/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Hvor mange timer?
Fra : bullettootht
Vist : 2092 gange
50 point
Dato : 26-08-07 16:38

Jeg har en bekendt, der er i lære som kok. Han knokler og knokler og har ofte 50-60 timer i ugen... Mit spørgsmål er derfor, hvor meget må en kokkeelev arbejde? Det kan vel ikke passe, mesteren bare kan koste rundt med dem? Eller...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-08-07 16:44

Spørg fagforeningen!

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 26-08-07 16:50

Det er godt du siger det valde. Det er ikke lige noget man selv tænker på.

Men jeg kunne tilføje, at nej det må en elev ikke. Men for at få de præcise arbejdstidsregler skal du nok gøre som valde skriver

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-08-07 17:02

En mester kan ikke bare g?re som han vil og slet ikke med elever. Nu skriver du ikke noget om betaling for overarbejdstimer. Normalt har en elev 37 timer om ugen og nogle steder m? en elev ikke tage overarbejde. Der kan v?re situationer hvor der er travlt, sygdom eller andre ting og s? hj?lper man, n?r mester sp?rger, men selvf?lgelig mod overtidsbetaling.. Det burde ogs? st? i hans ans?ttelseskontrakt.
Han skal ikke finde sig i at arbejde over og s? kun f? almindelig elevl?n.

Vil han have de korrekte regler for kokkeelev, skal han kontakte sin fagforening.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-08-07 17:36

han må ikke arbejde mere end 37 timer iflg. overenskomsten. men det er jo ikke sikkert mesteren har skrevet overenskomst og så er det straks lidt sværere at komme igennem med sine synspunkter. han risikerer også at miste sin læreplads, hvis mesteren er så slem som du skriver.
men det er altid bedst at gå til mesteren før man går til fagforeningen. det kan nemt opfattes som om man prøver på at snigløbe mesteren. og kan man ikke blive enige med ham må man om ad fagforeningen. men så ved mesteren også at der er et uløst problem som kommer op igen.

Kommentar
Fra : Dortekaj

Dato : 26-08-07 18:35

Så må vi bare håbe for den unge kokkeelev, at han er medlem af en fagforening - og det gælder selvfølgelig også alle de andre unge mennesker - også i andre fag - der får brug for hjælp.
Held og lykke med fremtiden for den unge mand.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 26-08-07 18:58

Jeg skal VIRKELIGT love for, at arbejdsgivere forstår at udnytte deres billige arbejdskraft................................................................................................................................!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-08-07 20:30

Man kan altså godt henvende sig og få hjælp i fagforeningen uden at være medlem:

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 26-08-07 21:55

Man skal være medlem for at reglerne fra fagforeningen gælder.. Men det skulle ikke koste særlig meget...

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 26-08-07 22:07
Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 26-08-07 22:09

En mester der behandler hans ansatte på den måde skulle lige løbe ind i den forkerte, så får han noget at se til.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-08-07 11:56

Millster det er jo slet ikkle rigtig, lærllingelover er en lov der er vetaget i folketinget, detr er ikke stillet betingelser om medlenlskab af fagforeneing. Det er ligesom arbejdsbeskyttelselloven og ferieloven,

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 27-08-07 14:20

Hmmm...

Okey, jeg snakkede vist lidt over mig, glemte helt det med lærlling....

sry

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-08-07 16:17

Der findes altså også elev/lærlingeoverenskomster. Selvom man er lærling skal man da ikke bare vende den anden kind til, men stadig stå fast på sine rettigheder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-08-07 18:31

Selvf. skal man stå fast på sine rettigheder. især når de er beskyttet af landets love + fagforenings overenskomster.