/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
gulvvarme
Fra : CCjunior
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 24-08-07 20:22

Jeg har en kammerat som skal have lavet et rum på ca 6kvm. jeg har anbefalet ham at få lavet gulvvarme, da det vil være en baggang hvor børnene kan gå ind om vinteren. han påstår at det vil koste 15000 at lave gulvvarmen.

Tæt derpå løber synlige rør til radiator.
Min ide er at smide et "T" stykke i og føre røret ned til jorden, igennem vægen og så har han rørføringen til fjernvarme. Men skal der så noget imellem ? tænker på om det er nok bare at sætte en termostat imellem og så trække slangen.

Et slag på tasken, hvad er der for i materialer når der skal støbes nyt gulv osv..

Junior

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 20:36

Du kan ikke/må ikke selv tilslutte noget til fjernvarmerør.

Men rør til radiatorer kan du godt tilslutte med et T og så bruge en returtemostat i den anden ende.
evt. kan stigerøret til en radiator benyttes så der er mulighed for tvangsgennemløb i gulvslangen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-08-07 20:59

i materialer kan det laves for under 1000 kr, men dertil kommer så en vvs-mand og en murer til at støbe gulv. hvis han selv kan gøre det bliver det jo en del billigere. og man kan sagtens selv lægge slanger i. der skal bare en autoriseret til at lave tilslutningen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 10:36

trimare46 - centralvarmen med radiatorer er et lukket system. Selve det lukkede system må alle arbejde på, dog skal alm. sikkerhedsregler følges. (med mindre der erlavet om i reglerne)

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 25-08-07 13:30

e.c det gælder ikke med fjernvarme
mvh jens slettegaard

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 14:10

Ok - det må jeg prøve at huske.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-08-07 15:04

Der hvor jeg kommer fra må man godt selv lave VVS arbejdet på fjernvarmen. PS. det er mig der passer varmeværket

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 16:32

lordfs1nelson - men vel kun på "brugersiden" ikke ???

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-08-07 17:08

det her er selvfølgelig på brugersiden. Jeg regner da med at det er lavet som 2 systemer så der er mulighed for at lukke af for det.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-08-07 17:23

Jo, vi snakker inde hos forbrugeren. Og ved din varmemåler skulle der gerne sidde 2 ventiler, en til fremløb og en til retur, hvis du lukker disse 2 og tager trykket af anlægget laver din gulvvarme og lukker forsigtigt op igen, er der ikke en der siger noget til det.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-08-07 17:28

Lige en sidebemærkning, nu ved jeg ikke om det er en udvidelse af varmearealet eller blot en radiator man ønsker erstattet med gulvvarme ? Hvis det er en udvidelse kan der blive noget med lidt tilslutningsafgift alt efter hvilke regler der gælder for varmeværket i området, men hvis i er tvivl så kontakt varmeværket.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-08-07 18:20

nu er det som sagt ikke hos mig selv, men jeg vil da foreslå ham det. Selve vvs arbejdet vil jeg såmænd gerne lave for ham, jeg syntes bare han skal ha en autoriseret ud og godkende det inden han støber gulv.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 19:32

Ja god idé - og husk lige at gulvvarmeslanger ikke må knækkes sammen som en vandslange, da strukturen i pexrøret kan ødelægges.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-08-07 12:07

det kan jo være der er regnet på det og at anlæget kraver en Shuntpumpe også

Kommentar
Fra : villumchristensen

Dato : 01-09-07 22:00

Husk lige at sige til din ven at han skal fylde vand i gulvvarmerørene inden han støber så de bliver liggende nede i betonen.