo være klar over om der er penge nok til at bygge det du ønsker!!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-08-07 08:43

Du må have en bankmand, - prøv at foreligge det hos ham.
I pengeinstitutter har de ofte den nødvendige ekspertise til at kan udføre en forretning, og ofte som en service til en god kunde.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-08-07 16:09

du bør ikke spare de få tusinde det koster at have en advokat med på råd. alternativt kan du få din bank til at hjælpe med handelen. de fleste bankrådgivere er ret velbevandrede udi ejendomshandel, men advokaten skal nok alligevel med på råd.

Godkendelse af svar
Fra : nilsg

Dato : 27-08-07 19:13

Tak for svaret e.c.
Tak for et sobert svar.
Tak for nogle relevante spørgsmål.
Nu vil jeg prøve at gøre en god handel om en uges tid.
Med en kyndig som rådgiver og skødeskriver.
nilsg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-07 21:06

Super - så kan vi sove roligt igen.