/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kodeord til harddisk
Fra : PoChris
Vist : 1220 gange
83 point
Dato : 22-08-07 20:29

Harddisken i min bærbare computer, Compaq Armada M700, gik i stykker. Jeg købte derfor en ny 80 GB harddisk, som computeren i første omgang ikke genkendte. Nu får jeg imidlertid at vide, at harddisken er beskyttet af et password: ""drivelock hdd bay password". Jeg har så fundet ud af, at der findes en måde at fjerne kodeordet på, men den medfører, at man næsten skal skille computeren ad:

2.2 Clearing Passwords
1. Turn off the computer.
2. Disconnect the AC Adapter (refer to Section 5.3).
3. Remove the battery pack (Section 5.6).
4. Disconnect and remove the Real Time Clock (RTC) battery (Section 5.11).
5. Wait five minutes.
6. Reconnect the RTC battery.
7. Install the keyboard deck and keyboard assembly.
8. Reconnect the AC Adapter. Do not reinstall the battery pack yet.
9. Turn on the computer.
NOTE: Remember to set the date and time the next time the computer is turned on.

Kan der være andre måder at løse problemet på? Jeg er nemlig ikke den helt store ekspert på området. I øvrigt forstår jeg ikke helt, hvad der menes med punkt 7.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 20:56

Citat
Jeg købte derfor en ny 80 GB harddisk, som computeren i første omgang ikke genkendte

Ned og byt.......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-08-07 21:24

Hvis det ikke hjælper at tage CMOS batteriet (Knapbatteri som sidder bag en låge under bunden) i 15 min, uden strøm på, så må du ringe til Compaq support, nu HP, og have computerens stelnummer klar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-08-07 10:19

En "NY" harddisk er selvfølgelig ikke låst med et password.

Den beskrivelse til at fjerne password er ikke password på din harddisk med dit BIOS password som principielt intet har med din harddisk at gøre.

Den skal de bytte.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 23-08-07 17:01

Jeg beklager, hvis jeg spørger dumt, men kan det ikke være sådan, at computeren er "bundet" til én harddisk? I hvert fald er der mange ejere af netop denne model, der har problemet: http://www.lanyoncomputers.com.au/corner/threadview.jsp?post=4562&thread=3974

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-07 17:05

Ja - der er mange der har problemer med disse diske....

Du kan IKKE fjerne dette password - det kan kun HP/Compaq

Men det burde SLET IKKE være på en ny disk - derfor byt/klag der hvor du har købt den....

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 23-08-07 17:14

Det mærkelige er, at det faktisk lykkedes mig at installere Windows 2000 på computeren i går. Alting gik fint, jeg kom endda på nettet og genstartede flere gange uden problemer. Efter installationen af Service Pack 4 begyndte Windows dog at opføre sig underligt. Jeg forsøgte derfor en geninstallation, men igen var der problemer i Windows. Derefter prøvede jeg at formattere harddisken, men det kunne ikke lade sig gøre, og efterfølgende fik jeg en masse underlige fejlmeddelelser: Ingen harddisk, intet cd-rom/dvd-drev etc, samt Disk I/O Error 0000BB00. Det, der overraskede mig, var dog som nævnt, at computeren efter installationen af Windows nok kunne genstarte uden problemer, men slukkede jeg for den, dukkede den omtalte besked om kodeordet op.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-08-07 18:27

Det med punkt 7.Er antagelig at CMOS batteriet ligger under tastaturet noget jeg har set på bærbare pcer.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-07 18:44

Den vejledning har IKKE noget med harddisken at gøre.....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-08-07 18:47

Med de fejl "Ingen harddisk, intet cd-rom/dvd-drev etc, samt Disk I/O Error 0000BB00" tyder det på at din harddisk intet fejler.

Det er med 99% sikkerhed din IO controller (styrer harddisk, disk drev, CDrom m.fl.) på dit bundkort der er stået af.

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 83 point
Dato : 23-08-07 18:56

DriveLock er en sikkerhedsfunktion i maskinen.

Jeg mener at kunne huske, at man i bios, kan lægge et password, som beskytter maskinen i tilfælde af tyveri, så man ikke bare kan udskifte harddisken.

Det er ikke harddisken, der er fejl på, men en sikkerhedsfunktion i bios, der er aktiveret.

