/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
TV-prisfald??
Fra : lyngballe
Vist : 1959 gange
50 point
Dato : 23-08-07 08:36

Jeg har hørt det rygte, at vi kan vente stort prisfald på fladskærms-TV her i løbet af efteråret. Kan nogen bekræfte dette?
Eller er det bare på baggrund af, at man vil have solgt ud inden TVerne med digital tuner i 2009 vil blive en nødvendighed for mange?

I øvrigt: Hvordan er fladskærms-TV ringere end billedrørs-TV?
Venlig hilsen Lyngballe

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-08-07 09:10

Citat
Jeg har hørt det rygte, at vi kan vente stort prisfald på fladskærms-TV her i løbet af efteråret. Kan nogen bekræfte dette?

Det er der nok ikke nogen tvivl om. Men mon ikke, at det bliver rigtigt grelt i løbet af 2008, når digitale signaler bliver mere udbredt.
Hvis man har lyst til at have en ekstern digital tuner, er der nok mange penge at spare.
Men jeg tror på, at jo længere du venter jo bedre (prismæssigt). Der er en stadig faldende tendens, som med al anden elektronik.

Citat
Hvordan er fladskærms-TV ringere end billedrørs-TV?

Det er vist en gammel myte, men som du sikkert ved er der forskel på plasma og lcd, hvor plasma anses for det bedste (og dyreste)

Kommentar
Fra : me67

Dato : 23-08-07 09:18

Citat
plasma anses for det bedste (og dyreste)

Den må jeg vist hellere lige få uddybet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-08-07 09:31

Ja, kommer der nye fladskærms tv med noget nyt skal alt det gamle "bras" sælges ud. Så du kan godt forvente at de falder i pris.

Om fladskærms TV er ringere end almindelig gammeldags TV med billedrør er svaret "JA".
Der er problemer med kontrasten, hvor et billedrør har mange gråtoner, men det mangler et fladskærms TV. Du skal over 15000 kr. for at få et fladskærms TV der er på højde med det gode gamle billedrør. Jeg har selv lige købt et 28" med billedrør, da det gamle (24 år) gik i stykker. Billedet er bedre end fladskærm TV til priser under 10.000 kr. Du kan købe en test CD hos HI-FI klubben som du kan teste TV med. der kan du tydelig se forskellen. Er det på grund af plads mangel kan du købe et fladskærms TV, men vent nogle år endnu (et god råd jeg har fået fra eksperter, selv om jeg selv er uddannet radiomekaniker).

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-08-07 09:34

Puh-ha. Jeg er ikke tekniker.

Men det er noget med pixels overgang fra aktiv/inaktiv for LCD's vedkommende. Det bevirker, at meget hurtig bevægelse kan virke lidt sløret på skærmen.

For plasmaskærmens vedkommende er dette ikke tilfældet - vistnok kun een impuls = bedre/hurtigere opdatering af billedet.

Prisen (bortset fra knaldtilbud) kan selvkonstateres.

Det kan være en anden Kandu'er kan forklare det bedre.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-08-07 09:39

Citat
Om fladskærms TV er ringere end almindelig gammeldags TV med billedrør er svaret "JA".

Tænker du mon ikke her på LCD-skærme i sammenligningen ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-07 10:34

Jeg kan ikke lide betegnelsen fladskærms-tv. Billedrørenes skærm er jo også flad.

Hvis ellers modtagerdelen og alt andet er ens så er billedrørsfjernsynet teknisk set bedst.
derefter kommer plasma skærmene og dårligst er lcd skærmene.

For LCD er der problemer med lysstyrke nok - du kan ikke se fjernsyn i solskin.
Der er dårligere kontrast - billedet bliver mere mat.
Opdateringen er langsom- de hurtige bevægelser bliver tværet ud.

Forretninger som vil sælge lcd tv viser hele tiden kun nogle specielle og flotte farvemættede film fra demo højopløsnings dvd. De er kun med farvekontrast, og uden mørke felter med detaljer. Der er heller ingen hurtige bevægelser. Den slags ser flot ud også på lcd, men det har ikke noget med daglig tv kigning at gøre.

Hvis du kun vil bruge omkring 5000 eller derunder på tv. Så køb et billigt med billedrør.

fra omkring 10000 og opad kan du få gode plasmafjernsyn og antagelige, men dårligere LCD.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-08-07 12:07

Til hjælp ved køb af flamskærme.

http://www.flatpanels.dk/tvkoebsguide.php#2

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Dulux

Dato : 23-08-07 13:18

Der er måske lidt priskrig på vej: http://www.netmag.dk/fladskaerms-krigen.html Men jeg tror kun det en minikrig på nogle udvalgte modeller.

Hvis man ikke søger noget bestemt kan man altid finde gode tilbud på nettet.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-08-07 13:33

jakjoe

Et godt link.

Det tyder på, at der, bortset fra det tekniske, også er en del "religion" indblandet.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 23-08-07 14:55

brokke44> Der er religion alle vegne.

Min erfaring med LCD 30" er at billedet er lidt mere grynet end på gammeldags TV....men det har jeg vænnet mig til.

Solskin direkte på skærmen har ikke den store betydning.
Ingen genspejling !

Se f.eks. denne http://jp.xstream.dk/jp.php?category=176&id=4436

Denne artikel kan måske også forklare noget om evt. priskrig.
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1185950766&archive=&start_from=&

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-08-07 15:56

Prisfald på det gamle....og så kommer der noget nyt.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32346

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 27-08-07 11:35

Rigtig mange tak til jer allesammen!
Jeg er blevet meget klogere ud fra mange forskelliges svar.
Hvilket sætter mig i det sædvanlige Kandu-dillema:
Jeg kan kun give point til én af jer.
Jeg trækker lod!
Vl h
L

Godkendelse af svar
Fra : lyngballe

Dato : 27-08-07 11:37

Tak for svaret jakjoe.
Som nævnt:
Rigtig mange tak til jer allesammen!
Jeg er blevet meget klogere ud fra mange forskelliges svar.
Hvilket sætter mig i det sædvanlige Kandu-dillema:
Jeg kan kun give point til én af jer.
Jeg trækker lod!
Du "vandt" lodtrækningen - men havde også flest meddelelser!
Vl h
L

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-08-07 17:56

Tak for gevinsten i din lodtrækning.

Nu har jeg også vundet på kandu.dk

mvh
jakjoe