/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Luftgevær - 4.5? 5.5? 6.35?
Fra : Yakuzaen
Vist : 17106 gange
50 point
Dato : 23-08-07 21:52

har kigget på Luftgeværer.. og kunne godt tænke mig at skyde efter rotter som jeg har rendende på min landbrugsgrund. min søn skal også kunne bruge geværet og vil gerne have noget han kan skyde efter flasker på marken med så de vælter eller går itu.

Har kigget på:

Hatsan Model 125 Combo Kaliber : 4,5 mm
Hastighed 375 m/s

Hatsan Model 125 Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 300 m/s

Hatsan Model 125 Kaliber : 6,35 mm
Hastighed 275 m/s

---------------------------------------------

Men hvad er forskellen? gælder det om at have det hurtigste i m/s? eller den største kaliber? for at få noget der slår hårdest muligt og gerne også kunne skyde lidt langt..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-08-07 22:02

Kender en der har et gevær som er 5,5mm og kuglerne går i genom 1mm jernplade. Men jeg ved ikke hvilket mærke gevær han har.Det var næsten som at skyde med en salongrifle.
alimak

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-08-07 22:21

Hejsa!
Det var lidt af et spørgsmål og ikke nemt at svare entydigt på.
Størst kaliber med størst hastighed er selvfølgelig at foretrække, men det hænger ikke rigtig sammen.
Når vægten/kaliber øges falder hastigheden og visa-versa.
Den 4,5 mm er jo den gamle velkendte kaliber, men de fleste har for lidt anslagsenergi på lidt længere afstand.
I dit tilfælde ville jeg vælge den 5,5 mm (på grund af rotterne).
Den 6,35 mm kan det til tider være vanskeligt at få hagl til.
Nu nævner du selv Hatsan, men du kan få luftgeværer med større hastighed og bedre anslagsenergi i andre mærker, men så er prisen også derefter.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 23-08-07 22:35

hvilke kan jeg få med større i 5.5 mm??? og 6.35 evt? har du nogen links :) ? og er hatsan noget møg eller?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-08-07 22:41

Et luftgevær kan ikke skyde "lidt lang" og samtidigt have kraft og præcision men ellers så er det jo sådan at større kaliber med højest mulig hastighed er at foretrække.

Til knægten lad ham skyde efter blikdåser. Du bliver fri for glasskår og de kan bruges mange gange.

Hvad angår netop Hatsan så er det hvis jeg ikke husker meget galt et billigt tyrkisk mærke som ikke egner sig specielt til at skyde præcist med.

For bare lidt flere penge kan du få væsentligt bedre kvalitet.

VH

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 23-08-07 22:52

Diana Model 350 Magnum Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 260 m/s
Eller
Diana Model 350 Magnum Kaliber : 4,5 mm
Hastighed 360 m/s

Dianas absolutte top produkt. Geværet er med Monte Carlo skæfte, samt ventileret gummi bagkappe. Luftgeværet har automatisk sikring. Sigtemidlet er med udskiftelige indsatser. Er naturligvis forberedt for kikkert montage.
-----------------------------------------------------------------------
Gamo CFX Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 230 m/s

Kraftig luftgevær med spændestang og roterende ladeskål.. Fiberoptiks sigte, polymer kunststofskæfte skæfte og ventileret bagkappe. To-trins aftrækker og sikring. Forhøjet kikkertskinne. Kikkertstop medfølger ikke!
------------------------------------------------------------------------------

Gamo 1250 Luftriffel Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 284 m/s

Verdens kraftigste fjeder luftriffel. Produceret i England af ”BSA guns”. Geværet for feinschmeckeren. Håndlavet montecarlo skæfte i bøgetræ med netskæringer. To-trins aftrækker og sikring. Ventileret gummibagkappe. Udgang på 284 m/s i 5,5 mm.

--------------------------------------------------------------------------------

Gamo Hunter 440 Combo Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 230 m/s

En af de kraftigste GAMO modeller du kan få til jagt. Justerbart aftræk og visir samt TRUGLO fiberoptik-system. Luksus skæfte i valnøddetræ med kindpude, netskæringer og ventileret bagkappe. 2-trins aftrækker med indbygget sikring.

----------------------------------------------------------------------------

Gamo Combo shadow Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 220 m/s

Gamo Combo Shadow er bygget op på en af Gamo’s mest populære modeller, nemlig Shadow 1000. Denne model leveres med en GAMO 4x32 WR sigtekikkert. Polymer kunststof skæfte. Faste fiberoptisk sigtemidler. To-trins aftrækker og sikring.

