/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garanti
Fra : CerwinVega
Vist : 795 gange
69 point
Dato : 23-08-07 03:14

Jeg står og vil købe mig en bil hos en privat, som jeg kender fra arbejdspladen.

Mit spørgsmål er om sælgeren (privat) hænger på nogen form for garanti.

Nogle folk siger 2-3 måender ( dog begrænset ) og andre siger ingen garanti overhovedet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-08-07 04:27

Du skal ikke regne med at han vil give nogen garanti.Og købe/sælge bil af venner er blevet roden til mange uvenskab.Garanti er det bare de som sælger biler som erhverv som giver.
alimak

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-08-07 05:50

som hovedregel har du 14 dage hvis den fejler noget som han har holdt skjult , hvis det er noget han vidste i forvejen , men det kan være svært at bevise hvis det ikke lige er noget der er ret logisk som defekt starter , bremser olig.
ellers er der ingen garanti ved handel mellem private
men i kan jo aftale en garanti på forhånd ( få den skriftlig selvom det er en god ven ,mange løber ellers fra den når det koster penge )
har i en aftale om det så gælder den lige så godt som ved en forhandler

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-08-07 06:27

Det med de 14 dage har jeg aldrig hørt, men det er korrekt at han ikke må lyve i beskrivelsen af vognen og dens fejl og mangler - hvis han kender til mangelen, og du spørger til hvad der er af mangler, så skal det oplyses. Men eftersom han ikke er professionel, så har han ikke nogen speciel pligt til at kende manglerne. Og så er der lige beviset.

Sidst jeg købte brugt privat havde vi en aftale: Reperationspris for nødvendige reparationer iflg FDM måtte ikke overstige 5.000 kr.
Sidst jeg købte (nyere) brugt af en autoforhandler betingede jeg mig mit eget værksteds godkendelse før underskrift. Mit værksted tjekkede iøvrigt dette gratis som en service. Jeg kom tilbage med liste - den klarede sælger til samme pris.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-08-07 07:25

Det er ingen garanti fra en private sælger. Men hvis du aftaler med ham skriftly så det kan godt.
Held og lykke med køb.
mvh
pk2dk99

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 69 point
Dato : 23-08-07 08:44

En bilsælger har ikke pligt til at give garanti, hverken en privat eller en bilhandler.

Ved en forhandler har man 2 års reklamationsret i følge diverse love, købeloven/ lov om forbrugerkøb

Og en privat kan "afskrive " sin pligt til at dække evt. fejl og mangler fordi han ikke er erhvervsmæssig bilsælger

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html&spec=053b9cbba1829bd3d94fa744e27be021&themeid=200108020920_9445_3b68ff5409d52&art_id=200502071339185273&type=q

http://familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html&spec=053b9cbba1829bd3d94fa744e27be021&themeid=200108020920_9445_3b68ff5409d52&art_id=200611212219364019&type=q

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-08-07 10:20

Citat
En bilsælger har ikke pligt til at give garanti, hverken en privat eller en bilhandler. Ved en forhandler har man 2 års reklamationsret

Bare for at afklare begreberne 'Garanti' og 'reklamationsret'

Egentlig synes jeg det er et tosset ord, det der 'reklamationsret', for vi har jo talefrihed her i landet, og hvem som helst kan gå til sælger og SIGE at der er noget galt. Retten til at reklamere over et produkt er altså ubetinget, men sælgers pligt til at gøre noget ved det er reguleret i lovgivningen.

Ikke desto mindre skelner forbrugerstyrelsen således:

Reklamationsretten gælder ved 'forbrugerkøb'. Det er retten til at få udbedret fejl og mangler der var i produktet ved køb. Lyser en forlygtepære ikke når bilen kører over kantstenen, så har man ved forbrugerkøb ret til at få den udbedret. Brænder den over dagen efter (og det gør forlygtepærer jo af og til) så var det ikke en mangel ved købet.

Garanti er så noget der går videre end ovenstående. Forbrugerstyrelsen er meget fast i kødet på dette: "Garanti" betyder rettigheder der går videre end købeloven. Mange brugtbilsforhandlere har misforstået købeloven og på min sidste slutseddel står "6 mdr garanti (købeloven)". Tolkningen af dette er tvivlsom, men havde der stået "3 mdr 100% garanti" så er der ikke tvivl om at forlygtepæren skulle skiftes hvis den brændte over indenfor 3 mdr.

Men som andre er inde på, så gælder reklamationsretten ikke ved private handler. Ikke desto mindre kan det da godt have indflydelse at sælger er i bil-branchen. Er bilen 2000 kr værd og han sælger den for 20.000 til en uvidende, så kan det være ansvarspådragende. Er bilen hans egen, så bør han også vide (og oplyse) hvis den altid går i stå efter 5 km, men hører den til dødsboet efter hans mor, så er han måske lovligt undskyldt.

Anyway - sats ikke på sælger ved privat handel. Hvis du ikke selv kan vurdere bilen, så få andre til det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-07 10:27

Citat
Reklamationsretten gælder ved 'forbrugerkøb'. Det er retten til at få udbedret fejl og mangler der var i produktet ved køb. Lyser en forlygtepære ikke når bilen kører over kantstenen, så har man ved forbrugerkøb ret til at få den udbedret. Brænder den over dagen efter (og det gør forlygtepærer jo af og til) så var det ikke en mangel ved købet.

Forkert......for du glemmer at det første ½ år af en reklamationsperiode er formodningsperioden, hvor opståede fejl og mangler formodes at have været til stede på købstidspunktet.

For nu at tage dit eksempel med forlygtepæren (selv om det er dårligt), så vil det i teorien sige, at sælger inden for det første ½ år, skal kunne bevise, at pæren ikke var defekt allerede ved købet......kan han ikke det, har han pligt til at udbedre.

At der så inden for brugtsalg også er en gråzone, hvor hensyntagen til forventet slid og ælde er en faktor der tages med i vurderingerne er en helt anden snak

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-08-07 11:30

dova >> Hvori består den påståede fejl?

Brænder pæren vitterligt over dagen efter, så er det da ikke en fejl eller mangel ved købet. Køber har bl.a. købt en pære, som jo er "en dingenot der lyser et stykke tid og så brænder over". Det er også det han har fået. Jeg tror ikke han med rimelighed kan forvente at samtlige pærer er udskiftet med henblik på at forlænge den tid der vil gå før de sandsynligvis brænder over.

Jamen hvad nu hvis køber lyver og siger at han aldrig har set at den ku lyse. Det er bedrageri. Det er vel ikke det du siger: Under forudsætning af bedrageri gælder følgende regel ...

Jamen hvad nu hvis køber vitterlig aldrig har set at den ku lyse (hvilket jo ikke forhindrer at den faktisk kunne lyse, køber har bare ikke lagt mærke til det). Kommer ikke sagen ved - så kunne jeg jo ikke fortælle at den KUNNE lyse.

Iøvrigt kunne jeg godt forestille mig at en afgørelse kunne falde ud til sælgers fordel, netop fordi en pære er "en dingenot der lyser et stykke tid og så brænder over". Det er næppe sandsynligt at han kan dokumentere at den virkede med et foto fra det sekund underskriften kom på papiret, men hvad med at dokumentere at han har et vist normalt forbrug af reservepærer i sit klargøringsværksted? Hvis han så samtidig erklærer at han systematisk tjekker lys i.f.m. klargøring. Vi taler netop om formodning og ikke et 100% teknisk bevis.

Godkendelse af svar
Fra : CerwinVega

Dato : 24-08-07 00:46

Tak for svaret dova.