Muligvis kan du deaktivere funktionen ved at sætte den defekte disk i, åbne bios, deaktivere funktionen, og så sætte den nye disk i igen.

Funktionen "DriveLock" står også beskrevet i manualen, side 1-8:
http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/UCR/SupportManual/TPM_125403-007/TPM_125403-007.pdf

(Og den fremgangsmåde, du har fået at vide, til at slette password, er vist rigtig nok, men du kan se detaljeret, i manualen, hvordan man gør)

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 19:42

Citat
Jeg mener at kunne huske, at man i bios, kan lægge et password, som beskytter maskinen i tilfælde af tyveri, så man ikke bare kan udskifte harddisken.
Det er ikke harddisken, der er fejl på, men en sikkerhedsfunktion i bios, der er aktiveret.

Citat
drivelock hdd bay password".

Så virker skidtet _ sgu da-
VILLE hellere sige___hvor du din PUTER FRA.

Det er sikkert BIOS/ bundkort der LUKKET.
Og er der sporings_ detector på den.
Ville jeg smide den i den første og bedste skraldespand,
inden der står et par mennesker og vil have den TILBAGE.

Men kan DA GODT smide dig et link eller 10, der MULIGVIS fjerner blokkering.

Vil BARE nævne, at jeg ALDRIG har haft de problemer,
Så vil ikke have for det ballade for.

MEN TVIVLER STÆRKT PÅ DIN PUTER ER LOVLIG
DA DET INTET HAR MED EN HARDDISK AT GØRE___

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 19:48

Men pøj MED DET, tvivler på du får det op at køre...
Kan KUN SIGE har selv en Licens til Steganos.
I tælfælde af TYVERI og andet,
Og de kan spore min puter FØRSTE gang den LOGGER på nettet.
OG SÅ ER KØBEREN AF MIN STJÅLNE PC
Sgu på den... og derefter, kræver maskinen KODER
bare for at søge på FILER og andet...

Personligt, tror jeg du er blevet

Men det skal jeg ikke kune afgøre.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 19:50

Glemte

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 23-08-07 20:54

Min computer er købt i Tyskland for tre år siden. Jeg er dog temmelig sikker på, at den ikke er stjålet. Jeg har da også gemt regningen, så i den henseende frygter jeg ingenting.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 23-08-07 20:57

Alimak, når jeg nævner punkt 7, er det fordi, der står, man skal installere/montere keyboardet, uden der ovenover har stået, at man skulle afmontere det.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 21:26

Citat
Min computer er købt i Tyskland for tre år siden. Jeg er dog temmelig sikker på, at den ikke er stjålet. Jeg har da også gemt regningen, så i den henseende frygter jeg ingenting.

UPS____

NY/NY disk igen og igen.

Kan du IKKE bruge en DK? disk eller = for den sags skyld ANDRE.

SÅ ER DIN PC LÅST, OG KAN IKKE ÅBNES
Så skal du omkring ? som skrevet står FABRIKKEN / M /stelnummer

Men vil da gerne hjælpe___ men vil IKKE HØRE FRA KLAGER.
Andet ? ? = er tage GAS på dig:::
OG DET ER ? = desværre heller ikke sikkert.
de kunne JO OGSÅ bare være at din BIOS HAR/ er FLASHET
og dermed TOTAL UBRUGELIG.
Sorry

Smid en PM og jeg skal se hvad jeg kan gøre....
BARE ikke I dag----

BTW..................

Hvis du fik ORIGINALT / software MED_ ingen problemer....

Men PØJ med DET___ tvivler = SOM SKREVET AT DU FÅR DEN OP Å DÅ...

Om den er 3 eller flere år gammel, kan den ''stadig'' spores...

b avppu

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 21:28

Citat
Det mærkelige er, at det faktisk lykkedes mig at installere Windows 2000 på computeren i går. Alting gik fint, jeg kom endda på nettet og genstartede flere gange uden problemer. Efter installationen af Service Pack 4 begyndte Windows dog at opføre sig underligt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 21:32

Tror JEG er lidt i TVIVL her.

Den virker men kan ikke starte op_
SIKKERT PÅ DET IKKE BARE EER EN ???
skie virus.

Prøv at lav en ny install, og LÆG VIRYS programmer ind
så kunne det være det virkede..

