/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Family PC går i sort 'uden grund'
Fra : urban
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 30-01-03 16:51

Hej

Jeg skal til at fejlfinde på en PC, der uden varsel og flere gange i timen, kan finde på at gå i sort for derefter at reboote. Den gør det også uden at den bliver brugt, så det er altså ikke fordi brugeren gør et eller andet bestemt med maskinen. Maskinen er under et halvt år gammel og er købt som et samlet system fra fabrikken, Family PC fra Computer City. PC'en har dog fået isat ekstra ram, men ellers er der ikke pillet ved den.

Når maskinen laver sit stunt, har brugeren kun et program åbent, typisk Word eller Internet Explorer.

Maskinen kører Windows 2000, og har alle de seneste opdateringer installeret.
Den er tilsluttet en router med indbygget firewall og er installeret med antivirus m.m.

Mit spørgsmål er: Skal jeg forsøget at geninstallerer alt software på maskinen eller lyder det mere som et hardware-problem, som gør, jeg den skal afleveres til forhandleren inden garantien udløber?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-03 16:56

Prøv først at tage det ud som du har sat i. Se så om den laver det samme igen.
Har du ændret ved skærmopsætningen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-01-03 16:59

Hvis der sidder et VIA-chipsset i computeren skal der indstalleres via4in1 http://www.viaarena.com/?PageID=2 som er et typisk tilfælde

Ellers kig på denne side http://www.kandu.dk/dk/tip/2817 som også er et godt værktøj til win2000/XP
Brug kommandoen sfc /scannow

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-01-03 17:04

Siden med via-drivere er nede, men de kan også hentes her http://www.softwarepatch.com/utilities/via4in1.html

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-03 17:53

luk antivirus programmet,og se om den gør det stædig,
eller osse kan du teste directx,om den er ok
start>--kør>--dxdiag
der er osse en guide i hjælp om om sort skærm ifb med direckx,
der nævnes nemlig antivirus som en mulighed.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-03 18:42

fundet ud af at det ikke kan være grunden,fordi det kun er
iforbindelse med spil,grafik.men går den ned,dvs genstarter
pluselig,er det det du mener med sort skærm ???

Kommentar
Fra : urban

Dato : 30-01-03 20:08

Hej Xou

Ja, det er et jeg mener. Den begynder uprovokeret at genstarte, som om man trykkede på reset knappen!

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-03 20:11

start-kontrol panel-system-avanceret-start og genoprettelse
her kan du så fjerne x

ved system fejl:

[x] genstart automatisk

hvis der så kommer en blå skærm istedet så skriv hvad der stå på den ..

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-01-03 20:47

Hej urban

Family PC'en er det den der også hedder "family net pc" ?

Hvis ja, kan det tænkes at den står for varmt der er nemlig ikke blæser på processoren. Så det er da værd at undersøge.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 31-01-03 02:00

Jeg vil forslå dig at installere din nye directx 9.0 som de første. Desuden vil jeg råde dig til at update dit grafikkort. Du sagde at du kun havde installeret mere ram? Hvor meget ram er det? Det kan jo være at din Bios ikke understøtter det antal ram du har sat i, så du måske også skal opdatere din bios?
Men ihvertfald kan du downloade den nye directx 9.0 her: http://www.microsoft.com/windows/directx/

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 02-02-03 03:04

Jeg tror jeg ved hvad der er galt... det er ram fejl... har selv haft samme problem

men min pc gjorde fuldstændigt det samme. prøv at tag de nyinsatte ram ud, og se om problemet løses. hvis det gør, så få byttet de ram nye ram

Mvh dr_scooter

Kommentar
Fra : urban

Dato : 02-02-03 10:25

Tak for alle idéerne!
Nu går jeg videre med dem, og vender tilbage til dette forum om ca. en måned!
(Min vens PC står i den anden ende af landet).

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-03 20:26

hej !
Inden du rejser,skulle du nok tage lidt ram,grafikkrt med og prøve med,
det kunne jo være en hardware fejl og ikke software
du kan osse putte win2000 i maskinen og vælge repair hvis det er
spftware fejl.

Kommentar
Fra : kwebel

Dato : 17-03-03 16:40

Hej

Jeg har et eksemplar af den selvsamme pc, og har faktisk også det samme problem. Jeg har haft forskellig versioner af Linux/free BSD installeret på den. Jeg har prøvet at stille den i rum med forskellig temperatur, men alligevel rebooter den spontant et par gange i timen. det er dog først startet for et stykke tid siden, men jeg har heller ikke brugt den så meget.

Jeg har nu taget den med på mit arbejde, hvor den stå og summer derudaf uden at reboote. Den eneste konklusion jeg kan komme frem til, er at elektricitetsforsyingen i min lejlighed er af en dårlig kvalitet. Jeg har kun en el-gruppe, hvorpå der er monteret køleskab, elkoger etc. etc. jeg har lagt mærke til, at der kommer brownouts når jeg tænder for noget strømkrævende. Nu vil jeg forsøge at købe en spændningsudjævner, for at se om det hjælper. Jeg underbygger min teori med, at strømforsyningen i Pc'en er meget lille.

Kommentar
Fra : urban

Dato : 17-03-03 23:54

Hej Kwebel

En meget interessant observation, da den der har maskinen, bor i et gammelt hus i en provinsby. Nu vil jeg, der bor et sted med stabil støm, sætte maskinen op, og se om problemet så forsvinder!

Vend endelig tilbage, hvis din strømudjævner løser problemet.

Mvh
Urban

Accepteret svar
Fra : kwebel

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-03 00:03

Hej igen

Mindsandten om der ikke findes en uofficiel supporthjemmeside på maskinen
http://www.geocities.com/noniaster/

Hvis man går ind under forum, kan man i flere indlæg læse, at rebootproblemet er velkendt, og ikke mindst erkendt af computercity. Det skulle altså være muligt at få en reperation på garantien. Jeg tror ikke at det nytter at købe en UPS/spændingsudjævner, da det vistnok er en komponent i strømforsyningen der er defekt

Held og Lykke

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 18-03-03 00:06

Hvis i er flinke ved andre der har sådan en computer så laver i et tip om fejlen.....så andre har glæde af det

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 18-03-03 08:53

Hej urban.

Jeg har nøjagtig samme problem med min family pc.

Har du fundet ud af en løsning? Oo hvad har du gjort?
Det er jo til at blive tosset af, at den bare lukker ned.

mvh
Majbritt

Kommentar
Fra : kwebel

Dato : 18-03-03 13:26

Jeg har skrevet et tip om maskinen:
http://www.kandu.dk/dk/tip/3307

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 18-03-03 13:36

okay tak. det vil jeg prøve. Virker din nu?

Godkendelse af svar
Fra : urban

Dato : 18-03-03 15:00

Tak for svaret kwebel. Det var indlysende og alligevel storartet. Problemet er velkendt, og de har skiftet et hav af strømforsyninger, så jeg kan bare aflevere maskinen derude! (Ringede til dem i dag, hvilket jeg burde have gjort som det første, men... )

Hvem skulle have troet det, om Computer City!?

Mvh
Urban