-------------------------------------------------------------------

Hvordan vil i klassifisere dem i række følge så? hva ville i vælge og hvorfor?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-08-07 23:19

Gamo CFX er et rigtigt lækkert gevær og nok det luftgevær hvor du får mest for pengene.

Hvis du vil skyde rotter eller andet er 5.5 absolut det eneste jeg vil anbefale dig (og 4.5 er ulovligt at bruge til den slags).

Generelt er Gamo's geværer af en rigtig god kvalitet og til rimelige priser (i forhold til Hatsan og Norica m.fl.)

Diana er absolut toppen - men dyre...

Hvis jeg var dig ville jeg tage en Gamo CFX - eller en anden Gamo hvis der er en anden model du falder mere for. CFX kan fås for 1949 kr.

http://mosegaardens.dk/gamo_cfx___kal__4_5mm_med_spændestang_og_fiberoptik-p-361.html?osCsid=c770ce3dbb562b88d7be79ccde5bc2af

Det er korrekt at du får højere udgangshastighed og mere præcision med et 4.5 mm - men du overfører langt mere kraft til det du rammer med et 5.5 mm selvom hastigheden er lavere, så hvis du skal bruge det til at skyde rotter er et 5.5 mm det eneste rigtige. Et 4.5 m.m. vil højst sansynligt bare gennemskyde rotten hvor 5.5 mm vil gøre mere "skade" når du rammer den.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-08-07 23:20

Hatsan er forresten ikke værd at bruge sin tid på.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-08-07 23:40

Hatsan er det argeste møg. Det er så kraftigt at det skyder sig selv i stykker efter et par hundrede skud.

Jeg kan kun melde mig ind i koret der siger: GAMO CF-X.

Jeg har selv sådan et, og man får altså rigtigt meget gevær for pengene. Det er mindst lige så præcist som et "Weihrauch HW97k" der nemt koster det dobbelte.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-08-07 10:05

Prøv at kigge denne side igennem http://www.luftskytten.dk/main.html der er en temmelig god gennemgang af de forskellige mærker samt ikke mindst sigtemidler.

For mig ville valget stå mellem Diana og Weihrauch De har begge en rigtig god gensalgspris om det er 4.5 eller 5.5 betyder for dit brug ikke det store i mine øjne Hvis du bruger jagthagl så skal rotten nok dø hvis den bliver ramt.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 24-08-07 10:22

@Thomas.Haugaard

Ja hvis man rammer den rent dør den ligegyldigt hvilken kaliber der er tale om. Problemet er bare at det er ULOVLIGT at drive jagt med 4.5mm. Det skal som, absolut minimum, være 5.5mm.

Og dermed er diskusionen om, hvorvidt det er muligt med 4.5, jo ligegyldig.

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-08-07 10:56

Du kan ikke, så vidt jeg ved, få større kaliber end 6,35mm, så skulle de da lige være dukket op, hold dig til 5,5mm så er du godt kørende.
Og lad så pengepungen afgøre hvilket mærke, men hold dig fra de billige tilbud man ser fra Silvan og div. andre useriøse forhandlere.
Henvend dig i stedet til en jagtsportsforretning hvor de har ekspertisen og hvor du kan få lov at prøve våbnet.
Det koster jo ikke noget at få en snak med dem.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-08-07 11:09

@fluffyclaus Det var såvidt jeg læste ikke en diskussion af lovligheden men af brugbarheden.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 25-08-07 01:03

Har bestemt mig for en af disse :)

Gamo Hunter 440 Combo Kaliber : 5,5 mm
Hastighed 230 m/s

En af de kraftigste GAMO modeller du kan få til jagt. Justerbart aftræk og visir samt TRUGLO fiberoptik-system. Luksus skæfte i valnøddetræ med kindpude, netskæringer og ventileret bagkappe. 2-trins aftrækker med indbygget sikring.

Pris 2.799,00 Vor pris 2.199,00

Leveres med: GAMO Kikkert 3-9x40WR og 1 æsk. GAMO Expander hagl.

ELLER

Gamo CFX Kaliber : 4,5 mm
Hastighed 305 m/s

Kraftig luftgevær med spændestang og roterende ladeskål.. Fiberoptiks sigte, polymer kunststofskæfte skæfte og ventileret bagkappe. To-trins aftrækker og sikring. Forhøjet kikkertskinne. Kikkertstop medfølger ikke!