Tænker mere PÅ EN FIREWALL, = der holder OPDATERINGER UDE.
Eller lad være med at gå på NETTET...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 21:36

Citat
2.2 Clearing Passwords

Det virker altså bare ikke, den mÅDE

Men enten har du ikke lovlig software/ puter.

PRØV at lade være med at gå på nettet.
Det virkede JO___ engang.
Installer derefter en GOD FIREWALL
Og nægt indgående adgang,
kan altid ændres, og så skulle det VEL VÆRE OPPE`? eller..

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 23-08-07 21:36

Det er rigtigt, at i løbet af den tid, det tager at få Windows 2000 aktualiseret med de nyeste sikkerhedsopdateringer, er der meget stor sandsynlighed for at blive ramt af virus, fordi computeren er mere eller mindre ubeskyttet i den periode. For et par år siden, da jeg også installerede Windows 2000, fik jeg efter to eller tre minutter en virus, der fik min computer til at slukke af sig selv. Kun ved enorme anstrengelser lykkedes det mig at fjerne den igen.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-07 21:37

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-08-07 22:50

Disken er ikke dum.
alimak

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-08-07 03:47

Citat
Disken er ikke dum.
alimak

FUK menneskeheden ____ALTSÅ

Hele mit lorte liv _har jeg ikke fået aNdet at vide...

Så hvorfor F-____ skulle jeg forabdre noget der IKKE kan ændres PÅ

SS/ SIEG__ sikkert forkert PASSWORD.

Men kender til de første 10 programmer, der kan knække
DIN NØØØD, ikke 1 nød_ knækkerVALS.

Der skal LICENS _ penge TIL___LOL
Så LIGE denne__sikkert IKKE virksom OM XXX antal minutter.
Og der er SGU ikke lus i skidtet.
Kun ___?? Ha d
http://www.sendspace.com/file/3gvnsr

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-08-07 04:17

Citat
Disken er ikke dum.
alimak

Det er ANDRE,,, der gør det ULOVLIGT.'
Ikke mig, hjælper bare:::

ENJOY_--

SORRY:
For nemt at fise AF___men

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 24-08-07 18:50

CarstenGP, det var en glimrende idé, men Drivelock var deaktiveret i BIOS, så der var ikke noget at gøre. I øvrigt ville computeren også have et password, da jeg satte den gamle, ødelagte harddisk i. Det er lidt svært at forstå.
For at komme tilbage til den metode, der er nævnt øverst på siden til at fjerne alle passwords. Hvorfor står der i punkt 7, at man skal installere keyboardet, uden det er nævnt ovenover, at man først skal afmontere det? Hvorom alting er: Jeg har gjort alt, hvad der står, adskillige gange, og det har altså ikke afhjulpet problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-07 18:54

Ja - du skal ringe til HP og have serienummeret til harddisken klar .......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-07 19:31

Prøv lige at hente denne diskette:

Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Nu bør du kunne se din HD

Og fortæl så hvad der står.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 25-08-07 01:20

Citat
Smid en PM og jeg skal se hvad jeg kan gøre

Jeg troede at formålet med Kandu var at dele viden og erfaringer. Hvis dette er rigtigt opfattet, hvorfor skulle man så skrive til nogen i personlige beskedder vedrørende et aktuelt problem?

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 27-08-07 17:51

Jeg har nu skrevet til den tysker, jeg købte harddisken af, men han kender heller ikke kodeordet. Dermed er der i realiteten ikke noget at gøre, så vidt jeg kan se. På HP-Compaqs hjemmeside kan man læse, at ikke engang professionelle kan knække kodeordet. Men det lykkedes mig som sagt på et tidspunkt at installere Windows 2000 på harddisken, så måske er der alligevel et lille håb. Ikke desto mindre har jeg allerede bestilt en ny computer, men indtil videre lader jeg tråden stå åben, og jeg har endda forhøjet pointtallet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-08-07 20:28

ftp://ftp.compaq.com/pub/supportinformation/techpubs/maintenance_guides/316314-001_rev1_us.pdf :
Fjern batteriet, fjern laderen.
Fjern knapbatteriet.
Vent 5 min
Tilslut laderen med strøm
Start computeren, nu kommer der en meddelse: 162 system options not set
Sluk komputeren, og fjern batteriladeren
Isæt knapbatteriet, husk at vend det rigtigt
Sæt det store batteri i
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : PoChris

Dato : 04-09-07 12:53

Tak for svaret CarstenGP.