/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
carport som ikke er Bebyggelse
Fra : risvej07
Vist : 1568 gange
50 point
Dato : 23-08-07 20:54

vi er ved at bygge hus, og er kommet i et dilemma da vi ikke må opføre bebyggelse tætter på skel end 2,5m.ifølge lokalplan, det betyder at vi ikke kan bygge vores carport som vi gerne ville. kan man lave noget"carport agtigt" som ikke er bebyggelse????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-07 21:02

I kan søge kommunen og evt. få dispensation. Naboen/erne skal så give "tilladelse"

Men ret henvendelse til teknisk forvaltning i kommunen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-07 21:04

en carport er ikke bebyggelse og hvis man ikke bygger op i 2,5 m højde til tag plejer man at få dispensation.
Jeg har bygget et tag på siden af min garage hvor der er plads til cykler, grill, havemøbler m.m og der er bygget 0,5m fra skel med godkendt byggetilladelse fra komunen og nabohøring.
Det vil faktisk sige at udhænget stikker faktisk helt uf til skel over vores fælles hæk i skellet, men naboen er tilfreds med det. Han har tilgængæld bygget sin garage 1 m. fra skel, men da det er i min baghave er jeg også tilpas med det. Det hele drejer sig nemlig om at være gode naboer med sin nabo. En anden ting jeg hart nydt godt af er jo selvfølgelig også at genboen er en ældre erfaren arkitekt, der lige ved hvordan byggeansøgningen skal være.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 23-08-07 21:19

ifølge min kommunes lokalplan må der ikke opføres bebyggelse fra vej-skel og 2,50m ind på grunden og de mener at min carport er bebyggelse???
dispensation er der ikke store muligheder for!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-07 21:27

Har du søgt !!!!

Send en skriftlig ansøgning med tegning og afvent et skriftligt svar.

Et er hvad der står i lokalplanen, noget andet er, hvad der er realistisk på din grund.

Citat
dispensation er der ikke store muligheder for!!

For mig at se, så har du givet op på forhånd

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 23-08-07 21:29

jeg har søgt og sider med et skriftligt afslag og man kan kun anke til naturstyrelse hvis kommunen ikke har overholdt lokal planen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-07 21:59

Citat
kan man lave noget"carport agtigt" som ikke er bebyggelse????

Det bliver svært, for i samme øjeblik du sætter stolper til at bære et tag, tættere end 2,5 m fra skellet, vil det være en bebyggelse og dermed en overtrædelse af loven.

Og du har ret i, at nogen steder håndhæves reglerne meget fast.

Et stykke nede af vejen jeg bor på, var der for et års tid siden nogen der kom til at brække hele soklen op, som lige var blevet lavet til deres nye hus, fordi grænsen ud mod skellet var overskredet med ikke engang en halv meter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-07 22:25

Citat
vi er ved at bygge hus, og er kommet i et dilemma da vi ikke må opføre bebyggelse tætter på skel end 2,5m.ifølge lokalplan

Hvorfor i himlens navn har I ikke taget hensyn til dette INDEN i starter.....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-08-07 09:48

Vi byggede carport for et par år siden, og havde også set reglen om 2.5 meter og havde derfor fået naboen til at skrive under og havde indsendt en ansøgning om dispensation. Vi fik svar tilbage at vi IKKE skulle bruge en dispensation.
Du må gerne bygge op til skel , (under 2.5Meter høj, under 50m2) så længe der ikke er vinduer over imod naboen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 10:13

Jeg ville nu personligt kontakte kommunen igen.

Her hvor jeg bor har alle deres carport i skel.

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X76AEB1B456D9BD8AC1256DD600491FED

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 24-08-07 10:18

Citat
Vi fik svar tilbage at vi IKKE skulle bruge en dispensation.

Hovedregelen er at bebyggelse - selvom der ikke er lokalplan - skal ske i en afstand på mindst 2,5 m fra skel. Dog må man godt (småhusreglementet) opføre carporte o.lign. tættere (eller i skel) - max 12 m/50m2 endda blot med en anmeldelse (altså ikke en byggetilladelse).
Hvis der er lokalplan, så skal den naturligvis overholdes.

I tvivl: Spørg (skriftligt) kommunen eller en landinspektør

mvh

Henrik
Landinspektør

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-07 12:34

Det hører inde under småhus reglementet og er helt korrekt som thulin skriver med 50m², dette gælder for det sammenlagte antal m² som alle dine småhuse på grunden har.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 24-08-07 16:09

ja vi burde jo havde undersøgt lokal planen bedre. men det er det eneste sted i Horsens kommune, hvor lokalplanen går længere end småhusreglementet. og det er jo bare ærgeligt.......men må jeg gerne lade taget gå længre ud, hvis der ikke er stolper længere end 2,5m fra skel.for så laver jeg bare en tagkonstruktion der kan bære de sidste 2,5m

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 16:19

Uanset hvad du end vil bygge på din grund, så skal du have tilladelse fra kommunen/teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 24-08-07 17:30

nej ikke efter småhusreglementet. sdet over holder lokal planenå skal det anmeldes hvis

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 24-08-07 23:08

Du køber bare et ordentligt svin af en markise og holder under den.

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 08-09-07 08:38

Tak for svaret henrikkrebs.