Pris 2.695,00 Vor pris 2.099,00

+ Sigtekikkert.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 25-08-07 17:52

hvilket af dem?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-08-07 18:08

Af de 2 skal du vælge den 4,5 mm, hvis du ikke skal bruge den til jagt , men kun til målskydning.
Hvis du tror at du senere kan få lyst til at jage, skal du vælge den 5,5 mm.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-07 23:37

Tag CFX'en - men som jeg sagde tidligere vil jeg stadigvæk anbefale dig den i 5.5 mm hvis du vil skyde rotter eller andet levende med den.

CFX er en smule mere præcis end Hunteren da den har spændestang.

Hvis du følger mit tidligere link kan du spare 150 kr. på en CFX i forhold til den pris du har skrevet.

Her er et link til en 5.5 mm. CFX:

http://mosegaardens.dk/gamo_cfx___kal__5_5mm_med_spændestang_og_fiberoptik-p-362.html?osCsid=c770ce3dbb562b88d7be79ccde5bc2af

Hvis du vil have den med træskæfte hedder den CFX royal:

http://mosegaardens.dk/gamo_cfx___royal___kal__4_5m_med_spændestang_og_fiberoptik-p-359.html?osCsid=c770ce3dbb562b88d7be79ccde5bc2af

Lad være med at stire dig blind på udgangshastigheder på 4.5 mm i forhold til 5.5 mm. Selvom hastigheden er lavere på 5.5 mm overføres der meget mere kraft til målet end med en 4.5 mm med højere hastighed. Hvis du KUN vil bruge dit luftgevær til målskydning skal du til enhver tid vælge et 4.5 mm - men hvis du vil bruge det til både målskydning OG jagt skal du kun vælge et 5.5 mm. Primært fordi det er ulovligt at bruge et 4.5 mm til jagt - og selvom rotter ikke er specielt rare at have bør man stadigvæk skyde dem "ordenligt" hvis man vil skyde dem.

Godkendelse af svar
Fra : Yakuzaen

Dato : 26-08-07 03:34

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 13-08-08 19:17

Tak for informationerne, nu har jeg også bestemt mig for en kaliber 5,5 frem for en 4,5 - (som jeg i øvrigt har i forvejen) bare med en lav udgangshastighed på 220 m/s.

Så det har altså en afgørende betydning, at et tungere hagl rammer et bytte frem for et hurtigere men lettere objekt. Dette balistiske emne er i sig selv interessant, hvordan fysik bestemmer en kugles "impact".

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-08 20:25

Hvilket mærke gevær vil du købe?
alimak

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 13-08-08 20:41

Det jeg har nu er et Hatsan MOD 55 S kaliber 4,5 som fungerer upåklageligt...

Så jeg køber et MOD 125 5,5 til d. 1.

Jeg fornemmer selv, at der er en saglig grund til, at grænsen ligger ved kaliber 5,5 til skydning af vildt....
Selv om jeg rammer plet, så flyver målet nogen gange væk bagefter, mens der daler fjer ned fra luften...

Her må en kaliber 5,5 med 300 m/s være mere retfærdig over for fuglen...

Kommentar
Fra : olineotto2

Dato : 24-08-08 15:56

Hej igen med Jer

Nu har jeg anskaffet mig mit Hatsan 125 kaliber 22,

Det er uden tvivl Danmarks kraftigeste lufriffel, og jeg fortryder aldrig at jeg valgte 5,5 mm.

Der er helt vildt stor forskel på 4,5 mm og så 5,5 mm. Bare at holde begge hagl i hånden, efterlader indtrykket af 4,5 mm til et tivoli-gevær for børn i alle aldre...

Mit nye Hatsan-gevær er så voldsom at det ikke burde være lovligt at kunne anskaffe sig sådan bare uden lige.
Jeg tror rent faktisk at man kan dræbe et menneske med det, hvis man rammer "rigtigt".

Jeg synes man får meget ud af 5,5 mm, når det skyder med 305 m/s det vil være spild af geværets kraft at vælge det i 4,5 mm i denne model synes jeg.

For dem der kender til lidt til luftgevære, og er i tvivl om valg af kaliber luftriffel, vil blive glæde for at vælge 5,5 mm. Det er et "kick ass" gevær og jeg har købt og jeg kan kun anbefale det.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 22-04-09 06:35

Er der nogle som vil sige at man ikke skal købe den : hatsan 125 5.5 mm (cal. 22) ???
Jeg står og skal vælge, men er der ellers nogle luftgevære som skyder ca. 250 m/s eller over med 5.5 mm hagl????
hvis der er så link ?
mvh. Daniel L

Kommentar
Fra : svak

Dato : 22-05-10 18:01

Hvor langt kan sådan en Hatsan 125 5,5 mm skyde?