/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Udløbsdato på farvepatron
Fra : ilgp
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 24-08-07 20:33

Hej med jer.Jeg har fået en (original) farvepatron til min printer HP PSC 750.Men udløbsdatoen er sept. 2007
Da jeg har sat en ny i for en måned siden,skal jeg først bruge den om ca. ½ år.Derfor ved jeg ikke om jeg tør bruge den til den tid.Er bange for at få ødelagt min printer hvis den bliver for gammel.
Er der nogen af jer som har et bud på hvor meget udløbsdatoen må overskrides?
Venligst ilgp

Kommentar
Fra : Copenhagener

Dato : 24-08-07 20:40

Jeg tvivler på rigtigheden af den holdbarhedsdato. De skal jo sælge nogle patroner.

Der kan ikke ske noget ved at gemme den.

Din printer vil under alle omstændigheder ikke tage skade.

Og den vil garanteret heller ikke opdage, at datoen er overskredet, og patronen ved det sikkert heller ikke!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 21:07

Farvepatronen ødelægger ikke din printer, men det kan være at farven ikke er/bliver optimal til den tid.

Kommentar
Fra : Hans_Hansen

Dato : 24-08-07 21:14

Det eneste der kan blive ødelagt er patronen, og det er tvivlsomt, at den overhovedet bliver for gammel. Jeg har selv brugt to år gamle patroner uden problemer. Men om blækket med tiden kan ændre karakter og eventuelt blive tykkere, og ikke flyde godt nok ud af de små huller i printerhovedet kan man måske ikke garantere for.
Men det er jo altsammen på patronen, så selve printeren er ikke i fare.
Nye ikke åbnede patroner er jo meget godt forseglet, og der sidder en ekstra tapeforsegling på patronen, hvor printervædsken kommer ud ved udprintning på papiret.
Jeg har lært et lille trick af et printerservice-firma:
Hvis nogle af de små huller i printerhovedet er stoppet af indtørret blæk, så skal du bare vaske hullerne i lunken sulfovand. Sørg for at alt er tørt og rent når du sætter patronen på plads i printeren.
De små kontaktflader kan du rengøre med sprit, eller allerbedst brug "kontaktspray" for bedste kontakt. Der er jo (jeg har lige talt) 52 kontaktflader på en farvepatron, og bare en misser skriver den ikke korrekt

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-07 10:13

Det er sidste salgsdato (ibrugtagningsdato), der er skrevet på den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 10:33

Ligesom med ALT ANDET der har en sidste dato er denne sat ca. 50% af hvad der er realistisk.....

Så godt som alle varer kan holde sig mindst dobbelt så længe som antallet af dage /måneder/år der er mellem de 2 datoer....

Så brug du den roligt om ½ år - den er stadig som "næsten ny"

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 05-10-07 07:56

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-10-07 08:00

Selv tak.