/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vinduepolering - hvad bruger
Fra : maler-fidusen
Vist : 3029 gange
50 point
Dato : 26-08-07 18:58

man? Når vinduespudseren har været her og pudset udvændigt går det stærkt og det ser så fint ud og ingen streger eller noget - når jeg så pudser- og det er om jeg bruger ajax eller en mild opløsning m. sæbe så er der striber og streger når solen står på - hvad er bedst - har hørt man kan blande noget i som gør at der ikke kommer striber??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-07 19:06

Undgå at pudse vinduer når solen skinner på dem, det er regel nummer 1, hvad du kommer i er underordnet, hvis du følger ovenstående, selv bruger jeg nogle dråber opvaskemiddel.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 26-08-07 19:44

Min pudser bruger en lille smule opvaskemiddel og et par hættefulde 3-dobbelt salmiak. Brug skraber og puds efter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 20:05

Du kan jo også læse denne "artikel" om sikker vej til blanke ruder

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11998

Men som tidligere nævnt puds aldrig vinduer, hvis solen "står på" , det giver et dårligt resultat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-07 20:26

en spand vand med en halv teske sulfo i, en svamp, en ordentlig gummiskraber og et stykke ægte vaskeskind. Og kig så efter hvordan den professionelle gør. Det er godt nok snyd, for han har øvet sig. men hvis du øver flittigt, blir du på få år lige så god.
mvh
pbp
Og det er ikke en gang ironisk ment. Ordentligt håndværk kræver øvelse. det var ikke bare for at hente øl til svendene, at folk i gamle dage stod i lære i 4 år eller mere for at lære et håndværk

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 26-08-07 20:30

Vores vinduespudser pudser jo også i solskin - han bruger aldrig vaskeskindeller svamp - kun skraberen (som self. har en blød svamp på den ene side ) vi har 16 kæmpe ruder som han pudser på under 5 min... og ingen striber!!! Det forstår jeg bare ikke - jeg bruger timer på at tage dem indvendigt og de ser så fine ud - indtil solen står på! så er der striber... og jeg puser og polerer også med skind.... så et eller andet må jeg jo gøre galt..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-07 20:33

Har du prøvet at bruge aviser til at polere med !!!

Men spørg dog vinduespudseren om et godt råd

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-07 22:41

Hej maler-fidusen

Jeg har også udvendig vinduspudser. Jeg klarer selv det indvendige. Jeg spurgte hende en dag, hvad hun bruger.
Hun bruger koldt (men bedre med varmt vand) til 5 liter vand en lille sjat (en lille teske fuld) opvaskemiddel - sulfo - (Fairy Ultra) og en sjat husholdningssprit. Hun bruger en skraber udendørs, men indendørs bruger hun en gammel forvasket bomuldsklud, eller avispapir, helst uden for meget farve.

Jeg har brugt det siden, og er meget tilfreds. Også når jeg pudser vinduer i solskin.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-08-07 07:17

Værktøjet skal naturligvis være i orden. Alle de der mere eller mindre mærkelige fiduser med svamp og skraber, du kan købe i div. supermarkeder, er som regel af tvivlsom kvalitet.
Jeg investerede i i et "rigtigt" sæt, fra et rengøringsfirma, som havde et startsæt.
1 stk. svaber (med løs "pose", som kan udskiftes)
1 stk. skraber (hvor klingen kan udskiftes)
1 L. vinduessæbe "Sønderstrup A128"
Pris Kr. 99,50
Så er værktøjet i orden.

Herefter var det "bare" at øve sig, og her passer det gamle ordsprog: øvelse, gør mester.

Det vigtigste råd, må dog være:
LØFT ALDRIG SKRABEREN FRA RUDEN !!!!!! gør du det, er det en OM'er.

God fornøjelse

MVH

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-08-07 08:33

Tak for svaret Franksp, det vil jeg prøve

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 29-08-07 08:57

Hej maler-fidusen

Det vigtiste som også er nævnt flere gange er at selvom det ser nemt ud skal det også læres at pudse vinduer og selv om det går hurtigt kan det blive pænt når man har lært det.

Hvis du pudser i solskind tører vandet hurtigt med chance for at få striber, det kan lade sig gøre men skal også læres.

Gør som viskinge siger, gå i en foretning der sælger til proffe og køb udstyret.

Jeg bruger den ukoncenctreret Vel (høj flaske) hælder lidt ud og kommer 0,5 - 1 dl. 3 db. salmiakspiritus i, sørger for at det bliver blandet sammen og kommer det i så varmt vand som muligt i en mængde alt efter hvor meget skum man vil have og hvor beskidte ruderne er.

Jeg har prøvet de proffe midler men syntes Vel gør at gummiet glider lidt bedre på ruden.

Når så du er blevet rigtig god, kan du prøve forskellige hårdheds-grader af skvisgummi for det findes der også.

Hilsen
Kim