/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Cyklister!
Fra : olarsen
Vist : 1485 gange
100 point
Dato : 24-08-07 22:33

Med risiko for helbred m.m.

Jeg har i den forløbne uge 2 gange været tæt på at køre cyklister ned i fodgængerfelter, den ene gang medens jeg bakkede. Som bilist har man det objektive ansvar og må ikke påkøre andre, men en bekendt har fortalt at cyklister, som bliver kørt ned i fodgængerfelter, ikke er så fredet som jeg antog. Har dette noget på sig? (fri jagt på cyklister i fodgængerfelter )

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-08-07 22:36

Alle andre trafikanter end bilister er fredet i fodgængerfeltet, desværre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-08-07 23:10

Fredet, jo for man må jo ikke påkøre bløde trafikanter, men cyklisten overtræder færrdselsaloven ved at køre i fodgængerfelt og cyklisten har uanset om der er fodgængerfelt eller ej, den vigepligt der vil være gældende på stedet hvilket oftest vil være ubetinget vigepligt.

At bilistens forsikring oftest skal betale er så en helt anden sag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-08-07 23:11

P.S. Når du bakker er du ekstra forpligtiget og derfor vil det være en dårlig undskyldning at cyklisten ikke trak cyklen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-08-07 23:37

Bakkede i et fodgængerfelt ????

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-08-07 08:08

Det har ikke på sig.
Uanset om andre gør noget ulovligt må du stadig ikke påkører andre og slet ikke når du bakker.
Kommer der en knallert kørende på fortovet og du bakker ind i ham, får du skylden. Det gavner ikke at sige "han må ikke køre her".
Glem det om fredning og lad være med at påkøre andre, så er alle dine problemer løst.

Til thomas, hvor står det at du ikke må bakke over et fordgængerfelt??????????

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-08-07 09:34

Interessant tanke:

Påkørselsret

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-08-07 19:00

Thomas.Haugaard
Bakke i et fodgængerfelt, jo det kræver vel en forklaring. Her i byen er ca. 90% af alle trafikanter farveblinde, rød/grøn forstås. Jeg holdt som 3. bil i en venstresvingsbane og ventede på at der blev ledigt fra de modkørende, efter at lyset skiftede fortsatte de modkørende med at køre over (for rødt), hvilket resulterede i at kun de to bilister foran mig kom over. Da jeg ikke ville holde halvt ude i krydset bakkede jeg, med stor forsigtighed og kun med 1 km/t, ned bag stoplinjen. Jeg kører i en stor varevogn uden sideruder bagi, så jeg har kun spejlene at se i, med deraf dårligt sigt til siderne. Jeg synes at det er ud over alm. idioti at cykle bagom en bakkende bil, uanset hvor meget ret man har til at cykle i fodgængerfelter eller ej. Det er jo ikke mig som risikere at brække et ben, jeg kan højst få en bøde el. lign. Kvinden jeg var ved at bakke ned brokkede sig da også en hel del over at jeg ikke så mig for

vh ol

Måske de ærede seere kan gætte hvilken by jeg her taler om?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 23:18

1. Man må kun bakke hvis der er fuldt overblik bagud.
2. Der må ikke køres frem i et lysreguleret kryds hvis man ikke er sikker på at kunne kommer over på den anden side / ud af krydset ved grønt lys / pil.
3. Ingen må køres ned, uanset hvor fjollet de bærer sig ad.

4. Det er kun sporvogne som har den såkaldte påkørselsret.............men dem er der ikke flere af i den Danske trafik.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-08-07 23:37

Jeg tror lige vi nu bevæge os ud af et sidespor, jeg fraskriver mig ikke skylden, jeg ved godt at når man bakker har man altid skylden hvis man bakker ind i noget/nogen. Et er lov og jura jvf. e.c. med at køre ud i et krydt m.m. det er vi enige om at man ikke må, men så må man aldrig køre frem i et kryds før den modkørende trafik er forbi, det vil give en langsom og uhensigtsmæssig dårlig trafikafvikling, men igen lov og jura er en ting, som bruges når det er gået galt, virkeligheden en anden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-08-07 00:07

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-08-07 17:37

Så vidt jeg kan vurdere er alle svar på dette spørgsmål dumpet. Nedenstående er det rigtige svar.

Konkrete omstændigheder kan bevirke, at det at en cyklist helt uventet cykler ud i et fodgængerfelt tillægges en sådan betydning, at man slipper med en mildere straf og cyklisten, udover med en bøde, risikerer nedsat eller slet ingen erstatning for eventuelle skader, hvis han forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden, jfr. færdselslovens § 101, stk. 3.

Som bilist (kørende) har du i henhold til færdselslovens § 27, stk. 6 og 7 pligt til at om nødvendigt at standse for at lade gående passere. En cyklist, der trækker en cykel, er at betegne som gående, jfr. også færdselslovens § 11.

Så nu er der næstendømt fri jagt på cyklister i fodgængerfelter . . . man skal bare lige kunne bevise at man ikke havde en kinamands chance for at undgå en påkørsel, så måske man alligevel skulle lade cyklisten komme over.

Nu vil jeg lige evaluere svarene igen, inden jeg med rund hånd uddeler points

vh ol

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-08-07 17:49

Din manøvre med at bakke om bag stoplinien er også at betragte som uventet for cyklisten og nej der er ikke næsten dømt fri jagt på cyklister, der som bløde traffikanter er godt beskyttet af erstatnings og domspraksis.
At en cyklist der cykler ud i fodgængerfelt i den tro, at han/hun er beskyttet er så en naivitet idet en ting er lov og praksis noget helt andet de alvorlige skader vedkommende kan få.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-07 19:07

Mens vi er ved bakkeriet:
Hvor hurtig må man bakke på en motorvej.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 28-08-07 21:09

Tak for svaret e.c.
Hvor hurtigt kan man bakke!? Man må nok ikke bakke på en motorvej,

Jeg fandt e.c. svar mest interessante, nogle af de andre svar (ingen nævnt) var lidt forvrøvlede eller direkte forkerte. Men jeg har lært lidt mere om trafik og at cyklister ikke er så fredhellige som først antaget. Heldigvis

Så cyklister derude i fædrelandet PAS PÅ, jeg kører på arbejde 5 dage om ugen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-07 21:16

De gamle "ægte" folkevogne (bobler) kan køre temmelig hurtigt baglæns.
Det kan nemlig lade sig gøre at bytte om på et tandhjul i gearkassen så der er 4 gear bagud. Zoommmm.