/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen hopper/rykker i gassen
Fra : Yakuzaen
Vist : 6595 gange
50 point
Dato : 25-08-07 17:51

Hej gutter. Har en kammerat hvis bil hopper i gassen eller hvad man siger.
når den holder i tomgang er der ingen problemer.. og anstrenger man sig meget for at få den til at lade være under kørsel. kan man også godt det..
Men ellers ved helt normal kørsel.både lave omdrejninger og højere, er det som om den gør det i "ryk".. Som om den hopper i gassen.både ved acceleration og deaccelleration. Specielt efter gearskift.eller når man slipper gassen helt uden koblingen er trykket ned. så hopper den også i gassen i små ryk på vej ned i omdrejninger..
Det er stort set i alle gearene.

Nogen der ved hvorfor?

Det iøvrigt en mazda 323F V6

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 25-08-07 18:05

Hejsa

Ja det kan være noget så simpelt som et benzinfilter der er fyldt med smuds og skidt i karbuatoren. Ellers kan det være motoren der skal stilles... hvis den står for lavt kan den godt hoppe lidt i motorgangen... men jeg havde engang det samme problem, skiftede benzinfilteret (nu ved jeg ikke om din bil har sådan et :) ) og så var den helt i orden igen.

Håber du finder fejlen... ellers kender jeg er mekaniker i Kbh. der sikkert godt vil give dig et gratis bud på hvad der skal laves efter en besigtigelse :)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-08-07 18:07

nu er der nok ikke lige en karburator på den mazda. men en fejl i indsprøjtningsstyringen lyder mere sansynligt.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 25-08-07 18:13

Den står ret lavt i tomgang også..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-08-07 18:20

Det var ikke mange oplysninger der var om den bil. Hvis man vidste noget om årgang, så kunne man måske gætte sig til om det var en karburatormodel, og hvis det er det, og det var en Strømberg -karburator, kunne jeg gætte på at der måske manglede olie på klokken eller der var en lille revne i gummimembranen.
Kom igen med nogen flere oplysninger.
Men hvis det er indsprøjtning, er sansynligheden nok en fejl i styringen for indsprøjtningen.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 25-08-07 18:36

Mazda 323F 2.0 V6 24V fra 1994

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-08-07 19:57

Mit gæt er at det er en katalysatormodel, og min viden er desværre begrænset der, men jeg ville selv være opmærksom på : motorstyring,- lambdasonde, - tændrør.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-08-07 20:07

Det kan være din map sensor.
alimak

Kommentar
Fra : clausgoltermann

Dato : 25-08-07 23:54

Det lyder som om du har et problem med benzin tilføjelsen.

Jeg har selv haft en Mazda 323 f 1,6 i , der sidder en lille pumpe lige ved benzin tilføjelsen i motoren. Måske er det den der sætter ud.

Det kan også være problemer med top pakningen. Tjæk dine tændrør, om de ser normale ud.

Der er en lille vejledning på ask Alex http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=491

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-08-07 00:57

har en tilsvarende af andet mærke. Nogle få gange er motorstyringen kommet ud af "trit", og så opfører den sig som din. På min løses problemet ved, når motoren er helt kold (har stået en nat), at fjerne den ene batteripol ca en halv time. Herefter genmonteres batteriet, og motoren startes uden, at røre speederen. Vognen skal herefter stå i tomgang, altså stadig uden at røre speederen, til den når driftstemperatur (køleblæseren starter, standser og starter igen). Når køleblæseren standser anden gang, standses motoren, og vognen står til den igen er HELT kold. DET ER VIGTIGT, AT MAN I DETTE FORLØB OVERHOVEDET IKKE RØRER SPEEDEREN. Sådan genfinder min sin standarsinstillingen i motorstyringen, og den kører igen normalt. Jeg tør ikke påstå, at Mazdaen også gør det, men det koster kun ca én liter benzin, så mon ikke det er forsøget værd.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 06-09-07 10:15

Det kunne godt lyde som noget motor styring, men det er en lidt mærkelig fejl.

Jeg havde mistænkt din modstand der styre gassen, men du skriver den også gør det når du slipper gassen helt ved gearskift, og så kan det jo ikke være den.

Så mit gæt vil også være motorstyringen/luftblandings boksen.

Nu er Mazda ikke de letteste at logge til at sige ngoet som helst, men ellers ville jeg høre dem om det er en kendt fejl. Det tog mig noget tid at få ud af dem at det er en kendt fejl (til 600kr) at alle mazda 323-626 fra 88-92 brænder deres tændingsmodul af efter ca 200.000km.

Det der bekymre mig mest er at det er en v6, det er nok ikke så nemt at få dele fra en autoophugger og nye mazda reservele koster mange penge